انقلاب زمستانی آغاز زمستان است که کوتاه‌ترین روز سال و بلندترین شب سال می‌باشد. پس از انقلاب زمستانی طول روزها بلندتر می‌شود. در سال ۲۰۲۳ در ناحیه شمالی خط استوا، انقلاب زمستانی [روز ۲۱ دسامبرمورخ ۳۰ آذر] است. روزها از این تاریخ به بعد طولانی‌تر می‌شوند. به مطالعه ادامه دهید تا بدانید انقلاب زمستانی چگونه […]

انقلاب زمستانی آغاز زمستان است که کوتاه‌ترین روز سال و بلندترین شب سال می‌باشد. پس از انقلاب زمستانی طول روزها بلندتر می‌شود.
در سال ۲۰۲۳ در ناحیه شمالی خط استوا، انقلاب زمستانی [روز ۲۱ دسامبرمورخ ۳۰ آذر] است. روزها از این تاریخ به بعد طولانی‌تر می‌شوند. به مطالعه ادامه دهید تا بدانید انقلاب زمستانی چگونه در مناطق مختلف کره زمین جشن گرفته می‌شود.

 مقدمه
زمانی که فکر می‌کنید ماه دسامبر دیگر جایی برای برگزاری یک جشن دیگر ندارد، میان مراسم‌های کریسمس [زادروز عیسی مسیح]‌، [کوانزا جشن سالانه فرهنگ آفریقایی-آمریکایی به مناسبت سال نو]‌ و جشن سال نو میلادی، زمانی خواهد آمد تا شما با جشن گرفتن انقلاب زمستانی، به‌همراه محبوبانتان جمع شوید و اوقات شادی را با یکدیگر سپری کنید. ممکن است این روز را به خاطر کمترین میزان تابش نور خورشید به یاد داشته باشید؛ اما در سراسر جهان، فرهنگ‌های مختلف، انقلاب زمستانی را به عنوان طولانی‌ترین شب سال با مراسم‌های خاصی جشن می‌گیرند. برای فهمیدن این رسوم به مطالعه ادامه دهید.

 سنت انقلاب زمستانی:
گردهمایی استون‏هنج در انگلستان
با‌اینکه هیچکس دقیقاً نمی‌داند دایره باستانی استون‌هنج به چه دلیل ساخته شده است؛ کسی نمی‌تواند هماهنگی آن را با حرکات خورشید انکارکند. این بنا یکی از آثار جهانی است که پیرامون زمان انقلاب‌ تابستانی ساخته شده است و تحقیقات باستان‌شناسی نشان می‌دهد که جشن‌های انقلاب‌ زمستانی در آنجا به وقوع می‌پیوسته ‌است. مردم عصر مدرن این رسم را درپیش گرفتند و روز پس از طولانی‌ترین شب سال، برای مشاهده پدیده جادویی طلوع خورشید از میان سنگ‌ها گرد یکدیگر می‌آیند. بهترین بخش این ماجرا، رایگان بودن آن است، اگرچه فضای پارک ماشین‌ها محدود است. بازدیدکنندگان می‌توانند به طور مستقیم، برای تماشای این جشن آرام، به سنگ‌ها نزدیک شوند، این منطقه معمولاً تحت حفاظت است.

 سنت انقلاب زمستانی: شب یلدا در ایران
این جشن باستانی پارسی‌زبانان، مانند بسیاری از جشن‌های زمستانی، پایان روزهای کوتاه‌تر و پیروزی نور بر تاریکی را جشن می‌گیرد.

یلدا به معنای «تولد»، با دور هم جمع شدن خانواده ها، روشن کردن شمع‌ها (در اصل، آتش تمام شب را روشن نگه می‌دارد)، خواندن اشعار و برگزاری میهمانی برای سپری کردن بلندترین شب سال جشن گرفته می‌شود. آجیل و میوه‌ها که شامل هندوانه و انار است، طبق رسوم صرف می‌شوند. طبق باورهای قدیمی، گفته می‌شود که خوردن میوه‌های تابستانی از شما در برابر بیماری‌های زمستانی محافظت می‌کند.

 سنت انقلاب زمستانی: جشنوارۀ فانوس در وَنکوور و بریتیش کلمبیا[منطقه‌ای در کانادا]
به ‌منظور ادای احترام به رسوم فرهنگی مختلف، انجمن محرمانه فانوس ونکوور، جشنوارۀ انقلاب ‌زمستانی به نام جشنواره فانوس شهر را هرساله برگزار می‌کند. شرکت‌کنندگان می‌توانند در کارگاه‌ها شرکت کنند تا فانوس خود را بسازند. در شب انقلاب، شرکت‌کنندگان به صورت دسته‌جمعی در سراسر شهر راهپیمایی می‌کنند و نمایش‌ها با اجراهایی متشکل از حرکات نمایشی با آتش به اوج خود می‌رسد. شرکت‌کنندگان همچنین می‌توانند تلاش کنند تا از هزارتویی که با ششصد شمع روشن شده، عبور کنند. این هزارتو به شرکت‌کنندگان این امکان را می‌دهد که افکار قدیمی خود را دور ریخته و فرصت‌های جدیدی برای سال جدید بیابند. این جشنواره هرساله از تاریخ ۲۶ نوامبر تا ۲۱ دسامبر
[برابر با ۵ و ۳۰ آذر]برگزار می‌شود.‎

 سنت انقلاب زمستانی:توجی در ژاپن
انقلاب زمستانی در ژاپن که به‌آن توجی می‌گویند، آداب و رسوم جالبی دارد. ژاپنی‌ها در این روز کدویی زمستانی به نام کابوچا[ کدویی سبز رنگ مخصوص ژاپن] می‌خورند که یکی از معدود محصولاتی است که در روزهای قدیم در دسترس بوده است.پس از حمام آب گرم با مرکبات یوزو[ مرکبات مخصوص ژاپن و آسیای شرقی]، احساس می‌کنید در یک استراحت گرم زمستانی هستید.‌ مردم ژاپن اعتقاد دارند که حمام باعث طراوت بدن و روح می‌شود، بیماری را از شما دور می‌کند و باعث تسکین خشکی پوست در زمستان می‌شود. ظاهراً جوندگانی که برگچه خوار[پستانداری از خانواده خوکچه هندی] نامیده می‌شوند نیز حمام یوزو را دوست دارند. برخی از باغ وحش‌های ژاپنی با تغییر دادن این سنت دیرینه شان، مرکبات را در آب‌های گرم باغ وحش می‌ریزند تا برگچه خوارها در آن آب‌تنی کنند.

 سنت انقلاب زمستانی: جشنواره سنت توماس در گواتمالا [منطقه‌ای در شمال آمریکای مرکزی]
با اینکه کلیسای کاتولیک جشنواره سنت توماس را در ۳ جولای[مورخ ۱۲ تیر] بر پا می‌کند، هم اکنون در شهر چیچیکاسنتاگو،گواتمالا، این جشنواره یک هفته مانده به انقلاب زمستانی در ۲۱ دسامبر
[مورخ ۳۰ آذر] برگزار می‌شود. دلیل آن چیست؟ ترکیب شدن رسوم کاتولیک و آئین‌های قبیلۀ مایان
[ اقوام سرخپوست ساکن در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی] با یکدیگر؛ که گمان می‌رفته است به علت تلاقی زمان برگزاری آن با زمان وقوع انقلاب زمستانی باشد. از ویژگی‌های امروزی این مراسم می‌توان به لباس‌های سنتی با رنگ‌های روشن، ماسک ها، رژه‌های نمایشی، آتش بازی و پخش موسیقی اشاره کرد. این ویژگی ها،گواتمالا را به یکی از بهترین مکان‌های دیدنی در زمستان تبدیل می‌کند.

سنت انقلاب زمستانی: جشن سویالِ قبیله هوپی[از اقوام بومی آمریکا]
مردم بومی هوپی در آریزونای شمالی امروزی، انقلاب زمستانی را به عنوان سنت دینی‌ شان برای ادای احترام به کاتسینا-یا کاتچینا به روح نیکان مردم هوپی گفته می‌شود که نشان‌دهنده جهان طبیعت است- جشن می‌گیرند. هنگام برگزاری این جشن-که سویال نام دارد- رئیس قبیله اداره آن را بر عهده می‌گیرد. در این جشن با تشریفاتی از خورشید استقبال و از آن برای تابیدن دوباره دعوت می‌کنند.
هدیه دادن به کودکان، دعا کردن برای سال پیش رو، آواز‌ خواندن و تعریف کردن قصه‌های مختلف،بخشی از این مراسم است.

 سنت انقلاب زمستانی: جشنواره سوزاندن ساعت‌ها در برایتونِ انگلستان
آتش که لازمۀ روشنایی در روزهای تاریک زمستان است؛همیشه بخشی از مراسمات آن نیز بوده است. مراسم امروزی سوزاندن ساعت‌ها در شهر ساحلی برایتون برگزار می‌شود. معنا و مفهوم اصلی این مراسم بارژه‌های سالانه و آتش بازی نشان داده می‌شود. مردم لباس‌های محلی به شکل ساعت به تن می‌کنند و با فانوس ها-که از چوب و کاغذ ساخته شده اند-به سمت ساحل حرکت می‌کنند. وقتی به ساحل رسیدند، فانوس‌ها را می‌سوزانند و آرزو ها، امید‌ها و ترس‌های خود را به شعله آتش می‌سپارند.

سنت انقلاب زمستانی: گردهمایی نیوگرانج، ایرلند
معبد باستانی نیوگرانج۵۲۰۰ ساله، هماهنگ با حرکات خورشید در انقلاب زمستانی ساخته شده است: روزنه کوچکی بالای ورودی معبد وجود دارد که هنگام طلوع خورشید پرتوهای نور از آن به داخل می‌تابد. به تدریج نور در سرار اتاق گسترش می‌یابد تا تمام آن را روشن کند. این پدیده چشمگیر ۱۷ دقیقه
به طول می‌انجامد. اگرچه دلیل دقیق ساخت معبد به این شکل خاص مشخص نیست اما گمان می‌رود که دلیل آن شروع سالی جدید و گرامیداشت پیروزی روشنایی بر تاریکی بوده است.امروزه بازدید‌کنندگان می‌توانند در قرعه‌کشی شرکت کنند تا طلوع خورشید را در داخل معبد تماشا کنند. سایرین بیرون از بنای تاریخی جمع خواهند شد.

سنت انقلاب زمستانی: جشنواره مونتول در کورنوِل[منطقه‌ای در ایالت کالیفرنیا، آمریکا]
از سال ۲۰۰۷، جشنواره مونتول به عنوان جایگزین جشنواره باستانی انقلاب زمستانی در کورنول برگزار می‌شود. در این جشنواره، فرهنگِ غربی‌ترین شبه جزیره انگلستان گرامی داشته می‌شود. پوشیدن لباس‌های مبدل، گایزرها [افرادی که با پوشیدن لباس‌های مبدل هویت خود را پنهان می‌کنند.]و حرکت دسته جمعی مردم با فانوس ها، همگی از فضا مانند رودخانه‌ای از آتش دیده می‌شود.هدف از برگزاری این مراسم، خوش‌آمد گویی به خورشید است. در گذشته، گایزرها در خیابان‌ها پرسه می‌زدند، اسکیت به پا می‌کردند، آواز می‌خواندند و با مردم شوخی می‌کردند. قسمت جالب این ماجرا این بود که مردم باید هویت گایزرها را حدس می‌زدند. امروزه، موسیقی‌های سنتی، پایکوبی‌ها و اجراها به فضای این جشنواره شادی بیشتری می‌بخشد.
مترجمین: زهرا چشم براه – سارا قدیمی – سارا پور هادی – نیلوفر زارعی – زهرا صالحی