آفتاب یزد: روز گذشته مسئولان قوه قضاییه و دولت با آرمان های انقلاب اسلامی و حضرت امام تجدید میثاق کردند. حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق قوه قضائیه با اشاره به آیه ۳۰ سوره فصلت، گفت: امام بزرگوار از مصادیق این آیه است. هم شنیده‌ایم و هم دیده‌ایم که ایشان به […]

آفتاب یزد: روز گذشته مسئولان قوه قضاییه و دولت با آرمان های انقلاب اسلامی و حضرت امام تجدید میثاق کردند. حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق قوه قضائیه با اشاره به آیه ۳۰ سوره فصلت، گفت: امام بزرگوار از مصادیق این آیه است. هم شنیده‌ایم و هم دیده‌ایم که ایشان به چه میزان از گناه مبرا بود؛ اگر در حضور ایشان کسی غیبت می‌کرد، مجلس را ترک و اگر طعنه‌ای بود، نهی از منکر می‌کرد.
یادگار امام یادآور شد: امام «قَالُواْ رَبُّنَاللَّهُ» بود و در این مسیر استقامت به خرج داد و اگر همرهان سست عنصری بودند، او پا پس نکشید. این استقامت امام عرفان منفی، زهد گوشه‌گیر و تحجد همراه با تزرع صرف نبود و در میانه میدان بود؛ خدا را در چکاوک شمیرها می‌جست. مثل جدّ بزرگوارش امیرالمؤمنین(ع) که عرفان علی(ع) در احد، خندق و صفین است. فرزند بزرگوارش مرحوم حاج آقا مصطفی از دست رفت استقامت ورزید، تبعیدش کردند استقامت ورزید و روزی که امام گفتند نجف را ترک می‌کنند هیچ کورسوی پیروزی نیست.
وی تصریح کرد: مرحوم ابوی ما نامه‌ای از پاریس دارند و می‌گویند این پیرمرد تمام توشه مرجعیتش را کنار گذاشت و برای مردمش وارد مبارزه شد. یعنی امام وارد چه مسیری شد و کجا رفت؟ قرار نبود بعد از سه ماه به ایران بیاید و کسی احتمال نمی‌داد که چند ماه بعد از نوفل لوشاتو رفتن امام، انقلاب پیروز می‌شود؛ خوشبین‌ترین انسان‌ها چندین ساله فکر می‌کردند.
سید حسن خمینی تأکید کرد: یک روحانی مرجعی که در حوزه دارای کرسی درس است به پاریس رفته، استقامت است. خدا آیت الله شیخ حسن صانعی را رحمت کند. گفت، والله وقتی امام در مدرسه فیضیه شروع به صحبت کرد، برگ‌های درختان فیضیه ایستاد. وقتی گفت «آقای شاه می‌دهم بیرونت کنند»، یکی از بستگان ما می‌گفت من در میدان آستانه ایستاده بودم، ما از ترس قالب تهی کردیم.
وی با اشاره به اینکه خداوند محبت امام را در دل مردم گذاشت، اظهار داشت: امام گفت «مردم ایران که جان من فدای یکایک آنها باد»، با هم حرکتی را شروع کردند. یعنی یک نگاه به کثرت و عیال الله و یک نگاه به وحدت؛ با توحیدی که ایشان داشت. خدا رحمت کند همسر امام گفتند آقا سال آخر به من گفت ساعت را نیم ساعت زودتر به اذان صبح کوک کن؛ من پیر شده‌ام و اعمالم کند شده و می‌خواهم فرصتم برای انجام اعمال بیشتر شود.
یادگار امام ادامه داد: همین آدم، راه را از مسیر دل‌های مردم پیش می‌برد؛ دل‌های مردم را که تغییر داد، گفت خون بر شمشیر پیروز است. در مقابل سربازان رژیم ستمشاهی، گل در لوله تفنگ آنها گذاشت و گفت اینها فرزندان من و شما هستند. کسانی که مدعی هستند چرا ارتش شاه کودتا نکرد، ارتش شاه نمی‌توانست کودتا کند؛ غیر از چند تیمسار، کسی باقی نمانده بود، اینها بچه‌های مردم ایران بودند و دل‌هایشان در خانه‌هایشان با پدران و مادرانشان گره خورده بود.
وی با اشاره به اینکه امام در هیچ موضعی نترسید، گفت: این یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های امام است و کمتر به آن توجه می‌کنند. وجه تمایز امام از معاصرینش سواد نیست؛ در معاصرین امام بعضا آدم‌های باسوادی هم هستند. البته حجاب معاصریت طوری بر امام سایه انداخته که متأسفانه همین امروز هم حوزه‌ها بُعد علمی امام را نمی‌شناسند. امام نابغه فقه و اصول و به خصوص اصول است. اگر سیطره وجهه سیاسی امام نبود، امام در دو حوزه «اصول فقه» و «عرفان نظری» سرآمد روزگار خودش است.


سید حسن خمینی تأکید کرد: تمایز بزرگ امام این است که نترسید. ابوالزوجه ما نقل کرد که وقتی امام به نجف رفت، پدرشان آیت‌الله العظمی میرزا حسن بجنوردی به دیدار امام رفت و از ایشان پرسید، شما نترسیدید؟ امام پاسخ داد سال ۴۳ که به خانه ما در قم آمدند تا من را تبعید کنند، من را گرفتند و سوار ماشین کردند تا به تهران بیاورند. بین راه ماشین از جاده اصلی به طرف دریاچه حوض سلطان رفته بود تا ببینند کسی تعقیب می‌کند یا نه. امام گفته بود وقتی ماشین به سمت دریاچه حوض سلطان پیچید، من تقریبا یقین کردم که می‌خواهند من را بکشند؛ به خودم نگاه کردم که ببنیم می‌ترسم، دیدم نمی‌ترسم.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب تعبیر بسیار لطیفی دارند که «فلز وجودی امام با بقیه تفاوت داشت». این فلز وجودی «نترسیدن» بود. البته بعضی وقت‌ها انسان از دشمن نمی‌ترسد و از شماتت می‌ترسد؛ بعضی وقت‌ها از دوست یا مرید می‌ترسد. بدترین نوع ترس، ترس از مرید و دوست است. اینکه امام می‌گفتند دین برای تحجرزدایی احتیاج به قربانی دارد و من می‌خواهم قربانی او شوم، با نترسیدن مقابل شماتت مقدس‌نماها است؛ این هم شجاعت می‌خواهد.
یادگار امام اظهار داشت: مسیر سه‌گانه «توکل به خدا»، «استقامت» و «نترسیدن»، در مسیر زندگی امام، در پیوند با مردم بود. اگر مردم هستند، این مسیر به راحتی طی می‌شود و مشکلات برداشته می‌شود. هرکسی در هر جایی هست باید تلاش کند که دل‌های مردم بیشتر با اصل جامعه به مهر در بیاید و طردها، نقدها، دشمنی‌ها و حقدها را بردارد.

>اظهارات رئیس قوه قضاییه
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی ضمن تبریک ایام و اعیاد رجبیه و ایام‌الله دهه فجر اظهار کرد: خداوند به ما توفیق دهد برای اسلام و مردم یار باشیم نه بار؛ و آنگونه نباشد که مردم به ‌خاطر اعمال و منش و روش ما، به اسلام و نظام بدبین شوند.
رئیس عدلیه با تبیین و تشریح شرایطی که در آن امام عظیم‌الشأن، نهضت را آغاز فرمودند، گفت: امام بزرگوار ما در شرایطی نهضت را آغاز کردند که رژیم ستمشاهی در مقابل بیگانگان نوکری می‌کرد و در برابر مردم خودمان سرکش بود و آن‌ها را تحقیر می‌کرد و منافع و مصالح ملی را در نظر نمی‌گرفت؛ در چنین شرایطی امام (ره) با ایمان و اتکال به خدا و اعتماد به مردم، نهضت را آغاز کردند.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به عمق دوراندیشی حضرت امام خمینی (ره) گفت: امام در همان آغاز نهضت تاکید فرمودند که غده سرطانی رژیم غاصب صهیونیستی باید از بین برود و تمامی مفاسد زیر سر شیطان بزرگ آمریکا است؛ امروز برای همگان تعابیر و فرمایشات امام راحل که در آن سال‌ها بیان فرمودند آشکار شده است؛ اگر امروز بالاترین تنفر نسبت به رژیم صهیونیستی و آمریکا وجود دارد و این دو رژیم در نهایت استیصال هستند و آوازه ایران اسلامی در جهان طنین‌انداز است، از آثار قیام امام و همراهی امت است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: امام راحل به سبب صداقت و اخلاص و دوری از جاه‌طلبی و دنیادوستی، قلب‌های مردم را تصرف کرد و بر دل‌ها نفوذ کرد؛ امام عظیم‌الشأن ما با مردم صادق بودند و امروز نیز ما نیاز داریم که با ما مردم صادق باشیم.رئیس دستگاه قضا بیان داشت: امام راحل نسبت به دشمنان و ظالمان و پایمال‌کنندگان حق مردم، بسیار سخت بودند و در مقابل نسبت به مردم، این تعبیر را به کار می‌بردند که جانم فدای یکایک آنها.حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: یکی از اهداف بزرگ امام راحل، تحقق عدالت در همه شئون و ساحت‌ها بود؛ از همین رو ما در قوه قضاییه برای تحقق عدالت اعم از عدالت فردی و عدالت در حکمرانی و عدالت در سایر شئون، مسئولیت سنگین و خطیری داریم.رئیس قوه قضاییه گفت: امروز در راستای احیا و ارتقای حقوق عامه، استیفای حقوق آحاد مردم، دفاع از مظلومین، تقویت فضائل و مبارزه با تمامی مظاهر فساد، وظیفه سنگین و خطیری داریم.
رئیس عدلیه گفت: اگر بخواهیم به صورت کامل و جامع به مسئولیت‌ها و وظایف خود عمل کنیم و عدالت‌گستر باشیم، باید از خود شروع کنیم و عدالت برای ما به ملکه تبدیل شود و به فکر جاه و دنیا نباشیم و به مردم خوشبین باشیم و به آن‌ها تفاخر نورزیم و مردم را یاری کنیم و در برابر متعدیان به بیت‌المال و جان و مال و نوامیس مردم، قاطعانه برخورد کنیم.

«درد مردم داشتن» را به یک فرهنگ تبدیل کنیم
به گزارش جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق هیأت دولت با آرمان‌های امام خمینی(س) نیز گفت: در تقابل بین خیر و شرّ در قرآن نهادی به نام بهشت و نهادی به نام جهنم تصویر شده است. بهشت با زیبایی‌های بسیار در قرآن مانند یک کارت پستال برای مؤمنین ترسیم می‌شود و در مقابل تصویری که صادر می‌کند از گروهی است که سرهای آنها پایین است و شرمنده هستند. کسی که نامه اعمالش را به دست چپش می‌دهند، می‌گوید هیچ مال و قدرت به درد من نخورد.
یادگار امام در خصوص خوب و بد از نگاه قرآن، تصریح کرد: در سوره فجر وقتی دوباره این دوگانه انسان را تصویر می‌کند، می‌فرماید وقتی خداوند گروهی را نعمت می‌دهد و اکرام می‌کند، انسان خوشحال می‌شود و می‌گوید خدا من را اکرام می‌کند و اما وقتی رزقش کم شد، می‌گوید خدا به من اهانت کرده است. بعد می‌فرماید این طوری نیست؛ نه تنها اکرام مساکین نمی‌کنند، بلکه تشویق به اکرام هم نمی‌کنند و فرهنگ اکرام و پاسداشت از محرومین را در جامعه برقرار نمی‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه تقابل بین خیر و شرّ در قرآن به «ایمان» و «داشتن درد مردم» بر می‌گردد، افزود: مهم این است که در کنار ایمان به خدا، به درد مردم رسیدگی شود. دوستان در دولت بسیار به این فرصت و وظیفه توجه دارند، حالا که کار دست مؤمنان هست و در رأی دولت هم یکی از مؤمنان وجود دارد، همت و توجه بیش از حد به بحث معیشت مردم و طعام مسکین بحث بسیار مهمی است.
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه «وای به حال کسی که ظلم کند»، اظهار داشت: امروز نماد ظلم در جامعه ما رژیم منحوس صهیونیستی است. واقعا ملاک انسانیت در جهان تبدیل شده به اینکه ما ببینیم افراد نسبت به این رژیم و این غده سرطانی چگونه موضع می‌گیرند. البته کشته شدن هیچ کسی در دنیا مطلوب کسی نیست؛ در کشته شدن سه نفر آمریکایی دنیا باید به عزا بنشیند و ۲۶ هزار نفر جلوی چشم دنیا در غزه پاره پاره شدند، تبدیل به حقی می‌شود و بقیه هم سکوت می‌کنند؛ و این روزگار ما است. وی ادامه داد: امروز هر مسأله‌ای که بخواهد داستان رژیم صهیونیستی را به حاشیه ببرد و مسأله دیگری را جانشین توجه به غزه کند، یک انحراف است. هیچ چیزی در ذهن جامعه جهانی نباید بتواند جای این جنایت عجیب و به تعبیری «نسل‌کشی» را بگیرد؛ که ان شاء الله در دادگاه بین‌المللی ثابت شود و مقدماتش فراهم شده است. خطوط دیگری که ولو در قالب‌های دیگری شکل می‌گیرند، انحراف از این مسأله مهم است. یادگار امام با اشاره به اینکه یکی از جلوه‌های مهم ظلم رژیم ستمشاهی بوده، گفت: اصل انقلاب برای تقابل با این ستم بوده که حقوق را پاس نمی‌داشتند. البته «ایمان به خدا» هم نداشتند؛ یعنی نه ایمان به خدا داشتند و نه از عدالت بهره‌ای برده بودند. اگر ملت ایران ۴۵ سال قبل این کار مهم را کرد، وجدان عمومی بر این بود که رژیم بر سر کار کمترین بهره‌ای از عدالت و انسانیت ندارد.

 اظهارات رئیسی
سید ابراهیم رئیسی در مراسم تجدید میثاق دولت‌ با آرمان‌های امام خمینی(س) در حرم امام: احساس جامعه ما و مردم‌ دنیا این است که امام همچنان حیات دارد. امروز میراث امام زنده است و روز به روز
جلوه اش بیشتر می‌شود. امام آموخت که باید اخلاص داشت و برای‌ خدا حرکت‌ کرد. امام خداباور و مردم باور بود.نفرتی که امروز نسبت به رژیم صهیونیستی و استکبار وجود دارد، در جهان‌ سابقه ندارد.توجه‌ به محرومین و مظلومین آموخته‌های امام است‌. تأکید رهبری به دولتمردان این است که باید میراث و اهداف امام حفظ شود. امام‌ به ما آموخت هم می‌توان به مبانی معتقد بود و هم کشور را پیشرفته قرار داد و جلوه‌هایی از پیشرفت را در کشور می‌بینیم و جوانان‌ کارهای باشکوهی انجام‌ داده‌اند.