آفتاب یزد – رضا بردستانی: لابد تیتر انتخابی به مذاق خیلی از دوستان و هواداران حسن روحانی چندان خوش نیاید اما بر این باوریم، رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان، لطفی بود که شامل حال حسن روحانی شد.  از سقیفه تا… اصلاً چرا روحانی کاندیدا شد! در فقره‌ی رد صلاحیت حسن روحانی، موافقان […]

آفتاب یزد – رضا بردستانی: لابد تیتر انتخابی به مذاق خیلی از دوستان و هواداران حسن روحانی چندان خوش نیاید اما بر این باوریم، رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان، لطفی بود که شامل حال حسن روحانی شد.

 از سقیفه تا… اصلاً چرا روحانی کاندیدا شد!
در فقره‌ی رد صلاحیت حسن روحانی، موافقان و مخالفان موضگیری‌هایی داشتند از همه عجیب تر، واکنش کریمی قدوسی بود که نوشت: «کسی که استعداد و اراده سقیفه‌سازی را داشت توسط شورای محترم نگهبان رد صلاحیت شد.» این اظهار نظر طبیعتاً واکنش برانگیزترین موضعگیری بود مثلاً احمد زیدآبادی، روزنامه نگار در واکنش به اظهارات جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس یازدهم در کانال تلگرامی خود نوشت: کریمی قدوسی عضو جبهۀ پایداری در مجلس با اشاره به رد صلاحیت حسن روحانی نوشته است: «کسی که استعداد و اراده سقیفه‌سازی را داشت توسط شورای محترم نگهبان رد صلاحیت شد.» خب، این یعنی چی؟ یا عباس عبدی در ایکس (توییتر سابق) می‌نویسد: «در نقد ردصلاحیت روحانی، به گذشته او اشاره می‌شود، ولی چنین فهمیده می‌شود که ردصلاحیت‌ها… ربطی به گذشته ندارد.» و همچنین منصوره معصومی اصل، عضو ارشد گروه شریان، وابسته به مهرداد بذرپاش هم گفت: «از شورای نگهبان بابت ردصلاحیت حسن روحانی معلوم الحال که صدها بار… شمشیر کشید، تشکر می‌کنیم. چرا کاری کرده‌اید که روحانی جرات پیدا کرد در انتخابات خبرگان
ثبت نام کند؟»
حسین شریعتمداری نیز واکنش از نوعی دیگر نشان داد و گفت: «آقای روحانی طی بیانیه‌ای که در اعتراض به رد صلاحیت خود منتشر کرده که در آن سوابق متعدد خود را گفته؛ در پاسخ باید گفت: اولاً به فرموده حکیمانه حضرت امام، «میزان حال فعلی افراد است». کم نبوده‌اند کسانی که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت آن‌ها به مواردی برخورده که برایش تازگی داشته و پیشتر از آن با خبر نبوده است. ثانیاً آقای روحانی گفته چرا دلایل ردصلاحیتم را نمی‌گویید. باید گفت که شورای نگهبان برای حفظ حرمت نامزدهای ردصلاحیت شده، از اعلام دلایل ردصلاحیت خودداری می‌کند. این یک منع شرعی و اخلاقی است. در ضمن شورا منع قانونی هم دارد. اما شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت نامزدها را درصورت درخواست آن‌ها به خودشان اعلام می‌کند و انتشار آن از سوی نامزدها منع قانونی ندارد و کاملا آزاد است. جناب روحانی می‌تواند دلایل را بپرسد و بعد منتشر کند. »
دوستان و یاران حسن روحانی نیز به طور طبیعی از این رد صلاحیت ناخرسند شدند و واکنش‌هایی نشان دادند.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم معتقد است: «این رویه که تمام رؤسای‌جمهور قبلی را با نظام دارای زاویه نشان دهند، به سود چه کسی است؟ آیا گمان نمی‌کنند این حذف و طرد حتی به خود آن‌ها هم می‌رسد؟ چه اتفاقی افتاده که نماینده سه دوره مجلس خبرگان برای ادامه حضور در این مجلس یکباره فاقد صلاحیت تشخیص داده می‌شود؟ آیا مردم می‌پذیرند که دلیل آن غیرسیاسی است؟ آن‌ها می‌دانند ردصلاحیت دکتر روحانی، عزم او را برای تقویت نهاد انتخابات کاهش نخواهد داد. مشروعیت، مقبولیت و قدرت جمهوری اسلامی وابسته به مردم است و طرفداران حقیقی انقلاب و نظام اجازه انحراف از این اصل بنیادین را نخواهند داد.»


آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی در واکنش به ردصلاحیت وی نوشت: «نقل است که روزی فردی به پزشکی مراجعه کرد و چنین شرح حال گفت: «جناب دکتر، شرایط بدی بر جسم من حاکم شده که دست بر هر جای تنم می‌گذارم، درد می‌گیرد.» دکتر او را معاینه کرد و گفت: «بزرگوار، آنچه آسیب دیده است؛ دست شماست!» … تعادل در ریزش و رویش‌ها، طبیعت یک سیستم زنده است. اما اگر ریزش‌ها شدت یافت و طرد کردن و محدود کردن دایره نیز به صورت ارادی و با شدت بر آن اضافه شد؛ سیستم به سمت پیری و ناکارآمدی خواهد رفت. ایراد در سیستم را باید یافت و درمان کرد، نسخه حذف افراد یا پیاده‌سازی آن‌ها از قطار انقلاب از ابتدا هم روشن بود که شفابخش نیست؛ روال درمان را تدبیری دیگر باید…»
رسول منتجب‌نیا، چهره سیاسی اصلاح‌طلب درباره ردصلاحیت روحانی می‌گوید: ردصلاحیت باید بر مبنای قانون و ضابطه‌مند باشد…، گرایش سیاسی و انگیزه‌های جناحی و حزبی. ردصلاحیت روحانی یعنی کسی که در نظام مسئولیت داشته، ۸ سال رئیس جمهور بوده، چند دوره نماینده مجلس، جانشین فرمانده جنگ و … بوده، هزینه بسیار سنگینی برای نظام دارد. این برخوردها سبب می‌شود همان درصدی هم که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند دلسرد شوند… »
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نوشت: «دیروز گفتگویی با دکتر روحانی داشتم. خبر رد صلاحیت او اگرچه دور از پیش‌بینی‌ها نبود، اما امید داشتم در ایام خطیر کنونی چنین نشود. او کسی است که در دوران ریاست‌جمهوری خود زحمات زیادی برای کشور کشید و خطرات بزرگ بین‌المللی را از ایران دور کرد؛ اگرچه به‌دلیل موانع و مشکلاتی نتوانست موفقیت دوره اولش را تکرار کند، اما به‌دلیل تجربه گران‌بهایی که سال‌ها در مناصب مختلف کسب کرده، سرمایه گرانقدری برای ایران است. اکنون شورای نگهبان باید به این پرسش پاسخ دهد چگونه کسی که سال‌ها دبیر و رئیس شورای عالی امنیت ملی بوده و چند دوره در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی حضور داشته و ۶ سال پیش هم رأی ۲۴ میلیونی از مردم گرفته، برای انتخابات پیش رو رد صلاحیت می‌شود؟ مردم می‌پرسند این چه سازوکاری است که در هر انتخاباتی بسیاری از شخصیت‌ها و مسئولان عالی‌رتبه مثل رؤسای جمهور و… ردصلاحیت شده یا کنار گذاشته می‌شوند؟ این چه مصلحتی است که با رد صلاحیت جمع زیادی از نامزدهای انتخابات مجلس، شرایط برگزاری انتخابات پرشور و رقابتی نادیده گرفته می‌شود؟ آیا نشانی از توجه به مصالح مردم و منافع ملی در این تصمیمات دیده می‌شود؟ کشور با مسائل پیچیده و دشوار اقتصادی و اجتماعی و سیاسی روبروست و اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی مخاطره‌آمیز است؛ اگر ضربه به امید مردم و کوچک کردن دایره نظام مضاعف کردن تهدیدات باشد، همبستگی ملی و حضور مردم در صحنه باطل السحر مخاطرات است. در همه تصمیمات، باید منافع همه ایرانیان را در نظر داشت چرا که امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند احیای امید و جلب اعتماد مردم هستیم.»

 رد صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری
با رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، تفاوت‌هایی دارد
خیلی ها، رد صلاحیت حسن روحانی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان را با ردصلاحیت روسای جمهوری پیشین (محمود احمدی‌نژاد و مرحوم هاشمی رفسنجانی) مقایسه کرده، آن را در کنار هم قرار دادند که ذکر چند مطلب ضروری است:
اولاً: رد صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان با رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، تفاوت‌هایی دارد
ثانیاً: بارها اعلام شده، تأیید و رد صلاحیت‌های قبلی در بررسی‌های بعدی تأثیری ندارد
ثالثاً: عضویت چندین دوره‌ای در مجلس خبرگان نیز تضمینی برای تایید صلاحیت نیست
رابعاً: کسی منکر جایگاه سیاسی – امنیتی حسن روحانی و همچنین خدمات او به انقلاب نیست اما خدمات و رد صلاحیت‌ها را در یک مجموعه قرار دادن به عنوان دلیلی برای تایید صلاحیت ضمن آن که رنگ و بوی گروکشی می‌دهد این موضوع که در کنار خدمات شاید خطاهایی نیز صورت پذیرفته را منتفی نمی‌کند (مرحوم هاشمی رفسنجانی در گفتگویی صمیمانه با دانشجویان در زمان حیات خود در پاسخ به این پرسش که آیا خیانت کرده اید؟ گفت: «خیانت قطعاً نه اما حتماً خطاهایی داشته ام!)
خامساً: از آن جایی که روحانی حتماً درصدی احتمال برای رد صلاحیت خود در نظر گرفته بوده است به نظر می‌رسد دوستان و هواداران و نزدیکان وی نیز در ابراز نظر، اندکی به این احتمال اندک نیز توجه داشته باشند.

 شورای نگهبان به داد حسن روحانی رسید!
در فقره‌ی اخیر یعنی؛ رد صلاحیت روحانی از سوی شورای نگهبان، سخت معتقدیم این رد صلاحیت برای حسن روحانی، سراسر لطف بود. برخی، در نقد این رد صلاحیت نوشته اند: «هزینه‌ی سنگینی برای نظام دارد» که در پاسخ باید گفت: اول این که؛ نظام (تقریباً هیچ نظامی در دنیا) قطعاً قائم به فرد نیست، دو دیگر این که؛ تایید صلاحیت می‌شد و رای لازم را کسب نمی‌کرد هزینه سازتر بود یا رد صلاحیت شدن از سوی شورای نگهبان!؟

> ضعف دولت بعدی، قوت دولت قبلی نیست
نظرات موافق و مخالف بسیاری را مطالعه کردیم. هشت سال حسن روحانی نیز پیش چشم‌مان است. نه حسن روحانی آن رئیس جمهور خارق العاده‌ای بود که برخی تلاش می‌کنند به رخ بکشند و نه اساساً حسن روحانی در هشت ساله‌ی ریاست جمهوری، مدیریت آن چنانی داشته است که نبود او را یک خسران نگران‌کننده به شمار آوریم هرچند معتقدیم او در چینش کابینه از نخبگانی کاربلد بهره برد که دولت سیزدهم در انتخاب کابینه به این مهم چندان توجهی نشان نداد.
در کنار برخی سوء تدبیرها، ناپاسخگویی ها، عزل و نصب ها، دخالت‌ها و انتقادها را برنتافتن‌ها و منهای برجام که عمری کوتاه داشت و عملاً به بار ننشسته، خشکید و همچنان معتقدیم اگر بسیاری از اتفاقات از جمله بدعهدی ترامپ نبود برجام می‌توانست بسیاری از مشکلات قبلی و فعلی کشورمان را حل کند، با نیم نگاهی به کارنامه دولت حسن روحانی، باید دوران هشت ساله‌ی او را من حیث المجموع، ناموفق دانست، حال اینکه، چون دولت سیزدهم تا به این جا کارنامه موفقی نداشته، دلیل بر قوت و قدرت دولت و رئیس دولت قبل نیست که برخی این گونه بر سر و سینه می‌کوبند و یا بالا بودن تورم در دولت فعلی، پیچیده شدن معضلات معیشتی و اقتصادی در دولت سیزدهم، سخت‌تر شدن مالیات ستانی در دولت سیدابراهیم رئیسی و… به منزله‌ی صفر بودن تورم یا گل و بلبل بودن وضعیت معیشتی و نیز معاف بودن همه از مالیات دهی نیست. شاید بهتر باشد ساده‌تر به موضوع نگاه کنیم و آن این که؛ شخصی (که دست بر قضا هشت سال رئیس جمهور بوده و چندین دوره نیز عضو مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی) در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده و موفق نشده تا از فیلترهای شورای نگهبان عبور کند دلیل را به قول حسین شریعتمداری، فرد رد صلاحیت شده می‌تواند از شورای نگهبان بپرسد و اعلان عمومی کند!