آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: «زمستان سخت و حملات موشکی روسیه در راه است» این را ولودیمیر زلنسکی گفته و یادآور شده:«روسیه در حال انباشت موشک برای حملات به زیر ساخت‌های اوکراین در زمستان است.» آن چه رئیس جمهور اوکراین می‌گوید یادآور حملات زمستان سال گذشته ی مسکو علیه زیر ساخت‌های […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: «زمستان سخت و حملات موشکی روسیه در راه است» این را ولودیمیر زلنسکی گفته و یادآور شده:«روسیه در حال انباشت موشک برای حملات به
زیر ساخت‌های اوکراین در زمستان است.»
آن چه رئیس جمهور اوکراین می‌گوید یادآور حملات زمستان سال گذشته ی مسکو علیه زیر ساخت‌های انرژی در اوکراین است. زلنسکی می‌گوید: «من معتقدم که آن‌ها در حال جمع آوری (موشک‌ها) هستند، آنها در حال حاضر موشک‌های بیشتری نسبت به قبل ندارند. در غیر این صورت، از پیش بمباران را شروع کرده بودند.» اوکراین انتظار دارد که روسیه همانگونه که زمستان سال گذشته زیرساخت‌های انرژی را در کشورش هدف قرار داد و میلیون‌ها اوکراینی را با بحران برق و سرما مواجه کرد، امسال هم با آغاز فصل سرما حملات تازه‌ای را به شبکه انرژی این کشور از سر گیرد. این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی ضمن پیش ‌آگاهی از حملات موشکی سنگین روسیه در ماه‌های آینده به کشورش گفته است: اوکراین بهتر از قبل خود را برای زمستان آماده کرده است.

اجلاس «اَپک» کاربردی‌تر از نشست «ناتو» در ویلنیوس!
به همان اندازه که آخرین نشست «ناتو» در «ویلنیوس» لیتوانی بی‌ارزش بود، دیدار «شی ـ بایدن» در اجلاس اَپک بر تحولات منطقه‌ای و بین المللی تأثیر گذار نشان داده است. ولودیمیر زلنسکی که گویا ملاقات روسای جمهوری آمریکا و چین به مذاق وی خوش آمده، تاکید کرد که این دیدار برای اوکراین خوب بوده است. رئیس جمهوری اوکراین در این خصوص تصریح کرد: «ما این واقعیت را درک می‌کنیم که این ملاقات برای ما خوب است.»
در همان زمان که قرار بود نشست اعضای ناتو در لیتوانی برگزار شود، علی بیگدلی تحلیلگر مسائل آمریکا و اروپا به آفتاب یزد گفته بود که:«نشست ناتو هیچ دستآوردی برای اوکراین ندارد» و نداشت اما همین استاد دانشگاه در خلال برگزاری «اجلاس اَپک» در کالیفرنیا، بازهم در گفت و گو با آفتاب یزد تأکید کرد:« به حاشیه‌های این نشست توجه نکنید، این اجلال نانوشته‌ها و ناگفته‌های بسیاری دارد» و داشت!
بعد از اتمام این اجلاس بود که «گروه تماس غزه» متشکل از هفت کشور عربی ـ اسلامی(ترکیه، اندونزی، نیجریه، اردن، مصر، قطر و عربستان) راهی پکن شد تا زمینه‌های آتش بس و صلح بین اعراب و اسرائیل را بررسی کند. یک روز بعد همین گروه عازم مسکو شدند و این بار با لاوروف دیدار داشتند. خبرهای منتشر شده پیرامون تحولات در غزه خبر از آتش بس کوتاه مدت، تبادل اُسرا و شاید تمدید آتش بس می‌دهد.
علی بیگدلی در مصاحبه‌های دیگر به آفتاب یزد می‌گوید:« شاید بایدن در اجلاس اَپک پیامی هم برای «پوتین» فرستاده باشد که وظیفه ی انتقال آن به «شی» واگذار شده است و اما در کنار تحولات غزه، سخنرانی پوتین در نشست فوق العاده گروه ۲۰ که ویدئویی بود، پوتین به مسائل مهمی اشاره می‌کند.

پوتین: هرگز مذاکرات صلح درباره اوکراین را رد نکردیم/ چرا جهان از مرگ کودکان در غزه شوکه نشد؟
ولادیمیر پوتین گفت: روسیه هرگز مذاکرات صلح با اوکراین را رد نکرده و این اوکراین بود که علناً اعلام کرد که از روند مذاکرات خارج می‌شود. ما باید فکر کنیم که چگونه جنگ در اوکراین را متوقف کنیم، این یک تراژدی است. ما آماده گفتگو هستیم. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اجلاس فوق العاده گروه ۲۰ گفت: البته، ما باید به این فکر کنیم که چگونه می‌توان این فاجعه را متوقف کرد. در واقع، روسیه هرگز مذاکرات صلح با اوکراین را رد نکرده است، این اوکراین بود و نه روسیه که علناً اعلام کرد که از روند مذاکرات خارج می‌شود. پوتین گفت: رئیس دولت اوکراین بود که چنین مذاکراتی با روسیه را ممنوع کرد. غرب مدام از فدراسیون روسیه برای مذاکره دعوت می‌کند که مسکو برای آن آمادگی نشان می‌دهد، اما در عین حال غرب امتناع دائمی کی‌یف از شرکت در گفتگو را نادیده می‌گیرد. اگر اوکراین خواهان روند مذاکره است، نیازی به ژست‌های نمایشی نیست و فرمان منع مذاکره با روسیه باید لغو شود.
به گفته وی، روسیه هرگز مخالف حل مناقشه در اوکراین از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز نبوده، اما به شرط رعایت ضمانت‌های امنیتی برای فدراسیون روسیه.پوتین با اشاره به سخنان دیگر رهبران جهان که گفتند از اقدامات روسیه در اوکراین و تلفات جانی شوکه شده‌اند، گفت: اقدامات نظامی همیشه برای مردم یک تراژدی است، برای کل کشور، باید به این فکر کرد که چگونه می‌توان این فاجعه را متوقف کرد. همه از حمله روسیه به اوکراین شوکه شدند، چرا رهبران جهان از سخنان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر تبدیل غزه به گورستان بزرگ کودکان، شوکه نمی‌شوند؟ من درک می‌کنم که این یک جنگ است، مرگ مردم تکان دهنده است و کودتای خونین در اوکراین در سال ۲۰۱۴ و به دنبال آن جنگ رژیم کی یف علیه مردمش در دونباس، آیا تکان دهنده نیست؟ و نابودی مردم غیرنظامی فلسطین در نوار غزه امروز تکان دهنده نیست؟ و اینکه پزشکان باید بر روی کودکان عمل‌جراحی کنند، عمل‌های شکمی انجام دهند، بدن کودک را با چاقوی جراحی بدون بیهوشی عمل کنند، آیا تکان دهنده نیست؟
روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. رئیس جمهور روسیه، هدف آن را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال توسط رژیم کی‌یف مورد آزار و نسل کشی قرار گرفته‌اند» خواند. وی خاطرنشان کرد که این عملیات ویژه یک اقدام اجباری بود و خطرات امنیتی به‌گونه‌ای ایجاد شد که پاسخ دادن به روش‌های دیگر غیرممکن بود.
به گفته وی، روسیه ۳۰ سال است که تلاش می‌کند با ناتو بر سر اصول امنیت اروپا به توافق برسد، اما در پاسخ یا با فریب و دروغ‌های وقیحانه و یا تلاش برای فشار و باج خواهی مواجه شده است، در حالی که این ائتلاف در همین حال، با وجود اعتراضات مسکو، به طور پیوسته در حال گسترش و نزدیک شدن به مرزهای فدراسیون روسیه است.
او انفجار در خطوط لوله گاز نورد استریم را یک اقدام تروریستی بین‌المللی ارزیابی کرد و گفت: برای حذف رقبا و به دست آوردن مزیت‌ها، از روش‌های رقابت ناعادلانه استفاده می‌شود… منظورم به ویژه،
نه تنها تخریب زنجیره‌های حمل و نقل و تدارکات و کانال‌های پرداخت بین‌المللی، بلکه اقدامات تروریسم دولتی است. یک مثال آشکار از این امر انفجار سیستم خط لوله گاز نورد استریم که در ته دریای بالتیک ایجاد شده، است. رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد: وضعیت کنونی جهانی مستلزم تصمیم‌گیری‌های جمعی مبتنی بر اجماع است و لازم است تغییرات در نظم جهانی در نظر گرفته شود.
پوتین گفت: اکنون وضعیت اقتصاد جهانی و در کل جهان نیازمند تصمیمات جمعی و اجماع است که منعکس کننده نظر اکثریت قاطع جامعه بین المللی اعم از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه باشد. او گفت: فرمت G۲۰ ساختار مهمی برای مدیریت اقتصادی است، به ویژه در زمانی که رویارویی در سراسر جهان وجود دارد.
رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: روسیه به تمام تعهدات خود در حوزه انرژی و تامین مواد غذایی عمل می‌کند. تلاطم در بازارها در حال افزایش است، مشکلات مزمن در بخش مالی بین المللی، در زمینه انرژی و امنیت غذایی بدتر می‌شود، در واقع روسیه به تمام تعهدات خود در این زمینه عمل می‌کند و یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد غذایی باقی می‌ماند. روسیه به کمک به توسعه پایدار و تحول دیجیتالی اقتصاد جهانی ادامه خواهد داد. پوتین تصریح کرد: می‌خواهم یادآوری کنم که استرس عظیمی که اقتصاد جهانی تجربه می‌کند پیامد مستقیم سیاست‌های کلان اقتصادی نادرست برخی کشورها است. آشفتگی در اقتصاد ناشی از اقدامات کشورهای غربی است و نه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین. روسیه خواستار احیای روحیه همکاری اقتصادی بین المللی باز و سودمند متقابل است که بر اساس هنجارهای منشور سازمان ملل متحد و اصول کار گروهی همکارانه و محترمانه متقابل است. دستیابی به بهینه سازی موثر سیستم مدیریت اقتصاد جهانی، یعنی راه اندازی مجدد سازمان تجارت جهانی به طور کامل، از جمله عملکرد داوری آن، مهم است.

همزیستی با رژیم فعلی اوکراین ممکن نیست
پیشتر اما یک مقام دیپلماتیک روسی همان‌هایی را گفته بود که تحلیلگران بارها در مصاحبه با آفتاب یزد بر آن تأکید کرده بودند:«یکی از شرایط صلح روسیه با اوکراین قطعاً برکناری زلنسکی است» و حال رودیون میروشنیک، سفیر ارشد بخش دیپلماتیک روسیه با تاکید دوباره بر اهداف کشورش از انجام «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین و اینکه این عملیات برای «غیر نظامی کردن» اوکراین انجام شده، گفت که «روسیه نمی‌تواند با ژیم کنونی کی‌یف همزیستی داشته باشد.» او در مسکو به خبرنگاران گفت: «رژیم فعلی کی‌یف کاملا «سمی» است و ما در حال حاضر هیچ گزینه‌ای برای همزیستی با آن نمی‌بینیم.»
وظیفه آقای میروشنیک در دستگاه دیپلماتیک روسیه، جمع آوری شواهد از «جنایات اوکراینی‌ها» علیه غیرنظامیان است؛ آنهم در حالی که مسکو از سوی کی‌یف و متحدانش به ارتکاب جنایات جنگی در خاک اوکراین متهم شده است. میروشنیک که یکی از مقامات سابق دولت خودخوانده «جمهوری خلق لوهانسک» در شرق اوکراین است، نیروهای اوکراینی را متهم به ارتکاب جنایت علیه غیرنظامیان در مناطقی کرده که اکنون مسکو مدعی ضمیمه کردن آنها به خاک خود است. دیوان کیفری بین‌المللی نیز حکم بازداشت پوتین را به دلیل اخراج غیرقانونی صدها کودک از اوکراین صادر کرده است؛ با این وجود روسیه که صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد، اتهامات علیه پوتین را رد کرده است.
میروشنیک همچنین گفت که روسیه می‌تواند تا زمانی که برای شکست نیروهای اوکراینی لازم باشد در مقابل ناتو مقاومت کند و غرب نیز درنهایت علاقه خود را به این جنگ از دست خواهد داد و به این ترتیب رهبری کنونی در کی‌یف سقوط خواهد کرد.

اخبار ضد و نقیض از جبهه‌های جنگ روسیه علیه اوکراین هر دو طرف از فتوحات خود می‌گویند!
مقام‌های نظامی اوکراین پس از سپری شدن چند ماه از آغاز عملیات ضد تهاجمی علیه ارتش روسیه در بخش‌های اشغالی جنوب و شرق این کشور که برخی کارشناسان آن را «ناامید کننده» خواندند، مدعی دستیابی به فتوحاتی در سواحل رودخانه دنیپرو شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اوکراین با این حال، نبردهای جاری در این بخش از جبهه‌های جنگ را که به ادعای کی‌یف تاکنون منجر به کنترل مناطقی تحت اشغال نظامیان روس شده است، «دشوار و سخت» توصیف کرده و یادآور شده که این نبردها همچنان ادامه دارد.
فرماندهی یگان پیاده نظام نیروی دریایی اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای در فیس‌بوک اعلام کرد که نظامیان کشورش «دست به مجموعه‌ای از اقدامات موفقیت‌آمیز در ساحل چپ رودخانه دنیپرو» واقع در منطقه خرسون (جنوب اوکراین) زده و ضمن استقرار در چند نقطه ازاین منطقه، «تلفات سنگینی را به دشمن» وارد کرده‌اند. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اندکی پس از انتشار این اطلاعیه تایید کرد: که «یگان‌های اوکراینی موفق شدند روس‌ها را از مواضع خود در ساحل چپ رودخانه بیرون برانند.» در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین همچنین آمده است که «نبردهای سنگین» و «عملیات خرابکاری، حمله و شناسایی» در این منطقه همچنان در جریان است. به گفته فرماندهان ستاد کل ارتش اوکراین، هدف از عملیات جاری آن است که «دشمن را تا آنجا که ممکن است از ساحل رودخانه دنیپرو دور کنیم.»
این هدف در واقع به منظور جلوگیری از گلوله باران شهر خرسون و سایر مناطق تحت کنترل اوکراین در ساحل راست رودخانه دنیپرو دنبال می‌شود. این اولین موفقیت ارتش اوکراین در طول عملیات ضد تهاجمی خود پس ازبازپس‌گیری روستایی در منطقه جنوبی زاپروژیا محسوب می‌شود که ماه اوت گذشته کی‌یف از آن خبر داده بود.
کی‌یف پس از موفقیت قبلی در عملیات ضد تهاجمی خود امیدوار بود که فتح بدست آمده در زاپوریژیا امکان عبور از خطوط دفاعی روسیه و آزادی سرزمین‌های بیشتری از مناطق اشغالی را فراهم کند، اما ارتش اوکراین پس از آن با قدرت تدافعی بیشتر روسیه در پیش‌برد این راهبرد ناکام ماند. فتح مواضعی در کرانه چپ رودخانه دنیپرو می‌تواند زمینه تدارک حمله بزرگتری را در جنوب برای ارتش اوکراین فراهم کند. این اقدام اما نیازمند استقرار شمار زیادی نیرو و فراهم کردن خودروها و تجهیزات لازم برای پیشروی در مناطق صعب العبور و جاده‌های شنی و باتلاقی کرانه چپ رودخانه دنیپرو است.
این در حالی است که ارتش روسیه بدون اشاره به ورود نیروهای اوکراینی به بخش‌هایی از ساحل چپ رودخانه مدعی شد که طی نبردهای طول هفته جاری خسارات سنگینی را به نیروهایی که سعی در اشغال این مناطق داشتند، وارد کرده است. وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که تلاش نیروهای اوکراینی در بخش خرسون و ساحل راست دنیپرو را برای ورود به یک جزیره خنثی کرده و در درگیری‌های مرتبط با آن بیش از ۴۶۰ سرباز اوکراینی کشته و یا زخمی شدند. در گزارش وزارت دفاع روسیه که به تحولات دوره زمانی ۱۱ تا ۱۷ اختصاص دارد همچنین از انهدام ۲ تانک و ۱۷ خودرو زرهی نیروهای اوکراینی در نبردهای منطقه جنوب اشاره شده است. خبرگزاری فرانسه با انعکاس ادعاهای مطرح شده از سوی نظامیان روس و اوکراینی در گزارش خود آورده است که قادر به تایید یا رد این ادعاها نیست.
در جبهه ی مقابل اما روس‌ها هم از فتوحات خود در «دنیپرو» گفته اند. روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که تفنگداران دریایی، نیروهای هوایی و توپخانه ارتش این کشور تلاش‌های تازه نظامیان اوکراینی برای عبور از رودخانه دنیپرو به منظور پیاده شدن در ساحل شرقی رودخانه دنیپرو و تسخیر جزایری که
در دهانه جنوبی این رودخانه واقع شده‌ است را ناکام گذاشته‌‌اند.
این در حالی است که اوکراین پیش‌تر اعلام کرده بود که بخشی از نیروهایش از دنیپرو عبور کرده و چندین سر پل در سواحل شرقی رودخانه ایجاد کرده‌اند، هرچند روسیه اعلام کرده است که مواضع اوکراین را در هم کوبیده است. فرماندهی یگان پیاده نظام نیروی دریایی اوکراین در همین راستا پیش از این با انتشار اطلاعیه‌ای در فیس‌بوک اعلام کرده بود که نظامیان کشورش دست به مجموعه‌ای از اقدامات موفقیت‌آمیز در ساحل چپ رودخانه دنیپرو واقع در منطقه خرسون (جنوب اوکراین) زده و ضمن استقرار در چند نقطه ازاین منطقه، «تلفات سنگینی را به دشمن» وارد کرده‌اند.
وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود اعلام کرده است که تفنگداران دریایی ناوگان دریای سیاه، مانع تلاش‌های نیروهای مسلح اوکراین برای فرود آبی خاکی در جزایر دنیپرو و کرانه چپ رودخانه دنیپرو می‌شوند. در این بیانیه آمده است که نیروهای اوکراینی در تلاش‌های ناموفق تازه خود برای پا گذاشتن به جزایر دنیپرو متحمل تلفات سنگین شده و تجهیزات زیادی را از دست داده‌اند.
رویترز می‌گوید قادر به تایید کامل گزارش‌های انتشار یافته از جانب هر دو سوی مناقشه به خصوص آنچه به نبردهای اخیر در سواحل رودخانه دنیپرو مربوط می‌شود، نیست.
در خبری دیگر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور یک فروند هواپیمای میگ ۲۹ اوکراینی را بر فراز دونتسک و ۴۵ پهپاد را در مناطق مختلف سرنگون کردند. به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور یک فروند هواپیمای میگ ۲۹ اوکراینی را بر فراز دونتسک و ۴۵ پهپاد را در مناطق مختلف سرنگون کردند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد مجموع تلفات انسانی ارتش اوکراین در محورهای مختلف رزمی حدود ۴۲۰ سرباز بوده است. این بیانیه افزود: «نیروهای اوکراینی حدود ۵۰ سرباز را در محور کوبیانسک، ۶۵ نفر را در محور کراسنی لیمان، ۱۱۵ نفر را در محور دونتسک و ۶۰ سرباز دیگر را در محور دونتسک جنوبی از دست دادند.»


«ماریا زاخارووا» مدعی است:« ایالات متحده از طمع مقامات اوکراینی خسته شده است »سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که آمریکا تلاش دارد هزینه حفظ اوکراین را بر دوش اتحادیه اروپا بیندازد. به گزارش ایلنا به نقل از تاس، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که آمریکا تلاش دارد هزینه حفظ اوکراین را بر دوش اتحادیه اروپا بیندازد. وی در نشستی خبری گفت: «ظاهرا، در وضعیت فعلی ایالات متحده در تلاش است تا وابستگی‌های اروپایی خود را به زلنسکی تغییر دهد.» زاخارووا افزود: «در این زمینه، تصادفی نبود که برلین اعلام کرد که قصد دارد کمک نظامی آلمان به اوکراین را در سال آینده از چهار به هشت میلیون یورو یعنی دو برابر کند.» زاخارووا همچنین گفت که ایالات متحده از طمع مقامات اوکراینی خسته شده است که علیرغم کمک غرب نتوانستند وظایف ضدحمله تابستانی نیروهای اوکراینی را انجام دهند.