پوتین اوکراین را از نظر تاریخی بخشی از روسیه می‌داند و علاقمند به اوکراینی است که مسکو را به عنوان پدرحاکمیتی واقعی خود پذیرا باشد. پوتین، اوکراین و روسیه را جزیی جدایی ناپذیر، یک ملت، و یک واحد کل می‌داند. ولی رویاهای روسیه محقق نشد و رئیس جمهوری در کیف بر مسند قدرت نشست که […]

پوتین اوکراین را از نظر تاریخی بخشی از روسیه می‌داند و علاقمند به اوکراینی است که مسکو را به عنوان پدرحاکمیتی واقعی خود پذیرا باشد. پوتین، اوکراین و روسیه را جزیی جدایی ناپذیر، یک ملت، و یک واحد کل می‌داند. ولی رویاهای روسیه محقق نشد و رئیس جمهوری در کیف بر مسند قدرت نشست که تمایل به جهان غرب داشت و در این میان استراتژیست‌های کاخ کرملین در تحلیل نهایی خود به این امر مهم رسیده بودند که دیر یا زود اوکراین ممکن است به ناتو و اتحادیه اروپا بپیوندد و کی‌یف را تهدیدی مستقیم برای روسیه تلقی می‌کردند، روسیه تصور می‌کرد با حمله نظامی به اوکراین و تصرف این کشور به گسترش ناتو در نزدیکی مرزهای خود پایان خواهد داد ولی امروز بنظر می‌رسد، مانیفست روسیه سرابی بیش نبوده است. ایالات متحده با کمک‌های مالی و نظامی و مقاومت ارتش اوکراین جنگ روسیه و اوکراین را فرسایشی کرده و بعید بنظر ‌می‌رسد توافقی جامع برای صلح و اتمام جنگ به نتیجه برسد. لذا نتیجه جنگ فقط نابودی شهرها و زیرساخت‌های اوکراین شده و مهاجرت میلیون‌ها نفر را به ارمغان آورده است. تحریم‌های فلج‌کننده امریکا علیه روسیه در دراز مدت می‌تواند تبعات سنگینی بر اقتصاد روسیه داشته باشد ولی پوتین با کمک متحدین منطقه‌ای خود و بخصوص چین فعلا تحریم‌های امریکا را بی‌اثر کرده است.
اگر جنگ در دراز مدت ادامه پیدا کند چالش‌هایی را برای کشورهای اروپایی به وجود خواهد آورد. آمریکا برای نبرد سرنوشت ساز با چین برای رهبری جهان خیالش از روسیه و اروپای وابسته به انرژی ایالات متحد امریکا، راحت است و تمام تمرکز خود را به‌سوی شرق آسیا کرده تا زمین بازی را آماده شکست چین نماید. دولت بایدن قصد دارد ائتلاف‌های جهانی را برای مقابله با چین آماده کند و این کشور را وارد یک جنگ سرد نماید. واشنگتن به خوبی می‌داند چین در کنار روسیه قرار گرفته است و با بلبشویی که امروز در جهان وجود دارد چین را حتی وسوسه به حمله به تایوان نماید تا برنامه‌هایش را راحت‌تر علیه چین مدیریت نماید. آمریکا نسبت به پیمان همکاری بین چین و روسیه که می‌تواند منجر به نظم نوین جدیدی در جهان شود، عمیقا نگران نیست. لذا کاخ سفید با این بهانه برای ایجاد و تقویت ائتلاف‌های خود از کشورهای هم پیمان – از جمله اتحادیه اروپا و آسیا – اقیانوسیه – و کمک به این کشورها برای انزوای روسیه و چین تلاش خواهد کرد. حمایت چین از روسیه برای آمریکا نگران‌کننده نیست و رک و پوست کنده باید گفت که کاخ سفید به دنبال منافع خویش و آقایی بر جهان است. در این میان روسیه ناامید از تامین انرژی اروپا برای تامین گاز چین از طریق یک خط لوله جدید از شمال سیبری به شمال چین عملا اتحاد جهانی را به سمت پکن خواهد کشاند. آمریکا می‌خواهد رابطه چین با مسکو و حمایت این کشور از پوتین نقطه عطفی در روابط چین و روسیه و چالشی برای اروپا و جامعه جهانی تلقی شود. استراتژیست‌های آمریکا، چین و روسیه را به سمت مقابله عملی با جامعه جهانی سوق می‌دهند با تقویت روابط چین با روسیه، آمریکا می‌خواهد روابط پکن با جامعه جهانی را از درهم بشکند. این یک تحول مثبت از منظر امنیت ملی یا منافع ملی ایالات متحده است. پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن و دنیا علیه روسیه، شرکت‌های چینی هم به دردسر بیشتری افتاده‌اند. پوتین با حمله به اوکراین به زور می‌خواهد زمان را به دوران پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برگرداند، در حالی که هدف کاخ سفید مانع از رسیدن چین به اولی جامعه جهانی است. دستاورد دستور حمله پوتین به اوکراین، دست روسیه برای صادرات گاز به اروپا را برای همیشه بست. امروز بازی انرژی در دنیا همچنان حرف اول و آخر را می‌زند و سمفونی جنگ برای انرژی به صدا درآمده است. تولید بیش از یازده میلیون بشکه نفت میلیاردها دلار بسوی خزانه آمریکا سرازیر میکند. در ارتباط با تحولات حمله روسیه به خاک اوکراین، برای منافع ملی ایران هم تماما دارای مزایا است.