آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک کارشناس مسائل قفقاز در گفتگو با آفتاب یزد درباره ی علت یا علل لغو و یا تعویق سفر رئیسی به آنکارا با مهم دانستن مسئله غزه و تفاوت دیدگاه‌های ایران و ترکیه خاطرنشان می‌کند: این که مابین ایران و ترکیه در بسیاری مسائل اختلاف دیدگاه‌هایی […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک کارشناس مسائل قفقاز در گفتگو با آفتاب یزد درباره ی علت یا علل لغو و یا تعویق سفر رئیسی به آنکارا با مهم دانستن مسئله غزه و تفاوت دیدگاه‌های ایران و ترکیه خاطرنشان می‌کند: این که مابین ایران و ترکیه در بسیاری مسائل اختلاف دیدگاه‌هایی وجود دارد قابل کتمان نیست اما اگر چنین مطرح شده که وجود برخی اختلافات باعث لغو یا تعویق این سفر شده باید مجموعه‌ای از مباحث را دخیل دانست و نه صرفاً بحث فلسطین و جنگ حماس علیه اسرائیل.
احسان موحدیان می‌افزاید: به طور طبیعی باید در نظر داشته باشیم که بازیگری‌های اردوغان و ترکیه در تمایل نشان دادن همزمان به شرق و غرب، اندک اندک از سکه افتاده و با دقت در موضع گیری‌ها و رفتارهای اخیر اردوغان می‌توان متوجه شد که یک گردش معنادار به سمت غرب در سیاست‌های ترکیه کاملاً مشهود است.
وی ادامه می‌دهد: در مسئله ی قفقاز هم مواضع ایران به صورت شفاف بیان شده و هم واکنش آنکارا نسبت به این مواضع بر کسی پوشیده نیست فلذا باید تعویق با لغو سفر آقای رئیسی به آنکارا را معلول مجموعه‌ای از علت ها(اختلافات) دانست اما حتماً جمهوری اسلامی ایران نسبت به ادامه ی همکاری ترکیه با اسرائیل و تأمین مواد خام معدنی و همراهی در انتقال انرژی به تل آویو معترض است زیرا اگر انتقال انرژی به اسرائیل همانگونه که «مقام معظم رهبری» گفته بودند قطع شده بود قطعاً ماشین جنگی اسرائیل قادر به این همه جنایت علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم غزه نبود.

علی‌اف نامزد انتخابات ۲۰۲۴ جمهوری آذربایجان شد
حزب حاکم آذربایجان جمعه گذشته، الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری این کشور را به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال میلادی آینده اعلام کرد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری «ترند» در جمهوری آذربایجان گزارش داد که سران حزب «آذربایجان جدید» در یک نشست مفصل، علی‌اف را به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب کردند.
قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی در جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۵ برگزار شود؛ اما چندی پیش الهام علی‌اف اعلام کرد که انتخابات باید در فوریه ۲۰۲۴ برگزار شود. رئیس‌جمهوری آذربایجان دلیل این تصمیم خود را اعلام نکرد، اما برخی رسانه‌ها گزارش دادند که او می‌خواهد از افزایش محبوبیت خود در پی پس گرفتن کنترل منطقه قره‌باغ کوهستانی، برای پیروزی در انتخابات استفاده کند.

استمرار علی اف یعنی استمرار سیاست‌هایی که برای ایران دردسرساز خواهد بود
احسان موحدیان با اشاره به اعلام نامزدی الهام علی اف برای انتخابات سال آینده ی میلادی که زودهنگام نیز خواهد بود به آفتاب یزد گفت: این زودهنگام شدن انتخابات یک دلیل بیشتر ندارد و آن استفاده ی تبلیغاتی علی اف از پیروزهای اخیر در جنگ با ارمنستان است.
وی ادامه می‌دهد: به طور طبیعی، استمرار علی اف در آذربایجان به منزله ی استمرار سیاست‌هایی است که قطعاً برای جمهوری اسلامی ایران دردسر ساز خواهد بود.موحدیان معتقد است: باکو چندین سیاست را به صورت همزمان دنبال می‌کند؛ ادامه ی اشغالگری، تلاش برای بازگشایی کریدور جعلی «زنگزور»، باز کردن پای نیروی‌های تکفیری و نیروهایی که بی‌محابا علیه منافع ملی و مباحث امنیتی تهران اقدام خواهند کرد و تثبیت اسرائیل در منطقه و در نزدیک‌ترین فاصله با مرزهای ایران است.
این کارشناس مسائل قفقاز با مثبت ارزیابی کردن رفتارهای ایران در حوزه ی سیاست خارجه در مورد قفقاز با در نظر گرفتن غفلتی سی ساله که زیان‌های بیشماری به ما تحمیل کرد می‌گوید: حالا دیگر تهران علنی‌تر و در سطح عالی‌ترین مقامات از اجرایی و مجلس گرفته تا نیروهای نظامی و امنیتی، سیاست‌های منطقه‌ای ایران در حوزه قفقاز را اعلام می‌کنند، به سیاست‌های کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای واضح‌تر نقد وارد می‌کنند و تلاش می‌کنند هرچه سریع‌تر راه‌های ارتباطی با ارمنستان تقویت شود.
احسان موحدیان می‌افزاید: نباید از نظر دور داشته باشیم که کشور ارمنستان برای منافع ملی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بسیار بااهمیت است زیرا تنها مسیر دسترسی به بازار ۴۵۰ میلیون نفری اوراسیا همین ۳۸ کیلومتر مرزی است که با ارمنستان داریم.
وی ادامه می‌دهد: رفتارها تغییر کرده، تأثیرگذار‌تر شده است اما باید سرعت بگیرد زیرا هرچه ما بیشتر به ارمنستان توجه نشان دهیم، ایروان را در تأمین انرژی و دیگر مباحث اقتصادی کمک کنیم وابستگی کمتری به جمهوری آذربایجان خواهد داشت و باعث خواهد شد امیدوارانه‌تر در تحولات منطقه‌ای گام بردارد.موحدیان با اشتباه خواندن این فرض که کشوری سه میلیون نفری چه اهمیتی می‌تواند برای تهران داشته باشد خاطرنشان می‌کند: سفرهای خوبی انجام شده، کلنگ زنی‌های بسیاری نیز به انجام رسیده اما باید به ذهن بسپاریم که این کلنگ زنی‌ها اگر به نتیجه نرسد حتماً شرایط تلخی رقم زده خواهد شد.

آیا بحران غزه بر تحولات قفقاز تأثیرگذار بوده است؟
احسان موحدیان در پاسخ به این پرسش که:« آیا بحران غزه بر تحولات قفقاز تأثیرگذار بوده است؟» می‌گوید: آن چه در قفقاز طی سه دهه ی گذشته رخ داده، یک راهبرد کلان و بلند مدت بوده است که حتماً تغییری در آن داده نخواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: کشورهایی مانند انگلستان به عنوان طراح اصلی، اسرائیل از آن جهت که می‌خواهد در نزدیکی مرزهای ایران حضور داشته باشد و سیاست‌هایی که ترکیه از زمان «آتاتورک» دنبال می‌کند قطعاً تحت تأثیر یک بحران منطقه‌ای قرار نخواهد گرفت.
موحدیان می‌افزاید: اسرائیل در منطقه ی قفقاز جای پای محکمی دارد اما با توجه به جو ضد اسرائیلی که اینک بر بسیاری از مناطق جهان حکمفرما است اندکی شرایط را سخت‌تر کرده است اما در راهبردها همچنان در همان ریل سابق در حرکت هستند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین خاطرنشان می‌کند: اسرائیل، علی اف، اردوغان و حتی پاشینیان بر همان بازیگری سابق تأکید دارند. از یک طرف جمهوری آذربایجان منکر ادامه اشغالگری است و از سوی دیگر می‌خواهد بدون مزاحمت و ساختار اداری و حکمرانی ارمنستان از مناطقی از خاک این کشور استفاده کند.
موحدیان می‌گوید: این که در سیاست‌های اعلانی تغییراتی می‌بینیم دال بر تغییر در راهبردها نیست. آذربایجان و ترکیه در عمل از مهم‌ترین و بزرگترین حامیان رژیم صهیونیستی هستند و با آرام شدن شرایط در غزه ما حتماً شاهد تحرکات بیشتری خواهیم بود یعنی هم کریدور جعلی زنگزور دنبال خواهد شد و هم ادامه ی اشغالگری ها.

سیونیک بسیار مهم است
موحدیان با اشاره به نقش ایران با یک دیپلماسی فعال و اثر‌گذار در تحولات منطقه‌ای ادامه می‌دهد: ما باید توجه بسیار زیادی به سیونیک در ارمنستان داشته باشیم. مسیرهای ترانزیتی را توسعه دهیم و ارمنستان را در تهیه و تأمین انرژی تا می‌توانیم حمایت کنیم.
این کارشناس با اشاره به ادامه ی در اشغال بودن ارمنستان می‌گوید: روسیه هیچ کمکی نمی‌کند تا شاید به این طریق پاشینیان که متمایل به غرب شده را تنبیه کند اما بازیگری روسیه در جای خود تثبیت شده است.موحدیان در پایان با اشاره به نقش مسائل فرهنگی ـ تاریخی و اهتمام جمهوری اسلامی ایران به گسترش مراودات فرهنگی، ادبی و تاریخی با کشورهای حوزه ی قفقاز و اوراسیا می‌گوید: این بخش از منطقه برای ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ما نباید لحظه‌ای از آن غفلت کنیم.
احسان موحدیان با اشاره به اقدامات خوب صورت پذیرفته تأکید می‌کند: ما باید فعال تر، هوشیارتر و حساس‌تر مسائل قفقاز را دنبال کنیم تا این منطقه به حیاط خلوت تکفیری ها، اسرائیلی ها، ناتو و غرب و دیگر دشمنان قسم خورده ی جمهوری اسلامی ایران تبدیل نشود.