مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۵۷ پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار تعریف شده است. قاسم عسگری‌نسب با اشاره به آخرین وضعیت و برنامه‌های در دست اقدام در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار کرد: فاز یک این بندر با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری […]

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۵۷ پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار تعریف شده است.
قاسم عسگری‌نسب با اشاره به آخرین وضعیت و برنامه‌های در دست اقدام در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار کرد: فاز یک این بندر با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر ۴۵ پروژه عمرانی دولتی (سازمان بنادر و دریانوردی) به ارزش ۳۶۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال به علاوه ۵۶ میلیون دلار و ۱۲ پروژه سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی به ارزش ۶۸ هزار میلیارد ریال به علاوه ۲۲ میلیون یورو تعریف شده است.
وی افزود: قرارداد ۵۶ میلیون دلاری مربوط به پروژه احداث کریدور لجستیکی (مسیر دسترسی کامیون‌ها به بندر) به طول ۲.۶ کیلومتر با عرض ۱۱۰ متر و ۱۲ باند به همراه پروژه احداث فاز اول سیلو ۱۰۰ هزار تنی در این فاز است که پروژه اول در دهه مبارک فجر و پروژه دوم در خردادماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: قرارداد سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه ۲۵ مگاواتی برق با قابلیت بهره‌برداری از ۵ هزار متر مکعب آب به ارزش ۲۲ میلیون یورو نیز با یک شرکت ایرانی منعقد شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده از ابتدای دولت سیزدهم در فاز یک بندر شهید بهشتی بیان کرد: طی این مدت ۲۰۰ هکتار استحصال اراضی انجام شده، عمق حوضچه از ۹ متر به ۱۶.۵ متر افزایش یافته و موج‌شکنی به طول ۳ کیلومتر در این فاز احداث شده است. همچنین ۱۷۰۰ متر اسکله احداث شده که طول کل اسکله‌های این بندر به ۲ هزار متر افزایش یافته است. در حال حاضر امکان پهلوگیری ۶ فروند شناور با آبخور حداکثر ۱۲۰ هزار تن فراهم است.
عسگری‌نصب با بیان اینکه امسال ۳ خط کانتینری از بندر شهید بهشتی به کشورهای چین و هند و امارات راه‌اندازی شده است، گفت: خط بندر شهید بهشتی به چین، موجب کاهش زمان انتقال کالا از ۳۵ به ۱۲ روز و ۷۰۰ دلار در هزینه حمل کانتینری شده است. همچنین در خط بندر شهید بهشتی به هند نیز محصولات کشاورزی ایران به بنادر هند و بالعکس توسط کانتینرهای یخچالی و خشک جابه‌جا می‌شوند و در خط سوم هفته‌ای یک سفر به بندر جبل علی امارات متحده عربی انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: راه‌اندازی سه خط کانتینری مذکور باعث شد که عملیات کانتینری در بندر شهید بهشتی طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با عملکرد بالغ بر ۶هزار TEU رشد ۱۴۰ درصدی را تجربه کند.
وی یادآور شد: در فاز ۱ بندر شهید بهشتی، برنامه‌ها در چهار محور در دست بررسی قرار دارند که اول حمل کانتینری، دوم صادرات مشتقات معدنی با رشد ۸.۵ درصدی و با عملکرد ۷۰۰ هزار تن، سوم تامین نیازمندی‌های نفتی و مشتقات آن برای جنوب شرق کشور است که حجم آن به یک میلیون تن رسیده و محور چهارم شامل ورود کالاهای اساسی می‌شود که ۳۰ درصد مجموع کالاهای اساسی ورودی به کشور را در بر می‌گیرد.
وی یادآور شد: با توجه به اقدامات انجام شده ظرفیت بندر شهید بهشتی از ۳ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافته است و امکان تخلیه و بارگیری تا ۱۲.۵ میلیون تن نیز در این بندر وجود دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در خصوص فاز ۲ طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این فاز، یک پکیج آماده سرمایه‌گذاری شامل ۴۰ هکتار پسکرانه و اسکله ۹۷۰ متری است که استحصال اراضی آن انجام شده است.
به گزارش تسنیم؛ عسگری نسب حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز بخش کانتینری فاز دو بندر شهید بهشتی را ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با تکمیل این فاز و دسترسی به آبخور ۱۹ متری پای اسکله، کشتی‌هایی با ظرفیت ۸۰۰۰ TEU کانتینر امکان پهلوگیری در این بندر را داشته باشند.