رئیس مرکز ملی هوای سازمان محیط‌زیست با تاکید بر این که هیچ‌گونه مازوت‌سوزی در تهران و اصفهان به عنوان دو کلانشهر دارای هوای آلوده انجام نمی‌شود، گفت: متاسفانه رویکرد دولت‌ها در چند دهه گذشته، تامین تقاضاهای موجود در زمینه مصرف سوخت بوده و کمترین تلاش برای سیاست‌گذاری به‌منظور مصرف بهینه انرژی انجام شده است؛ بنابراین […]

رئیس مرکز ملی هوای سازمان محیط‌زیست با تاکید بر این که هیچ‌گونه مازوت‌سوزی در تهران و اصفهان به عنوان دو کلانشهر دارای هوای آلوده انجام نمی‌شود، گفت: متاسفانه رویکرد دولت‌ها در چند دهه گذشته، تامین تقاضاهای موجود در زمینه مصرف سوخت بوده و کمترین تلاش برای سیاست‌گذاری به‌منظور مصرف بهینه انرژی انجام شده است؛ بنابراین بی‌برنامگی در مدیریت مصرف سوخت و انرژی در دهه‌های گذشته به تشدید آلودگی هوای کلانشهرهای کشور دامن زده است. داریوش گل‌علیزاده، در گفت‌وگو با ایلنا در تشریح علل تشدید آلودگی هوای کلانشهرها در فصل‌های سرد سال و در پاسخ به سوالی درباره نقش مازوت‌سوزی در افزایش انباشت آلاینده‌ها در بعضی شهرهای کشور، توضیح داد: نمی‌توان مازوت‌سوزی در برخی نیروگاه‌ها را انکار کرد، ولی در بسیاری از کلانشهرها از جمله تهران و اصفهان، آلودگی هوا هیچ ربطی به مازوت‌سوزی ندارد؛ به عنوان مثال، در حالی در اغلب روزهای گذشته شاخص آلودگی هوا در اصفهان در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت که در سال جاری مازوت‌سوزی در این شهر به طور کامل متوقف شده است. وی افزود: در اصفهان دو نیروگاه قابلیت مازوت‌سوزی دارند، یکی نیروگاه اسلام‌آباد که در داخل شهر قرار گرفته و سال‌هاست مخازن مازوت آن پلمب شده‌اند و دوم، نیروگاه شهید منتظری که در شاهین‌شهر واقع شده است و در سال‌های گذشته، مصرف مازوت در آن روی آلودگی هوا شاهین‌شهر و اصفهان تاثیر منفی می‌گذاشت، اما در سال ۱۴۰۲، مخزن مازوت آن پلمب شده است و مازوت‌سوزی در آن انجام نمی‌شود. به گفته این مقام مسئول در سازمان محیط‌زیست، در تهران نیز تنها نیروگاهی که قابلیت مصرف مازوت را دارد، نیروگاه بعثت است که مخازن مازوت آن از سال ۹۱ پلمب شده و عملا سال‌هاست که مازوت‌سوزی در پایتخت متوقف شده است، این در حالی است که همچنان آلودگی هوا در تهران ادامه دارد و در برخی سال‌ها حدود دو ماه متوالی به علت وارونگی دمایی و پایداری هوا، شاهد انباشت آلاینده‌ها در آسمان پایتخت بوده‌ایم. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: مازوت‌سوزی تنها یکی از عوامل تشدید آلودگی هوا است که آن هم در برخی شهرهای کشور و نه همه شهرهای دارای هوای آلوده اتفاق می‌افتد، این در حالی است منابع متعدد دیگر شامل دو دسته منابع ساکن اعم از واحدهای مسکونی، تجاری، صنایع، کارخانجات و… و منابع متحرک شامل خودروها، موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و… در آلودگی هوای شهرهای کشورمان نقش دارند و مجموع این عوامل در کنار یکدیگر باعث آلوده شدن هوا بخصوص در روزهای سرد سال در کلانشهرها می‌شوند. از نظر گل‌علیزاده، انباشت تکالیف قانونی انجام‌نشده توسط دستگاه‌های مختلف، مهمترین دلیل تشدید آلودگی هوای کلانشهرهای کشورمان محسوب می‌شود؛ به نحوی که به گفته این مقام مسئول، در دهه‌های اخیر، قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال ۸۶، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب سال ۸۹، قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ و بسیاری از قوانین دیگر در زمینه کاهش آلودگی هوا به تصویب مجلس رسیده است یا آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مشابهی توسط هیئت دولت ابلاغ شده، اما بخش زیادی از تکالیف تعیین‌شده در این قوانین و مقررات اجرایی نشده است. وی گفت: متاسفانه رویکرد دولت‌ها در چند دهه گذشته، تامین تقاضاهای موجود در زمینه مصرف سوخت بوده و کمترین تلاش برای سیاست‌گذاری به‌منظور مصرف بهینه انرژی انجام شده است. این در حالی است که هم در قانون اصلاح الگوی مصرف و هم در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط‌زیست در سال ۹۴، بر لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف سوخت و انرژی تاکید شده و در بسیاری از قوانین و مقررات دیگر نیز این مسئله به عنوان یکی از اولویت‌های سیاست‌گذاری کشور مطرح شده است.