آفتاب یزد – رضا بردستانی: یک استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به آشفتگی و سرگردانی در فضای سیاسی آمریکا به آفتاب یزد گفت: «حوادث ششم ژانویه‌ی ۲۰۲۱ باعث شد نه تنها جامعه‌ی آمریکایی به‌شدت دوقطبی شود بلکه انشقاق‌هایی درون دو حزب اصلی و مطرح آمریکا (دموکرات و جمهوری خواه) به وجود آورد […]

آفتاب یزد – رضا بردستانی: یک استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به آشفتگی و سرگردانی در فضای سیاسی آمریکا به آفتاب یزد گفت: «حوادث ششم ژانویه‌ی ۲۰۲۱ باعث شد نه تنها جامعه‌ی آمریکایی به‌شدت دوقطبی شود بلکه انشقاق‌هایی درون دو حزب اصلی و مطرح آمریکا (دموکرات و جمهوری خواه) به وجود آورد که پس لرزه‌های آن به جامعه آمریکایی نیز سرایت کرده است.»
علی بیگدلی با تأکید بر این موضوع که، دموکرات‌ها اگر خواسته باشند یک زن را در مقابل ترامپ قرار دهند باید شخصیتی در کلاس «هیلاری کلینتون» را معرفی کنند افزود: «بعید به‌نظر می‌رسد در موقعیت فعلی که آمریکا آن عظمت و هیمنه‌ی همیشگی را در اختیار ندارد چهره‌ای به نام میشل اوباما بتواند رای دهندگان آمریکایی را مجاب کند تا به او اعتماد کنند!»

«میشل اوباما» جایگزین بایدن می‌شود؟
احتمال دارد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴، «میشل اوباما»، بانوی اول اسبق آمریکا را جایگزین او کند. یک رسانه آمریکایی از احتمال جایگزینی جو بایدن با همسر باراک اوباما در انتخاب ریاست‌جمهوری این کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا، روزنامه «نیویورک پست» گزارش داد اگر عملکرد «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در نظرسنجی‌ها بهبود نیابد، احتمال دارد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴، «میشل اوباما»، بانوی اول اسبق آمریکا را جایگزین او کند. در گزارش نیویورک‌پست آمده است که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با طراحی پرسشنامه‌هایی، نظر رای‌دهندگان و حامیان مالی حزب دموکرات را درباره نامزدی همسر خود پرسیده است.
این پایگاه خبری نوشت که در صورت نامزدی میشل اوباما، مردم آمریکا باید حیرت‌زده باشند. جو بایدن تا امروز در نظرسنجی‌های انتخاباتی عملکرد مطلوبی نداشته و در مقابل دونالد ترامپ، رقیب احتمالی خود از حزب جمهوری خواه، معمولاً آرای کمتری دارد. انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در نوامبر سال میلادی جاری برگزار خواهد شد.

 نیکی هیلی در کارولینای جنوبی چه خواهد کرد؟
علی بیگدلی با اشاره به مبارزات انتخاباتی در کارولینای جنوبی می‌گوید: با کناره‌گیری دسانتیس به نفع ترامپ، هیلی در موضع ضعف شدید قرار گرفت و حال باید منتظر رقابت‌ها در کارولینای جنوبی باقی ماند تا اگر هیلی نتوانست در این ایالت پیروز شود آن وقت باید تا میزان ۶۰ درصد، ترامپ را تنها نامزد جمهوری خواهان و پیروز نهایی انتخابات به شمار آورد.
وی ادامه می‌دهد: اگرچه آشفتگی موجود در دو حزب جمهوریخواه و دموکرات به زیان بایدن و ترامپ تمام خواهد شد اما همچنان ترامپ از جایگاه مستحکم‌تری برخوردار است و شیوه‌ی عوامگرانه‌ای که او در پیش گرفته به نوعی یاریگر او برای پیروزی در انتخابات خواهد شد.

 نه بایدن رئیس جمهور آمریکا خواهد شد نه ترامپ!؟
برخی معتقدند در انتخابات پیش رو (۲۰۲۴) فضا به گونه‌ای است که هیچکدام از این دو چهره (بایدن و ترامپ) شانسی برای رئیس جمهور شدن
نخواهند داشت اما علی بیگدلی می‌گوید: این فرضیه شاید در مورد بایدن درست تلقی شود اما در مورد ترامپ وضعیت متفاوت است.
وی می‌افزاید: اگرچه مردم آمریکا از برخی رفتارهای ترامپ ناراحت هستند اما رواج پوپولیسم در آمریکا و تسلط ترامپ به پوپولیسم حتماً به او کمک خواهد کرد
تا آراء لازم را کسب کند.
بیگدلی همچنین گفت: بایدن دوران موفقی در کاخ سفید نداشته است، بحران‌های بلاتکلیفی در جهان وجود دارد (غزه و اوکراین) که همه به زیان بایدن خواهد بود، استراتژیک‌ترین منطقه‌ی جهان (خاورمیانه) از ید قدرت آمریکایی‌ها خارج شده و شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج فارس به چین و روسیه از همیشه بیشتر نزدیک شده اند، آمریکا نتوانست حتی یک ائتلاف علیه حوثی‌های یمنی به راه بیاندازد و بسیاری از هم پیمانان آمریکا حاضر به همراهی در این ائتلاف نشدند، مسئله‌ی ایران همچنان لاینحل باقی مانده است، کره شمالی همچنان مشغول آزمایش‌های اتمی و حتی بالستیک است، چین برای آمریکایی‌ها از نان شب واجب‌تر است اما سیاست‌های بایدن چندان مانعی بر سر راه چینی‌ها علی رغم مشکلات اقتصادی که گریبان پکن را گرفته است، به وجود نیاورده اند، شرق آسیا نفعی برای آمریکا نداشت و مجموع این مسائل حکایت از آن دارد که دوران ریاست جمهوری جو بایدن برای امریکا چندان خوش یمن نبوده است به همین دلیل معتقدم شاید رئیس جمهور نشدن بایدن با شرایطی که برشمردم امری پذیرفتنی باشد اما در رئیس جمهور نشدن ترامپ باید جانب احتیاط را حفظ کرد و هنوز برای او شانسی قائل بود.

 اوباما هنوز محبوب است اما…
علی بیگدلی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تلاش‌های پشت پرده‌ی اوباما برای قانع کردن بایدن به انصراف از نامزد انتخابات شدن می‌گوید: اوباما همچنان محبوبیت دارد اما با توجه به انشقاقی که در حزب دموکرات به وجود آمده باید به چند سوال پاسخ داد: اوباما می‌تواند انسجام را به حزب دموکرات بازگرداند؟ سوال دوم این که آیا می‌تواند حزب دموکرات را مجاب کند تا شخصیتی را جایگزین بایدن کنند؟ و مهم‌تر از همه، آیا می‌تواند دموکرات‌ها را راضی کند تا ریسک حمایت تام و تمام از میشل اوباما را بپذیرند؟
وی ادامه می‌دهد: البته سندرز که اینک در جبهه‌ی مخالف بایدن ایستاده، با اوباما همفکر است اما آمریکایی‌ها یک بار نامزد زن در مقابل ترامپ را آزموده‌اند آن هم با شخصیتی به نام هیلاری کلینتون که قابل مقایسه با میشل اوباما نیست پس با تأکید بر این نکته که نمی‌توانم اعتماد تام و تمام دموکرات‌ها به میشل اوباما را بپذیرم باید خاطرنشان کنم در هر صورت دموکرات‌ها قافیه را باخته‌اند و این یعنی با یا بدون بایدن، انتخابات را به جمهوری خواهان واگذار خواهند کرد حالا نامزد جمهوری خواهان هرکه می‌خواهد باشد که البته جمهوری خواهان ترامپ را در شرایط موجود ترجیح می‌دهند!
علی بیگدلی درباره‌ی اوباما به این نکته نیز اشاره می‌کند که: اگرچه اوباما چهره‌ی آرام و تحصیل کرده و محبوبی است اما او در دوران ریاست جمهوری خود یک اشتباه تاریخی را مرتکب شد که موقعیت آمریکا در جهان را با مخاطره مواجه کرد و آن خروج از خاورمیانه و گرایش به آسیای دور بود که با تمام تلاش‌های بایدن عملاً آمریکا خاورمیانه را از دست داد و باعث شد چینی‌ها قراردادهای ۲۵ ساله‌ی خود را با بسیاری از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس منعقد کنند.
وی تأکید می‌کند: همین اشتباه اوباما حتماً روی تصمیم‌گیری نخبگان آمریکا تاثیر خواهد گذاشت و جایگاه او را به عنوان شخصیتی که بتواند روی رأی و نظر دموکرات‌ها تاثیرگذار باشد به خطر
خواهد انداخت.

در انتخابات عقل حاکم است یا احساسات؟
علی بیگدلی در پایان اظهار می‌دارد: درست این است که در هنگامه‌ی انتخاب، عقل حکمفرما باشد و نه احساس اما احساس اگرچه نقش دارد و میزان محبوبیت افراد ممکن است در تصمیم‌گیری آن‌ها مؤثر باشد اما و به هر صورت، زندگی سیاسی میشل اوباما و تجربیات اندک او در حوزه‌ی سیاست ممکن است در برابر محبوبیتی که دارد وزنه‌ی سنگین‌تری داشته باشد و به همین دلیل است که همچنان بعید می‌دانم میشل اوباما شانسی برای انتخاب به عنوان تنها نامزد دموکرات‌ها داشته باشد اما به عنوان یکی از چند نفری که به کالج انتخاباتی برای حضور در رقابت‌ها معرفی می‌شود شاید اندک شانسی
داشته باشد اما همچنان تأکید می‌کنم هنوز نشانه‌هایی از این اتفاق که دموکرات‌ها با عبور از بایدن تن به نامزدی میشل اوباما بدهند مشاهده نکرده ام.
وی در انتها مجدداً یادآوری می‌کند: موجی که راست افراطی در سراسر اروپا به‌راه انداخته قطعاً فضا را به نفع ترامپ تغییر خواهد داد و این یعنی در وضعیت موجود، ترامپ ۶۰ درصد شانس انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور آتی آمریکا را دارا است.