آنچه زیبایی لبخند را در افراد افزایش می‌دهد تنها داشتن دندان‌های مرتب و سفید نیست، لثه‌ها نیز به همان میزان در ایجاد این زیبایی نقش دارند. تصور کنید دندان‌هایتان تا نیمه در لثه پنهان شده باشد و یا اینکه نقاطی از لثه به دلایل مختلف دچار عفونت شده باشد، حال دیگر فقط دندان‌های زیبا نیست […]

آنچه زیبایی لبخند را در افراد افزایش می‌دهد تنها داشتن دندان‌های مرتب و سفید نیست، لثه‌ها نیز به همان میزان در ایجاد این زیبایی نقش دارند. تصور کنید دندان‌هایتان تا نیمه در لثه پنهان شده باشد و یا اینکه نقاطی از لثه به دلایل مختلف دچار عفونت شده باشد، حال دیگر فقط دندان‌های زیبا نیست که لبخندی به یادماندنی می‌آفریند بنابراین سلامت این بافت نگه دارنده دندان‌ها به اندازه خود دندان‌ها دارای اهمیت است. باید توجه داشته باشید که سلامت لثه‌ها نیز در گرو رعایت بهداشت دهان و دندان است. جراحی لثه گاهی به دلیل ایجاد زیبایی مضاعف برای متقاضیان انجام می‌شود که جراحی لبخند لثه از این دست جراحی‌ها است. جراحی لثه که به عنوان عمل پریودنتال هم شناخته می‌شود که از جمله جراحی‌های دهان و دندان است. در این جراحی دندانپزشک با معاینه وضعیت سلامت لثه و تشخیص بیماری اقدام به جراحی لثه می‌کند، در جراحی لثه دندانپزشک گاه با حذف بخشی از لثه‌ها و گاه با پیوند لثه به برخی نواحی گامی موثر در ایجاد زیباسازی دهان و دندان بر می‌دارد. اما هدف اصلی در این نوع جراحی‌ها در وهله اول حفظ سلامت دندان‌ها است. مهمترین دلیل انجام جراحی لثه عبارتند از:
تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی که در دختران و پسران جوان و همچنین در بانوان باردار شایع است، از جمله عواملی است که می‌تواند سلامت لثه‌ها را تحت الشعاع قرار دهد. این تغییرات موجب ایجاد حساسیت در لثه‌ها می‌شود و جراحی لثه را الزام‌آور می‌کند.
استعمال دخانیات: استعمال دخانیات از جمله عواملی است که به شدت بر ابتلا به بیماری‌های لثه تاثیرگذار است. مصرف دخانیات نه تنها موجب بروز این بیماری‌ها می‌شود، بلکه در مواقعی می‌تواند روند درمان بیماری را نیز کندتر کند. بنابراین اگر نگران سلامت دهان و دندان‌تان هستید، در قدم اول مصرف دخانیات را کنار گذارید.
دیابت: دیابت از آن دست بیماری است که فرد را معرض احتمال بیشتر ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌های لثه دارد. افرادی که دیابت کنترل نشده دارند باید بسیار مراقب بیماری‌های دهان و دندان باشند.
مصرف برخی داروها: لازم به ذکر است که بزاق دهان از جمله عواملی است که نقش بسزایی در ایجاد سلامتی لثه‌ها دارد، لذا مصرف برخی دارو‌ها با تاثیر بر میزان تولید بزاق دهان موجب کاهش آن شده و در نتیجه لثه فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه می‌کند. در مقابل برخی از دارو‌ها نیز می‌تواند رشد غیر عادی لثه‌ها را در پی داشته باشد که این موضوع نیز انجام جراحی‌های لثه را ضروری خواهد کرد.
ژنتیک: در برخی افراد بیماری‌های لثه به صورت ژنتیکی ایجاد می‌شود. در واقع این افراد بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های لثه و در نهایت جراحی آن هستند. علاوه بر این، یکی از مهمترین موضوعاتی که انجام جراحی لثه را ضروری می‌کند، بیماری‌های لثه است. دکتر علی قمری در مورد بیماری‌های لثه، توضیحات کاملی را ارائه می‌کنند:
جراحی لثه بنابر تشخیص بهترین دندانپزشک برای بیمار انجام می‌شود از این رو دندانپزشک پس از معاینه لثه و در نظر گرفتن شدت بیماری نوعی جراحی را بیمار پیشنهاد می‌دهد. از جمله جراحی‌های لثه می‌توان موارد مختلفی را نام برد که عبارتند از:

> جراحی فلپ یا پیوند لثه
در این جراحی دندانپزشک با برداشتن لثه از روی دندان جرم و پلاکت در نواحی اطراف دندان را پاکسازی کرده و پس از آن لثه را در جای خود محکم می‌کند. با این جراحی فضای خالی بین دندان و لثه‌ها کمتر شده و امکان رشد مجدد باکتری‌ها به حداقل می‌رسد.

> کوتراژ لثه یا لثه برداری
در صورتی که بیمار با رشد غیر عادی لثه بر روی دندان‌ها مواجه شده باشد، دندانپزشک با ایجاد بی‌حسی در نواحی مورد نظر اقدام به برداشت بخش اضافی لثه‌ها می‌کند.

> جراحی پیوند استخوان
دندانپزشک برای ایجاد استحکام استخوان و دندان در افرادی که دلایل مختلف دچار تحلیل استخوان شده اند، اقدام به پیوند استخوان و بازسازی استخوان تحلیل رفته می‌کند. این پیوند می‌تواند با استفاده از استخوان خود فرد و یا استخوان مصنوعی انجام گیرد.
> جراحی پیوند لثه
این جراحی برای افرادی مفید خواهد بود که به دلیل وجود تحلیل رفتگی لثه، دندان های‌شان در معرض آسیب قرار گیرد. برای پیوند لثه دندانپزشک می‌تواند از بافت قسمت کام فرد استفاده کرده و آن را به ناحیه تحلیل رفته پیوند زند.

> جراحی زیبایی لثه یا جراحی لبخند لثه‌ای
اگر فردی با شکایت از نمایان شدن بافت لثه هنگام خندیدن به دندانپزشک مراجعه کند، دندانپزشک جراحی لبخند لثه‌ای پیشنهاد خواهد داد. این جراحی برای برداشتن و عقب راندن بافت لثه از روی دندان‌ها صورت می‌گیرد.
مدت زمان بهبودی پس از جراحی لثه به نوع جراحی و میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. در مواقعی ممکن است با وجود انجام جراحی راحت، دوره نقاهت طولانی‌مدت از طرف دندانپزشک توصیه شود. اغلب توصیه‌هایی که دندانپزشکان بعد از این جراحی به بیماران ارائه می‌دهند عبارت‌اند از استفاده از دهان شویه‌ها، تمیز نگه داشتن فضای دهانی، پرهیز از استعمال دخانیات، استفاده از مواد خوراکی نرم است. بیماری‌های لثه را می‌توان به راحتی با رعایت بهداشت دهان و دندان پیشگیری کرد. چراکه اغلب این بیماری‌ها به علت رشد بیش از حد باکتری‌ها در فضای دهان و دندان ایجاد می‌شوند. بنابراین رعایت بهداشت دهانی و همچنین استفاده از نخ دندان می‌تواند بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌های لثه باشد. اهمیت به بیماری‌های لثه و همچنین درمان به هنگام آن می‌تواند افراد را از بروز خطراتی مثل: ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی – عروقی و همچنین
وزن کم نوزاد هنگام تولد جلوگیری کند. بنابراین رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از بروز بیماری‌های لثه بسیار حائز اهمیت است.