آفتاب یزد- گروه شبکه: روز دوشنبه و در اولین روز سال نو میلادی، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۶ ریشتر مرکز ژاپن را لرزاند و هشدار وقوع سونامی در این کشور صادر شد. این نخستین هشدار وقوع سونامی پس از زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ در شمال شرقی ژاپن است. هشدار وقوع سونامی بدان معناست […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: روز دوشنبه و در اولین روز سال نو میلادی، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۶ ریشتر مرکز ژاپن را لرزاند و هشدار وقوع سونامی در این کشور صادر شد. این نخستین هشدار وقوع سونامی پس از زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ در شمال شرقی ژاپن است. هشدار وقوع سونامی بدان معناست که احتمال ایجاد امواجی با ارتفاع بیش از ۳ متر وجود دارد. اما مقامات ژاپن اعلام کردند که از روز دوشنبه تا به الان ۱۵۵ زمین لرزه در این کشور رخ داده و فقط ۴۸ نفر از ژاپنی‌ها جان‌شان را از دست داده اند. همچنین حدود هزار خانه در زلزله تخریب شده است. از سوی دیگر دولت ژاپن عصر دوشنبه به حدود ۱۰۰ هزار نفر دستور داد خانه‌های خود را تخلیه کنند و سپس آن‌ها را به مراکز و سالن‌های ورزشی مدارس فرستاد. مکان‌هایی که معمولاً به عنوان مراکز تخلیه اضطراری استفاده می‌شوند. البته بسیاری از آن‌ها روز سه شنبه پس از لغو هشدارهای سونامی به خانه‌های خود بازگشتند. همچنین تیم‌های امداد و نجات در حال جستجو در میان خرابه‌های ساختمان‌ها در برخی مناطق برای یافتن افراد گرفتار آسیب دیده هستند.
قطعا زمین لرزه اتفاقی تلخ و غیر قابل پیش‌بینی است که می‌تواند برای هر کشوری رخ دهد اما مسئله مهم مدیریت این بحران است درست مثل کاری که ژاپن انجام داده است. با اینکه زلزله سنگینی در این کشور رخ داده اما فقط ۴۸ نفر جان‌شان را از دست داده اند. اگر فیلم‌های لحظه وقوع زمین لرزه در ژاپن را از دوربین‌های مردم این کشور دیده باشید، متوجه می‌شوید که چطور خونسرد خود را به مکانی امن می‌رسانند تا زلزله پایان یابد. در واقع شاهکارهای مهندسی در این کشور به گونه‌ای است که انگار یک اتفاق عادی رخ داده است. در موفقیت ژاپن در زمان زلزله همین بس که تصاویری از پل‌های هوایی ژاپن در زمان وقوع زلزله منتشر شده که نشان می‌دهد، این پل‌ها روی ستون‌ها فیکس نشده‌اند، بلکه مهندسین ژاپنی برای پل امکان لغزیدن روی پایه را فراهم کرده‌اند که باعث می‌شود، هیچ اتفاقی برای پل‌ها نیفتد.
اما اگر همچین زلزله‌ای در کشور ما رخ دهد قطعا فاجعه‌بار خواهد بود چرا که با وجود این همه ساختمان‌های
ناایمن در سطح شهر و خانه‌های فرسوده، بی‌شک با کشته‌های زیاد و ویرانی‌های غیر قابل جبرانی روبرو خواهیم بود. کما اینکه در زلزله‌هایی که طی سال‌های گذشته در شهرهای مختلف کشور رخ داده است شاهدیم که انسان‌های بیشماری جان‌شان را از دست داده اند. مثلا در زلزله ۴/۷ ریشتری منجیل ۳۷ هزار نفر کشته و ۵۰۰ هزار بی‌خانمان شدند، در زلزله ۶/۶ ریشتری بم ۴۰ هزار نفر کشته و کل شهر ویران شد، در زلزله ۳/۷ ریشتری سرپل ذهاب ۶۲۰ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند. همین چند روز پیش بود که مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر در تهران زلزله‌ای رخ بدهد، این زلزله فاجعه سال و روز نخواهد بود، گفته بود: «زلزله در تهران می‌تواند فاجعه تاریخ باشد. هر روز ما در کشور شاهد زلزله هستیم، این موضوع برای تهران نیز مستثنی نیست و ما شاهد زلزله در تهران نیز بوده‌ایم و اگر زلزله در تهران به صورت قوی رخ بدهد جمع کردن آن سخت و تبعات آن بسیار وحشتناک خواهد بود. زلزله تهران فاجعه تاریخ خواهد بود و خدا کند این اتفاق نیفتد البته ما نیز باید به سمت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و سایر تاسیسات شهری برویم تا در مقابل زلزله تهران شرایط بهتری را داشته باشیم.» همچنین محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفته بود: «در شهر تهران ۷۵۳ پل داریم ۵۵ درصد آن بتنی و ۴۵ درصد آن فلزی است که تعدادی از این پل‌ها نیاز به مقاوم‌سازی دارند چرا که در زلزله‌های بالای ۶ و ۷ ریشتر ستون این پل‌ها خواهد شکست. باور تمامی کارشناسان ما این است که اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد فاجعه‌ای رخ خواهد داد. در هنگام زلزله برای تونل‌های مترو اتفاقی نخواهد افتاد اما آن قسمت‌هایی که در گسل قرار گرفته است شاید بر اثر رانش و حرکت‌هایی که گسل ایجاد می‌کند زاویه انحرافی به وجود بیاید که در حد چند ثانیه است و خطر جانی برای مردم نخواهد داشت. در تمامی کشورهای دنیا که زلزله‌های بالای ۶ و ۷ ریشتر رخ می‌دهد شبکه‌های آب و فاضلاب و مخازن آب شرب قطعاً به مشکل برخواهند خورد و در تهران هم همین اتفاق خواهد افتاد.» هشدارهایی از این دست بسیار است اما باید دید که واقعا چه اقداماتی را انجام داده‌اند که در هنگام زلزله تعداد کشته‌ها به کمترین حد خود برسد. درست مثل ژاپن.

 واکنش کاربران
حالا این مسئله با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «ژاپن با اونهمه مشکلات جغرافیایی زلزله رو این شکلی مدیریت می‌کنند شما ببین اگر مساحت و موقعیت ایران رو داشتن چه‌ها نمی‌کردن واقعا صد حیف».
کاربر دیگری گفته است: «فقط به مردمی که با اطمینان و آرامش خاطر از زیر پل عبور می‌کنند نگاه کنید یک دنیا حرف تو همینه».
دیگری نوشت: «زلزله ۷.۶ ریشتری در ژاپن به اندازه یک تصادف جاده‌ای در ایران تلفات نداشته است!».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «اگه این زلزله خدای ناکرده در ایران آمده بود کل‌اش با خاک یکسان شده بود. زلزله نداریم که شاهکارهایی مثل متروپل آبادان خلق می‌کنیم».
کاربران دیگر نوشته اند: «انگار نه انگار زلزله داره میاد، زندگی در ژاپن جریان داره! خانمه راحت از زیر پل رد شد!»، «باید ژاپنی‌ها بیان در تهران تغییراتی انجام دهند قبل از خدای نکرده فاجعه»، «اگر همین زلزله با همین مقدار ریشتر در تهران اتفاق بیفته. حدود پنج میلیون کشته خواهد داد.»، «هیچ ربطی به شاهکاری یا نخبگی نداره یک سری استاندارد که در ساخت رعایت میکنن و نظارت دقیق دارن همین. ولی تو ایران این نظارت نیست وگرنه پروتکل ساخت در دست همه هست».