در آغاز جام ملت‌های آسیا در روزنامه به ارتباط میان توسعه و موفقیت تیم‌های ورزشی اشاراتی شد. نتیجه‌گیری آن مطالب این بود که ارتباط مستقیم و معناداری میان نتیجه گرفتن تیم‌های ورزشی علی الخصوص فوتبال که امروز به یک صنعت تبدیل شده و توسعه اقتصادی کشورها وجود دارد. در حقیقت، هرچقدر مسئولان کشورها دغدغه رشد […]

در آغاز جام ملت‌های آسیا در روزنامه به ارتباط میان توسعه و موفقیت تیم‌های ورزشی اشاراتی شد. نتیجه‌گیری آن مطالب این بود که ارتباط مستقیم و معناداری میان نتیجه گرفتن تیم‌های ورزشی علی الخصوص فوتبال که امروز به یک صنعت تبدیل شده و توسعه اقتصادی کشورها وجود دارد. در حقیقت، هرچقدر مسئولان کشورها دغدغه رشد اقتصادی و رفاه جامعه را داشته باشند این موضوع به نوعی در جام‌های مختلف ورزشی متبلور می‌شود.
اکنون که جام ملت‌های آسیا با تمام حواشی‌اش چه تلخ و چه شیرین به پایان رسیده بد نیست مجددا مروری داشته باشیم و بررسی کنیم آنچه بر روی کاغذ آوردیم چقدر به واقعیت نزدیک بوده است.
ما گفته و نوشته بودیم که کاری به استثناء‌ها نداریم و براساس قواعد نکاتی را گوشزد می‌کنیم. در واقع آنچه که در دنیا دیدیم و تجربه کردیم را با آنچه در این تورنمنت گذشته را تطبیق و سپس نتیجه‌گیری کردیم.
امروز تیم ملی فوتبال قطر به قهرمانی جام مذکور رسیده که خود این مسئله گواهی می‌دهد آنچه گفته و نوشتیم به واقعیت نزدیک بوده است. قطر کشوری کوچک اما با اقتصادی بزرگ است. اولویت مقامات این کشور توسعه و سرمایه گذاری‌های متنوع و در نقاط مختلف دنیا به جهت رسیدن به ثروت بیشتر است. مدل توسعه این کشور به قدری جذب‌کننده بوده که سعودی‌ها را نیز وادار کرده از مدل آنان پیروی کنند. زیرا محرز شده اتکای صرف به نفت عاقبت خوبی ندارد و بایستی از فضای تک بعدی در اقتصاد خارج شد.
اینکه عده‌ای عطف به نتایج تیم ملی فوتبال قطر در جام ملت‌های آسیا مدعی می‌شوند همه موفقیت‌ها براساس شانس بوده و مرحمت داورها، دور از واقعیت است. قطری‌ها در حال برداشت میوه‌ای هستند که سال هاست در حال بذرپاشی آن می‌باشند. بنابراین نه شانسی به این موفقیت رسیده‌اند و نه قانون را دور زده‌اند. قطری‌ها با مدیریت علمی و همچنین سرمایه‌گذاری لازم باعث شدند در فوتبال آقای آسیا شوند.
بهتر است به نوع باخت‌مان به این تیم نیز نگاهی بیندازیم. حتما از نظر استعداد فوتبالی و فنی تیم ما سرتر از این تیم بوده ولی این محسنات قرار نیست تا همیشه سرپوشی باشد بر ضعف‌ها و نقص ها. من فکر می‌کنم باید قدردان تیم ملی فوتبال کشورمان نیز باشیم که تا مرحله نیمه نهایی رسیدند زیرا کافیست نوع آماده‌سازی این تیم را با تیم ملی قطر مقایسه کنیم. ویا قبل‌تر بررسی نماییم آنان چه سرمایه‌گذاری‌هایی در فوتبال کردند و ما چه کردیم. اوضاع سبب شده ما حتی نسبت به حواله خودرویی که به فوتبالیست‌ها می‌دهند موضع تندی بگیریم و آن را خارج از عدل و انصاف بدانیم و این در حالیست که این اتفاق عجیب و سزاوار سرزنش نبوده بلکه نوع تصمیمات و مدیریت آقایان شایسته سرزنش است که مردم چشم دیدن ارائه کوچکترین امتیازی به فوتبالیست‌های کشورمان را ندارند. البته نمی‌شود گفت باید از مدل قطر الگو گرفت ولی بهتر از این می‌شد عمل کرد.