معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تخلیه و بارگیری صورت گرفته در بخش عملیات کانتینری طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ طی مدت مشابه سال گذشته، رشد حدود ۳ درصدی رشد داشتیم. جلیل اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مقوله توسعه دریامحور طی سال‌های گذشته […]

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تخلیه و بارگیری صورت گرفته در بخش عملیات کانتینری طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ طی مدت مشابه سال گذشته، رشد حدود ۳ درصدی رشد داشتیم.
جلیل اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مقوله توسعه دریامحور طی سال‌های گذشته همواره در کانون توجه مسئولان ارشد نظام و به‌ویژه مقام معظم رهبری و دولت قرار داشته است، گفت: اثرات این توجه را می‌توان به‌صراحت در سیاست‌های کلی برنامه‌های ششم و هفتم توسعه کشور، سند تحول دولت مردمی، سند ملی آمایش سرزمین، پیش‌نویس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور مشاهده کرد. در همین راستا قرار است همایش «توسعه دریامحور» به مناسبت روز حمل و نقل با حضور وزیر راه و شهرسازی، استانداران استان‌های ساحلی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران و متخصصان شرکت‌های خصوصی و آحاد تخصصی ذیربط از جامعه دریایی و بندری کشور در روز ۲۸ آذر ماه جاری برگزار شود.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت‌های تخلیه و بارگیری بنادر کشور، بیان کرد: تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور نیازمند هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و حاکمیتی و ارگان‌های دریایی است.
وی همچنین از توسعه و تکمیل زیرساخت‌های بندری و دریایی، توسعه ناوگان دریایی خزر و تقویت شبکه حمل و نقلی حوزه شمال کشور، اجرای پروژه‌های مردم‌محور و محرومیت‌زدایی از بنادر کوچک و اسکله‌های مردمی، پیشبرد شعار سال و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوسازی‌سازی ناوگان مسافری دریایی خبر داد.

ساخت ۴۰ فروند شناور خدماتی
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام سرمایه‌گذاری مستقیم سازمان بنادر در راستای توسعه و نگهداری زیرساخت‌ها و تجهیز بنادر کشور به میزان ۶۲ هزار و ۴۴۶ میلیارد ریال، گفت: در همین راستا، افتتاح و بهره‌برداری از ۶۸ پروژه زیرساختی و تجهیزاتی به ارزش ۱۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در بنادر کشور در قالب ۱۲ قرارداد به ارزش ۲۴ هزار و ۹۵ میلیارد، ثبت ۲۰۱ هزار و ۱۶۱ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری غیردولتی با ۳۵۰ فقره قرارداد، بهره‌برداری از ۵ طرح به ارزش ۱.۴۸۳ میلیارد ریال شامل شناورهای تجاری و خدماتی، تجهیزات بندری و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی از محل وجوه اداره شده سازمان به عنوان بخشی از مهم‌ترین اقدامات راهبردی و سرمایه‌ای صورت گرفته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در دولت سیزدهم، مدنظر قرار گرفته است.
اسلامی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی ذیل برنامه توسعه دریامحور و با هدف ارتقای ایمنی دریایی و تداوم عملیات بندری، بهره‌برداری از ۴فروند شناور بازرسی و جستجو و نجات و ۲فروند لایروب هاپرساکشن ۴هزار مترمکعبی را در بنادر بازرگانی کشور آغاز کرده و ساخت ۴۰ فروند شناور خدماتی را در دست اجرا دارد که موجبات اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر را در بنادر فراهم می‌آورد.
وی در خصوص جذب سرمایه‌گذاری بندری و دریایی، اعلام کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی و ذیل سیاست‌های مرتبط با توسعه دریامحور ابلاغی از سوی معظم رهبری، جذب ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قسمت روبناها و به کارگیری ۵۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خارجی در پسکرانه‌های بندری را در دست اجرا دارد.

 ارتقا ۲۸۰ میلیون تنی در بنادر کشور
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از راهبردهای تسهیل‌ساز خدمات تجاری و اقتصادی در این سازمان، متناسب‌سازی ظرفیت‌های روبنایی و زیرساختی برای تسریع در امور بازرگانی و ترافیک بار در بنادر تجاری است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس، ساخت، تکمیل و توسعه تاسیسات روبنایی مانند انبار، سیلو و مخازن روغن با سرعت بیشتری در دستور کار توسعه ظرفیت‌سازی بنادر کشور قرار گرفت.
اسلامی ادامه داد: پیرو سیاست‌های توسعه‌گرای دولت سیزدهم برای ایجاد زیربناهای بندری و ظرفیت‌سازی بازرگانی با هدف خنثی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها، ظرفیت بنادر اعم از بنادر مالکیتی و حاکمیتی، طی دو سال گذشته از ۲۴۰ میلیون تن به بیش از ۲۸۰ میلیون تن، ارتقا یافته است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: با ظرفیت‌های ایجاد شده و موجود در بنادر، مجموع عملکرد تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم معادل ۵۰۱ میلیون تن (نفتی معادل ۲۳۸ میلیون تن و غیر نفتی معادل ۲۶۲ میلیون تن) بوده که در بخش ترانزیت شامل حدود ۲۱ میلیون تن و در بخش کانتینری بالغ بر ۶.۵ میلیون TEU و در بخش کالاهای اساسی بالغ بر ۴۸ میلیون تن بوده است.
اسلامی افزود: تخلیه و بارگیری صورت گرفته در بخش عملیات کانتینری طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، معادل یک میلیون و ۹۲۰ هزار TEU است که در قیاس با عملیات کانتینری
یک میلیون و ۸۶۰ هزار TEU طی مدت مشابه سال گذشته، رشد حدود ۳ درصدی را نشان می‌دهد.
به گزارش مهر؛ بر اساس این گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با اشاره به اینکه میزان تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر کشور طی همین مدت معادل ۸۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن با ثبت رشد ۸ درصدی، خاطرنشان کرد: در مقایسه مدت مشابه با سال گذشته و در خصوص محمولات نفتی نیز شاهد ثبت ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و رشد ۳ درصدی هستیم و در بخش تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی نه ماهه نخست سال جاری عدد ۱۵ میلیون تنی به ثبت رسیده است.