آفتاب یزد – رضا بردستانی: بررسی خبرهای «جنگ اوکراین»، حالتی دوگانه با انبوهی از «ضد و نقیض» گویی‌ها را نشان می‌دهد که به نظر طبیعی می‌آید: – مشاور سابق پنتاگون: ما در جنگ اوکراین شکست خورده‌ایم – فرانسه: همکاری چین برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین حیاتی است – اکونومیست: روسیه در جنگ الکترونیک بر اوکراین […]

آفتاب یزد – رضا بردستانی: بررسی خبرهای «جنگ اوکراین»، حالتی دوگانه با انبوهی از «ضد و نقیض» گویی‌ها را نشان می‌دهد که به نظر طبیعی می‌آید:
– مشاور سابق پنتاگون: ما در جنگ اوکراین شکست خورده‌ایم
– فرانسه: همکاری چین برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین حیاتی است
– اکونومیست: روسیه در جنگ الکترونیک بر اوکراین برتری دارد
– بیلد افشا کرد: طرح محرمانه شولتس – بایدن برای خاتمه جنگ اوکراین
– نخست‌وزیر اسلواکی جنگ اوکراین را «جنگی منجمد» خواند
– افشاگری مقام اوکراینی درباره توافق صلحی که نابود شد
– هشدار مقام ارشد امنیتی اوکراین درباره وابستگی به غرب
این‌ها و بیشتر از این ها، تیتر رسانه‌های غربی است در باره‌ی «جنگ اوکراین» که نشان می‌دهد؛ یا ادامه‌ی جنگ، ممکن نیست یا ادامه‌ی جنگ مقرون به صرفه. در کنار این خبرها، چند تیتر نیز همچنان زلنسکی را امیدوارانه برای باقی ماندن در مقام ریاست جمهوری اوکراین البته با ادامه‌ی رویارویی با مسکو باقی نگه داشته است. تیترهایی که به نظر، تکراری و
خنثی می‌آید:
– زلنسکی و نخست وزیر هلند درباره کمک‌های آتی به اوکراین صحبت کردند
– تماس تلفنی وزرای دفاع اوکراین و آمریکا درباره کمک نظامی به کی‌یف
– وزیر خارجه آلمان: اوکراین، اتحادیه اروپا را تقویت خواهد کرد

 «جنگ اوکراین را تمام شده بدانیم و روسیه را برنده‌ی جنگ!؟»
در سلسله گفتگوهای آفتاب یزد با کارشناسان مسائل بین‌الملل و ژئوپلیتیک (علی بیگدلی و عبدالرضا فرجی راد)، دو بار مسئله‌ی پایان جنگ، شکست غرب از روسیه، فشار برای برقراری آتش‌بس یا صلح و از دست رفتن انگیزه‌ی غرب برای همچنان زنده نگه داشتن جنگ اوکراین مطرح شد.
علی بیگدلی در روزی که از حاشیه‌های اجلاس «اَپک» سخن می‌گفت در نهایت و در یک جمع‌بندی خاطرنشان کرد: «جنگ اوکراین را تمام شده بدانید و روسیه را برنده‌ی جنگ!». او می‌گوید: با افتادن اسرائیل و آمریکا در مخمصه‌ی «طوفان‌الاقصی» و نیز با نزدیک شدن به رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا، عملاً طرحی برای کمک به اوکراین در مجالس قانونگذاری آمریکا تصویب نخواهد شد. بیگدلی همچنین معتقد است گروه‌هایی که همچنان خواهان اعطای کمک به اوکراینی‌ها هستند آن چنان از قدرت کافی برای دفاع از ایده‌ی خود برخوردار نیستند.
در کنار علی بیگدلی، عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه نیز در اظهاراتی به آفتاب یزد گفت: اتحادیه‌ی اروپا فشارهای خود برای خاتمه دادن به جنگ اوکراین (تعیین‌تکلیف این بحران) علیه کاخ سفید را آغاز کرده است. فرجی‌راد البته معتقد است بایدن و آمریکا ممکن است به این نتیجه رسیده باشند که جنگ اوکراین را همچنان زنده نگه دارند شاید برنامه‌هایی در دست باشد اما در نهایت این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه نیز چنین ارزیابی می‌کند که در موضوع اوکراین، اروپا و مقامات ایالات متحده به اختلافات جدی دچار شده اند.
این استاد دانشگاه می‌گوید: اروپا به خودی خود دچار مشکلات اقتصادی عدیده‌ای است ضمن آن که با آغاز بحران غزه، مسائل امنیتی نیز به معضلات اقتصادی اضافه شده است از این رو باقی‌ماندن در جبهه‌ی حامیان اوکراین و زلنسکی دیگر به صلاح نیست.
بر اساس آن چه بیگدلی و فرجی راد به آفتاب یزد گفته اند، حالا مقامات غربی نیز مسائلی را مطرح می‌کنند که تحلیل‌های موشکافانه‌ی این دو کارشناس برجسته‌ی مسائل بین‌الملل را به عینه تأیید می‌کند:
– داگلاس مک‌گریگور، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و مشاور ارشد سابق پنتاگون اذعان کرد، اوکراین و حامیان غربی‌اش در جنگ با روسیه شکست خورده‌اند. او که از کهنه‌سربازان مدال گرفته در جنگ است از واشنگتن و کی‌یف خواست در سریع‌ترین زمان ممکن وارد مذاکرات صلح با مسکو شوند.
– روزنامه بیلد نوشت: صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهند جنگ روسیه و اوکراین را به زودی به پایان برسانند. رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که آلمان و آمریکا با کاهش تحویل تسلیحات بر اوکراین برای مذاکره با روسیه فشار خواهند آورد که ضربه بزرگی به امیدهای کی‌یف برای «پیروزی» خواهد بود.
بیلد به نقل از منابعی در دولت آلمان، از یک طرح آلمانی-آمریکایی «محرمانه» برای وادار کردن اوکراین به آغاز مذاکرات صلح گزارش داد. بر اساس این طرح، واشنگتن و برلین تسلیحات کافی برای حفظ خط مقدم فعلی را به اوکراین ارائه خواهند کرد، اما برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال شده کافی نیست. آن‌ها امیدوارند ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را به سمت میز مذاکره با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه سوق دهند. یک منبع دولتی آلمان با اشاره به توقف حمله متقابل اوکراین علیه روسیه در شرق، به بیلد گفت: «زلنسکی باید متوجه شود که نمی‌تواند به این شکل ادامه دهد. او باید به ملت خود توضیح دهد که نیاز به مذاکره وجود دارد.»
منابع دولتی آلمان همچنین به بیلد گفتند که کاخ سفید با آلمان در مورد نیاز به تغییر تمرکز از تحویل تسلیحات به مذاکرات موافق است. تا این لحظه هیچ پاسخی از سوی کاخ سفید به این گزارش داده نشد. واشنگتن بارها قول داده است که از تلاش‌های اوکراین برای اخراج نیروهای روسیه حمایت کند. بیلد خاطرنشان کرد که به عنوان بزرگترین تامین‌کننده تسلیحات و تدارکات دفاعی برای نیروهای اوکراینی، درخواست آلمان و ایالات متحده باید توسط زلنسکی جدی گرفته شود. دولت آلمان فوراً به گزارش بیلد واکنش نشان نداد، زیرا مقامات در کی‌یف همچنان به تلاش برای پیروزی کامل نظامی بر روسیه، امید دارند.
بیلد همچنین گزارش داد که در دولت آلمان شکافی بین اولاف شولتس، صدراعظم و بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع او وجود دارد. از زمان روی کار آمدن شولتس، وزارت دفاع تحت نظارت دفتر صدراعظم فدرال بوده است. تصمیم‌های زیادی در آنجا گرفته می‌شود. یک مقام دفاعی ناشناس به بیلد گفت که به نظر می‌رسد تلاشی برای دور کردن وزیر از طرح ادعایی آلمانی-آمریکایی باشد. فراتر از آلمان، در کشورهای ناتو نگرانی‌هایی وجود دارد که ضدحمله اوکراین «بیش از حد تبلیغاتی» شده است و تمایل به مدیریت آینده در مورد مرحله بعدی جنگ وجود دارد.

 علی بیگدلی: انگلیس در جنگ روسیه علیه اوکراین نقشی تعیین‌کننده داشت
«دیوید آراخامیا» رئیس پارلمانی حزب حاکم «خدمت مردم»: می‌خواستیم صلح کنیم «جانسون» اجازه نداد!
یک مقام اوکراینی از توافق صلحی گفت که نابود شد. «دیوید آراخامیا» رئیس پارلمانی حزب حاکم «خدمت مردم» طی مصاحبه‌ای با تلویزیون «وان پلاس وان» بیان کرد: مسکو پیشنهاد صلحی را در ماه مارس ۲۰۲۲ به کی‌یف ارائه داد اما طرف اوکراینی به روسیه اعتماد نکرد. وی در همین مصاحبه به نقش تعیین کننده‌ی بوریس جانسون در این نابودی اشاره می‌کند و می‌گوید: ««بوریس جانسون» نخست‌وزیر وقت بریتانیا در آن زمان به کی‌یف سفر کرد و از مقامات اوکراینی خواست که به این جنگ ادامه دهند و هیچگونه توافقی را با مسکو امضا نکنند. » علی بیگدلی اما در مصاحبه با آفتاب یزد گفته بود: «انگلیسی‌ها به دلیل کینه‌ای قدیمی – تاریخی نسبت به روسیه، نقش مهمی در آغاز جنگ داشتند و در اوایل چند قدم از آمریکایی‌ها جلوتر بودند!»
رئیس پارلمانی حزب حاکم اوکراین و از مذاکره‌کنندگان اصلی گفت‌وگوهای صلح در استانبول گفت، اگر اوکراین خنثی و بی‌طرف می‌ماند، روسیه آماده بود تا در بهار ۲۰۲۲ به جنگ خاتمه دهد اما غرب به کی‌یف توصیه کرد که جنگ را ادامه دهد. به گزارش ایسنا، «دیوید آراخامیا» رئیس پارلمانی حزب حاکم «خدمت مردم» طی مصاحبه‌ای با تلویزیون «وان پلاس وان» بیان کرد: مسکو پیشنهاد صلحی را در ماه مارس ۲۰۲۲ به کی‌یف ارائه داد اما طرف اوکراینی به روسیه اعتماد نکرد.
راشا تودی به نقل از او افزود: هدف روسیه اعمال فشار بر ما بود تا یک موضع خنثی در پیش بگیریم. مورد اصلی برای آن‌ها این بود؛ اگر ما بی‌طرفی را می‌پذیرفتیم، آن‌ها آماده بودند تا به این جنگ خاتمه دهند مثل موردی که فنلاند یک‌بار انجام داد. همچنین ما باید متعهد می‌شدیم که هرگز عضو ائتلاف نظامی ناتو نخواهیم شد. این رئیس پارلمانی حزب حاکم اوکراین در ادامه خاطرنشان کرد: با این حال، توافق ما برای بی‌طرفی وعدم عضویت در ناتو مستلزم تغییر قانون اساسی اوکراین بود. علاوه بر آن، ما هیچ اعتمادی به روس‌ها نداشتیم. شاید آن‌ها چنین اقدامی را بدون تضمین‌های امنیتی انجام می‌دادند.
او همچنین اذعان کرد که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر وقت بریتانیا در آن زمان به کی‌یف سفر کرد و از مقامات اوکراینی خواست که به این جنگ ادامه دهند و هیچگونه توافقی را با مسکو امضا نکنند. البته نقش جانسون در نابودی مذاکرات صلح در استانبول در ماه مه ۲۰۲۲ توسط پایگاه خبری «اوکراینسکا پراودا» افشا شد اما نه نخست‌وزیر سابق انگلیس که در ماه ژوئن همان سال برکنار شد و نه دولت آمریکا چنین گزارشی را نپذیرفتند و حقایق را کتمان کردند.

موضوع دیگری که بارها «علی بیگدلی» بر آن تأکید کرده بود این بود: ««پوتین» از اوکراین دست خالی برنخواهد گشت». با کنکاش در خبرها به نظر می‌رسد جنگ روسیه علیه اوکراین از همیشه به طرح «زمین در برابر صلح» نزدیک‌تر شده است از ان جهت که حالا روسیه دستِ برتر در جنگ را در اختیار دارد و اوکراین و حامیان غربی او قطعاً زلنسکی را که اینک گوشه‌ی رینگ گرفتار شده مجبور خواهند کرد، دل از بخش‌هایی از خاک اوکراین که اینک در تصرف مسکو است بکند کما این که در ۲۰۱۴ میلادی، غربی‌ها در برابر الحاق شبه جزیره‌ی کریمه به روسیه سکوت اختیار کردند.
الحاق کریمه به روسیه اشاره‌ای است به جدایی بخشی از شبه‌جزیره کریمه، که به عنوان بخشی از اوکراین شناسایی شده بود، و روسیه در مارس ۲۰۱۴، پس از عملیات نظامی، با همراهی مقامات محلی هوادار روسیه و طی یک همه‌پرسی، الحاق آن را به سرزمین خود اعلام کرد. فرایندی که از سوی بسیاری از رهبران و نهادها، غیرقانونی شناخته شد و تحریم‌هایی را نیز علیه روسیه به همراه داشت؛ اما از سوی دیگر، روسیه و هواداران روس‌تبار اوکراین و کریمه؛ به‌ویژه با استناد به نظریه مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری درخصوص کوزوو، این فرایند را در راستای اعمال حق تعیین سرنوشت و کاملا مشروع می‌دانند.
تاریخ یک بار دیگر با تمام تلخی‌هایی که درون خود دارد در حال رقم خوردن به نفع روسیه و به زیان اوکراین است تا تاریخ اوکراین بعدها بنویسد: «دیوانه بازی‌های زلنسکی، هم اوکراین را نابود کرد هم بخش‌هایی از این کشور را به روسیه ملحق!»