سه سال از شورش کنگره و یورش حامیان «دونالد ترامپ» برای لغو نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ می‌گذرد؛ ششم ژانویه ۲۰۲۱ روزی بود که ایالات متحده آمریکا شاهد یکی از خشونت‌آمیزترین صحنه‌های اعتراضات در تاریخ معاصر بود و در لحظه‌ای که مقامات سیاسی این کشور در تکاپوی راه خروجی برای نجات جان خود بودند، نیروهای امنیتی […]

سه سال از شورش کنگره و یورش حامیان «دونالد ترامپ» برای لغو نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ می‌گذرد؛ ششم ژانویه ۲۰۲۱ روزی بود که ایالات متحده آمریکا شاهد یکی از خشونت‌آمیزترین صحنه‌های اعتراضات در تاریخ معاصر بود و در لحظه‌ای که مقامات سیاسی این کشور در تکاپوی راه خروجی برای نجات جان خود بودند، نیروهای امنیتی پلیس با مردم معترض و خشمگین در بیرون ساختمان کنگره و ورودی‌های آن درگیر شدند. به گزارش ایسنا، رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنان با گذشت سه سال، تصاویر تاریخی آن روز را به اشتراک می‌گذارند و از تاثیرات و پیامدهای آن بر ایالات متحده سخن می‌گویند.
سه سال از شورش کنگره گذشته است و آمریکا همچنان با پیامدهای ناشی از آن دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ این چیزی است که خود «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در جریان سخنرانی کارزار انتخاباتی خود در ایالت پنسیلوانیا نسبت به تاثیرات عمیق شورش کنگره بر دموکراسی آمریکا هشدار داد.
در ششم ژانویه ۲۰۲۱، گروهی از حامیان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در اعتراض به تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به سمت کنگره آمریکا یورش بردند و تعدادی هم توانستند وارد ساختمان شوند. در جریان این اعتراضات، قانونگذاران آمریکایی پا به فرار گذاشتند و پنج تن از جمله یک افسر پلیس حین این شورش کشته شدند.
شبکه خبری سی‌بی‌اس با استناد بر سوابق و اسناد دادگاه گزارش می‌کند که در مجموع ۱۲۰۰ نفر به دلیل مشارکت در شورش ششم ژانویه، حمله به افسران پلیس و تخریب اموال دولتی متهم شدند که ۷۰۰ تن از آن‌ها اعتراف کرده و مسئولیت این اتفاق را برعهده گرفتند و هم‌چنین بیش از ۱۰۰ تن از آن‌ها در دادگاه هیئت منصفه یا دادگاه‌های بدون هیئت منصفه در واشنگتن دی‌سی محکوم شدند.
در سال گذشته، قضات فدرال شدیدترین مجازات و محکومیت را صادر کردند. به عبارتی، «استوارت رودز» بنیانگذار گروه راست‌گرای «سوگندداران» به ۱۸ سال زندان و «انریکه تاریو» رهبر گروه «پسران مغرور» به ۲۱ سال زندان محکوم شدند.
طبق آنچه بازرسان پرونده شورش کنگره گزارش داده‌اند، حدود ۱۴۰ افسر پلیس در جریان این اعتراضات مورد حمله قرار گرفتند و به گفته «متیو گریوز» وکیل آمریکایی این رخداد «بزرگترین حمله» علیه مجریان قانون در تاریخ ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.
همانطور که تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۱ و جریان حمله به کنگره روایت می‌کنند، معترضانی که خواستار لغو نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بودند و علیه نتیجه آن مبنی بر پیروزی جو بایدن شکایت داشتند، وارد ساختمان کنگره شدند و تقریبا دفاتر قانونگذاران و سیاستمداران آمریکایی را برهم زدند.
طبق گزارش رسانه‌ها، یکی از عکس‌های تاریخی در جریان شورش کنگره، تصویر «ریچارد بارنت» بود؛ مردی که در جریان شورش و حمله به کنگره آمریکا وارد دفتر «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا شد و پایش را روی میز او گذاشت و با ژستی پیروزمندانه عکس گرفت. تلویزیون بی‌بی‌سی در اواخر ماه مه ۲۰۲۳ گزارش کرد که این فرد به چهار و نیم سال زندان محکوم شده و علاوه بر این با هشت فقره اتهام مواجه شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «ورود به محوطه ساختمان دولتی، حمل سلاح مرگبار و دزدی از اموال دولت» اشاره کرد.
همچنان با گذشت سه سال از این حادثه و با وجود شاهدان عینی، تصاویر و ویدئوهای ثبت شده، کیفرخواست صدها تن و تحقیقات گسترده بازپرسان پرونده، مردم آمریکا و رای‌دهندگان این کشور دو روایت مختلف را می‌شنوند و ششم ژانویه با روایت‌های متفاوتش آمریکا را دچار چنددستگی کرده است.
دونالد ترامپ که بارها تلاش کرده تا مسئله شورش کنگره را کم‌اهمیت جلوه دهد، همچنان ادعا می‌کند که نتایج انتخابات ۲۰۲۰ «دروغ و تقلبی» بوده؛ مسئله‌ای که باعث تحریک طرفداران این رئیس‌جمهور سابق شد. درحالیکه جو بایدن بر دخالت رقیب خود یعنی ترامپ در حمله به کنگره تاکید دارد.
طبق نتایج نظرسنجی دانشگاه واشنگتن‌پست/ دانشگاه مریلند که چند روز پیش منتشر شد، اکثر آمریکایی‌ها (۵۵درصد) معتقدند که ششم ژانویه «حمله‌ای علیه دموکراسی بوده که نباید هرگز فراموش شود.»
یکی از بزرگترین اسرار باقی‌مانده پیرامون شورش کنگره، هویت فردی است که یک روز قبل از حمله به کنگره،
دو بمب دست‌ساز را در خارج از دفاتر کمیته ملی جمهوری‌خواه و دموکرات قرار داد و البته با پیگیری‌های اف‌بی‌آی بمب‌ها در روز حمله به کنگره شناسایی شدند و کسی آسیب ندید. سال گذشته، مقامات برای اطلاعاتی که منجر به دست‌گیری این فرد شود، یک جایزه ۵۰۰ هزار دلاری تعیین کردند؛ اما با این حال هنوز مشخص نیست که آیا ارتباطی بین این بمب‌ها و شورش کنگره وجود داشته است یا خیر.
وکلای مدافع و دادستان‌ها از نزدیک پرونده‌ای را دنبال می‌کنند که به زودی توسط دادگاه عالی ایالات متحده مورد بررسی قرار می‌گیرد و می‌تواند صدها متهم ۶ ژانویه را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارتی، چشم‌ها به حکم دادگاه عالی دوخته شده است و قضات در ماه مارس یا آوریل ۲۰۲۴ به استدلال‌ها گوش خواهند داد و انتظار می‌رود در اوایل تابستان تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.