آفتاب یزد- گروه شبکه: همزمان با فرا رسیدن ۱۶ آذر (روز دانشجو) در بخشی از برنامه سید خندان که محمدرضا شهبازی، مجری پرحاشیه صداوسیما اجرای آن را بر عهده دارد، به بهانه روز دانشجو، آهنگ خاطره‌انگیز یار دبستانی من با شعری عجیب اجرا شد که در واقع تمسخر این آهنگ سیاسی بود. این اجرا با […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: همزمان با
فرا رسیدن ۱۶ آذر (روز دانشجو) در بخشی از برنامه سید خندان که محمدرضا شهبازی، مجری پرحاشیه صداوسیما اجرای آن را بر عهده دارد، به بهانه روز دانشجو، آهنگ خاطره‌انگیز یار دبستانی من با شعری عجیب اجرا شد که در واقع تمسخر این آهنگ سیاسی بود. این اجرا با این جمله شروع می‌شود: «سرود یار دبستانی من، نسخه کیک». شعر این اجرا با این ابیات آغاز می‌شود: «یار دبستانی من، ببین چقدر گنده شدی، چندساله دانشگاه می‌ری خیلی پژوهنده شدی. هک شده اسم من و تو تو لیست ترم مشروطی‌ها، شام توی خوابگاه می‌خوریم، ماهی تن با لوبیا.» بسیاری با بازنشر کلیپی از این اجرا در شبکه‌های اجتماعی، آن را مضحک و مبتذل خوانده‌اند.
گفتنی است یار دبستانی من یکی از سروده‌های انقلابی ایران است که در سال ۱۳۵۹ به اجرا درآمد. عصر ایران در مقاله‌ای درباره این آهنگ نوشته است: «یار دبستانی من، سروده‌ی منصور تهرانی، کارگردان و ترانه‌سراست که فریدون فروغی برای اولین‌بار در فیلم از فریاد تا ترور – که سال ۱۳۵۹ در ایران به کارگردانی خود منصور تهرانی اکران شد- خواند. فیلمی که مضمونی انقلابی داشت، اما پس‌از کمتر از یک ماه از اکرانش توقیف شد. منصور تهرانی در مصاحبه‌ای گفت: این ترانه براساس فیلم از فریاد تا ترور بود و حکایت ۳ یار دبستانی در زمان قبل از انقلاب را حکایت می‌کند. پس از بازبینی توسط وزارت ارشاد وقت صدای فریدون فروغی حذف شد و جمشید جم آن را در قالب یک کاست خواند که بیشتر مردم هم این آهنگ را با صدای او شنیده اند. به تدریج این آهنگ رونق بیشتری گرفت و به لحاظ همه گیر شدن در جامعه، در سال ۱۳۷۵ در پارک لاله توسط دانشجویان دانشگاه تهران به عنوان یک سرود دانشجویی همخوانی شد و بعدها در مراسم‌ها و راهپیمایی‌های دانشجویی سال‌های ۱۳۷۶، ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ به عنوان یک سرود دانشجویی تثبیت شد».


 واکنش کاربران
اما تمسخر این سرود توسط صدا و سیما با واکنش‌های انتقادی زیادی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «مگه انتظار دارید در این کشور تلویزیون فرهنگ‌سازی کند؟ سالهاست که فرهنگ و هنر و تمدن و گذشته‌ی ایران بزرگ در تلویزیون و رادیو به تمسخر گرفته می‌شود».
کاربر دیگری به کنایه گفته است: «محتوای برنامه‌های صدا و سیما اونقدر غنی هست که فقط خودشون تماشا میکنن».
دیگری نوشت: «واقعا باید تاسف خورد که سرود حماسی و انقلابی اوایل انقلاب چطور بازیچه یک عده جوان شده. آیا نباید رئیس صدا وسیما مقابل این رفتار اهانت‌آمیز واکنش نشان دهد؟».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «همه چیز به کنار اینکه نتونستن حتی یک نت درست از این آهنگ را بخونن نشون از ضریب هوشی بالای طرفداران این برنامه میده».
کاربران دیگری گفته است: «بعد اونوقت میگن چرا نوجوانان به امثال افراد معلوم‌الحالی روی می‌آورند».