مدیرعامل‌شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرعت‌بخشیدن به نوسازی بافت فرسوده، گفت: برای این امر زمان صدور پروانه توسط شهرداری‌ها در برنامه هفتم توسعه به ۳ ماه کاهش یافت. محمد آیینی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست خبری با اشاره به وجود حدود […]

مدیرعامل‌شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرعت‌بخشیدن به نوسازی بافت فرسوده، گفت: برای این امر زمان صدور پروانه توسط شهرداری‌ها در برنامه هفتم توسعه به ۳ ماه کاهش یافت.
محمد آیینی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست خبری با اشاره به وجود حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای مسکونی ناپایدار در کشور، اظهار کرد: این عدد معادل حدود ۱۶۷ هزار هکتار است و براساس قوانین باید مسکن در شهرها به متوسط پایداری سایر مناطق شهر برسد.
وی یکی از راهبردهای اصلی شرکت بازآفرینی را مردمی‌سازی برای نوسازی بافت فرسوده دانست و اعلام کرد: بافت فرسوده مکانی است که مردم توانایی نوسازی این مناطق را ندارند و چالش ما در این مسیرعدم توانایی مالی
افراد است.
آیینی در ادامه افزود: یکی از راه‌حل‌ها برای حل چالش یادشده، استفاده از ظرفیت توسعه‌گران است.
به گفته معاون وزیر راه‌وشهرسازی، حمایت و توانمندسازی توسعه‌گران و با پیشنهاد بسته‌های ترکیبی یکی از راه‌حل‌های ترغیب سازندگان است.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به تاخیر صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها اعلام کرد: یکی از برنامه‌های برنامه هفتم برای سرعت‌بخشیدن نوسازی بافت فرسوده، صدور پروانه توسط شهرداری‌ها در مدت ۳ ماه است که براین اساس اگر این اتفاق رخ ندهد مصداق ترک فعل است.
آیینی همچنین یکی دیگر از برنامه‌های هفتم توسعه در راستای سرعت‌بخشیدن به نوسازی بافت فرسوده را حفظ انشعابات قبلی دانست و گفت: براین اساس انشعابات قبلی واحدهای مسکونی باید محفوظ بمانند.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی همچنین اعلام کرد: شهرداری‌ها در برنامه هفتم توسعه مکلف شده‌اند که برای نوسازی بافت فرسوده تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض صدور پروانه و تراکم ساخت در نظر بگیرند.
به گفته وی، شهرداری‌ها می‌توانند تا ۱۰۰ درصد عوارض صدور پروانه و تراکم ساخت بافت فرسوده را تخفیف بدهند و این هزینه را از دولت طلب کنند.
آیینی همچنین اعلام کرد: تمامی تخفیف‌ها و حمایت‌های طرح نهضت ملی به بافت فرسوده نیز تسری پیدا کرده است.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به وام‌های درنظر گرفته شده برای بافت فرسوده، گفت: در سال‌جاری وام بازسازی بافت فرسوده از ۱۵۰ میلیون تومان به ۱۸۵ میلیون تومان با سود صفر درصد و با بازپرداخت ۷ سال در نظر گرفته شده است.
به گزارش میزان؛ وی همچنین به وام ودیعه اسکان موقت برای نوسازی بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: با کمک صندوق توسعه امید برای کلان‌شهرها وام ۱۲۰ میلیون تومانی و برای سایر شهرها وام ۹۰ میلیونی قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۳۶ ماه در نظر گرفته شده است.