مهدیه‌سادات محور تهیه‌کننده مستند «کر کوهستان» به کارگردانی امیرحسین اسیوند از آثار کوتاه راه یافته به هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» که روایتی از تولد فرزند در یک خانواده عشایری است، درباره فرآیند جلب رضایت این خانواده برای ورود دوربین به حریم خصوصی‌شان توضیح داد: در برخی قومیت‌ها و فرهنگ‌ها، ملاحظات جدی نسبت به حریم […]

مهدیه‌سادات محور تهیه‌کننده مستند «کر کوهستان» به کارگردانی امیرحسین اسیوند از آثار کوتاه راه یافته به هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» که روایتی از تولد فرزند در یک خانواده عشایری است، درباره فرآیند جلب رضایت این خانواده برای ورود دوربین به حریم خصوصی‌شان توضیح داد: در برخی قومیت‌ها و فرهنگ‌ها، ملاحظات جدی نسبت به حریم خصوصی وجود دارد و به‌شدت نزدیک شدن به حریم یک خانواده در آن‌ها دشوار است. حتی من به‌عنوان یک مستندساز خانم، در مواردی باید برای تعاملات اولیه و آشنایی با حفظ فاصله با زنان این خانواده‌ها ارتباط داشته باشم چه برسد به اینکه بخواهیم چند روز در خانه آن‌ها رفت و امد کنیم و قصه هایشان را روایت کنیم. تهیه‌کننده مستند «کر کوهستان» درباره برقراری ارتباط با سوژه‌های اصلی این مستند هم گفت: تقریبا مواجهه با همه سوژه‌های مستندهای ما در گام اول بسیار سخت است و این اتفاق را هم کاملا طبیعی می‌دانیم. این گونه نیست که به محض طرح پیشنهاد اولیه آ‌ن‌ها با ما همراه شوند. به خصوص که سوژه این مجموعه هم مربوط به فرزندآوری به‌عنوان یکی از خصوصی‌ترین تصمیمات یک خانواده است. در روزهای منتهی به زایمان یک زن در یک خانواده هم شرایط پراز استرس و فشار می‌شود و این مسئله هم کار ما را دشوارتر می‌کند. این تهیه‌کننده مستند گفت: خاطرم هست برای یکی از قسمت‌ها تیم تولید قرار بود به شهر داراب بروند که مسیری بسیار طولانی داشت و فقط هم از طریق زمینی می‌توانستیم به آنجا برسیم. همه چیز را از قبل هماهنگ کرده بودیم اما به محض اینکه خواستیم کار را آغاز کنیم، با دخالت یکی از اهالی آن‌روستا و تماس‌هایی که گرفت، ناگهان نگاه خانواده‌ مدنظرم ما تغییر کرد و حتی اجازه آغاز کار را هم به ما ندادند. یعنی تصور کنید بعد از ۱۷ ساعت راه زمینی و انتقال عوامل و تجهیزات، با یک تماس و دخالت همه چیز کنسل شد! شکر خدا در همان منطقه توانستیم سوژه دیگری پیدا کنیم و روی همان سوژه کار کردیم.
محور گفت: ما برای هر قسمت از مجموعه «پا به ماه» در سه مقطع سراغ خانواده‌ها می‌رویم؛ یکی روزهای پایانی بارداری، یکی روز تولد نوزاد و دیگری روزهای ابتدایی ورود بچه به زندگی آن‌ها در همان ماه اول. از این منظر می‌توان گفت یکی از مشکلات و مصائب ساخت این مجموعه، این است که تقریبا هیچ چیز در برنامه‌ریزی تولید آن قطعی نیست و به ناگهان با فرارسیدن درد زایمان مادر، همه چیز تغییر می‌کند. به‌نوعی گروه مستندسازی ما در یک بازه زمانی مشخص باید استندبای باشد. به‌خصوص که اگر شرایط روز تولد را از دست بدهیم، روایت‌مان تمام نمی‌شود و مجبور می‌شویم کل قسمت مربوطه را کنار بگذاریم. تهیه‌کننده مستند «کر کوهستان» درباره ویژه‌ترین اتفاقی که در فرآیند تولید این مستند با آن مواجه شده است هم توضیح داد: درباره این مستند با دو اتفاق ویژه مواجه شدیم. یکی مربوط به روز دوم آغاز فیلمبرداری بود. برادر خانم باردارکه کاراکتر اصلی روایت ما بود، از راه رسید و گفت به‌هیچ عنوان اجازه ساخت این مستند را نمی‌دهد، در شرایطی که مادر باردار و همسرش، هر دو راضی بودند. حضور آن برادر و خواسته‌هایی که داشت خیلی کار را برای ما دشوار کرد، به‌خصوص که اصلا نمی‌خواستیم به آن خانم باردار، در شرایطی که داشت، استرسی وارد شود. وی افزود: بعد از دخالت آن برادر ما کار را تعطیل‌شده در نظر گرفتیم اما با کمک دهدار آن منطقه و چند خانواده روستاهای اطراف که آشنایی قبلی با ما داشتند، این مشکل حل شد. در ادامه داشتیم تولید را پیش می‌بردیم که ناگهان قایقران محلی آن منطقه، تصمیم گرفت دیگر به گروه تولید مستند، سرویس ندهد و با کلک(قایق بادی) خود، آنها را جابجا نکند. سرگردانی آن شب، یکی از شب‌های سخت و‌کوهنوردی از مسیر صعب العبور را برای گروه ما رقم زد و شکر خدا همه اعضای گروه، هم با صبوری تحمل کردند تا کار به سرانجام برسد. این تهیه‌کننده در ادامه به هنرآنلاین گفت: یکی دیگر از چالش‌های ما در فرآیند ساخت این مستند، جدای از حمل و نقل عوامل، تأمین تجهیزات آن‌ها بود. در روستایی بودیم که برق نداشت و این یعنی باطری‌هایی که نیاز به شارژ داشتند قابل استفاده نبود. از طرفی امکان نورپردازی مناسب هم در آن لوکیشن وجود نداشت و همه این موارد، سختی کار را دوچندان می‌کرد.