وزیر راه و شهرسازی از تلاش این وزارتخانه، قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و استانداری سیستان و بلوچستان برای تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و بهره‌برداری از آن در سال آینده خبر داد. مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر به استان سیستان و بلوچستان و در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح ۹۶ کیلومتر راه […]

وزیر راه و شهرسازی از تلاش این وزارتخانه، قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و استانداری سیستان و بلوچستان برای تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و بهره‌برداری از آن در سال آینده خبر داد.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر به استان سیستان و بلوچستان و در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح ۹۶ کیلومتر راه اصلی از کریدورهای بزرگراهی در این استان اظهار کرد: تکمیل کریدور نوار ساحلی جنوب کشور به طول ۱۸۵۰ کیلومتر یکی از پروژه‌های محوری وزارت راه و شهرسازی در راستای توسعه دریا محور در دولت سیزدهم است.
وی افزود: قطعه ۵۸ کیلومتری از نوار ساحلی که افتتاح شد بخشی از این کریدور بزرگراهی در جنوب کشور است که تقدیم مردم شریف استان سیستان و بلوچستان شد و به‌طور حتم توسعه اقتصادی استان را به‌همراه دارد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به افتتاح ۳۸ کیلومتر از کریدور بزرگراهی جنوب- شمال شرق واقع در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این اقدام در راستای تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور است که در مجموع ۹۶ کیلومتر راه اصلی به راه‌های استان اضافه شد.
بذرپاش ارزش این ۹۶ کیلومتر که افتتاح شد را ۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در سطح استان بیش از ۲۱۰۰ کیلومتر راه اصلی به‌غیر از راه‌های روستایی در دستور کار قرار دارد که ۱۸۵۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است، بخشی در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارند که ۹۶ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسید و مابقی به‌مرور زمان و با سفر رئیس جمهوری افتتاح و تقدیم مردم شریف استان سیستان و بلوچستان خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به عملیات اجرایی راه آهن چابهار-زاهدان اشاره کرد و گفت: تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی، قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و استانداری سیستان بلوچستان این است که پروژه در سال آینده به بهره‌برداری برسد و کل مسیر زیر بار عبور قطار قرار گیرد. خوشبختانه منابع مورد نیاز تأمین شده‌است و یکی از اهداف سفر بازدید از این پروژه و رفع کسری‌های این پروژه است.
بذرپاش با بیان اینکه «حدود ۸۳۰ کیلومتر از کریدور شمال-جنوب در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد»، بیان کرد: قطعه چابهار به زاهدان حدود ۶۳۰ کیلومتر است. قطعه زاهدان به خاش به بهره‌برداری رسیده است و کل ظرفیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا برای تکمیل قطعه خاش به چابهار به کار گرفته شده‌است.
وی با اشاره به اتمام عملیات حفاری تونل‌های راه آهن چابهار-خاش نیز گفت: بعد از پایان عملیات لاینینگ برخی از تونل‌ها، با توجه به زیرسازی خط، در روزهای آینده عملیات ریل‌گذاری به طول ۲۰۰ کیلومتر آغاز می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اهمیت بنادر واقع در استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه بندر شهید بهشتی چابهار اشاره و تصریح کرد: با تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان، ارزش بندر شهید بهشتی دو چندان می‌شود. در همین راستا برنامه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی ارائه شده‌است که در شرف دستیابی به قرارداد نهایی هستیم و از طرفی نهادهای مختلف داخلی نیز از سرمایه‌گذاری در این بندر استقبال کرده‌اند.
به گزارش برنا؛ بذرپاش افزود: در خصوص فاز دو بندر شهید بهشتی که از آن بازدید می‌شود نیز پیشنهادات سرمایه‌گذاری خوبی از بانک‌ها و سایر نهادها ارائه شده‌است که در خصوص آن نیز تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود تا فاز دوم هم به زنجیره بنادر کشور اضافه شود.