عمل جراحی جهت رفع «عدم تشکیل گوش بیرونی» با استفاده از نوعی تکنیک و پروتز اختصاصی، توسط دو تن از جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن با موفقیت در تهران انجام شد. به گزارش مهر، شباهنگ محمدی جراح و متخصص گوش، گلو، بینی، سر و گردن با اعلام این خبر که عمل جراحی […]

عمل جراحی جهت رفع «عدم تشکیل گوش بیرونی» با استفاده از نوعی تکنیک و پروتز اختصاصی، توسط دو تن از جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن با موفقیت در تهران انجام شد.
به گزارش مهر، شباهنگ محمدی جراح و متخصص گوش، گلو، بینی، سر و گردن با اعلام این خبر که عمل جراحی درمان «میکروشیا یکطرفه» روی یک کودک ۶ساله با موفقیت در تهران انجام شد، افزود: اگرچه این تکنیک سال‌ها پیش با چالش‌های جدی از جمله «پس زدن» پروتز به واسطه ضربه‌های کوچک به ناحیه گوش مواجه بود ولی به لطف خدا و با کسب تجربیات خوب طی یک دهه اخیر اکنون به گونه‌ای عمل می‌کنیم که گوش به شکل طبیعی با خاصیت ارتجاعی و نرمی خاص خود باعث ایجاد ظاهری کاملاً طبیعی و عملکردی قابل قبول می‌شود.
محمدی افزود: جنس این پروتز از ماده «پلی اتیلن» و دارای چند تکه مختلف است که با همدیگر ادغام و در محل مناسب تعبیه می‌شود؛ ماده پلی اتیلن با بدن سازگاری داشته و احتمال «رد» آن وجود ندارد ولی نکته مهم این است که این پروتز قابلیت تعبیه مستقیم زیر پوست ندارد، به همین خاطر با ایجاد «فلپ» یا لایه‌هایی از نواحی اطراف زیر پوست ناحیه گیجگاهی و گوش که عروق خونی دارد و بافت را تغذیه می‌کند، می‌توانیم پروتز مربوطه را پوشش داده و به آن شکل طبیعی بدهیم.
وی گفت: حدود دو تا سه ساعت طول می‌کشد تا لایه‌های زیرین سطح پوست ناحیه اطراف گوش بدون آسیب به اعصاب و عروق حساس با دقت فراوان و میکروسکوپی از همدیگر باز شوند و البته کمی زمان نیز برای طراحی و احتساب اندازه گوش و مطابقت آن با طرف مقابل نیاز داریم.
وی گفت: افرادی که از بدو تولد گوش بیرونی ندارند یا در اثر تصادفات و ضربات، گوش خود را از دست می‌دهند یا اینکه تکه‌ای استخوان و غضروف دنده در ناحیه گوش برای آن‌ها تعبیه شده است و یا پروتز گوش مصنوعی دارند، می‌توانند از مزایای این تکنیک خوب بهره‌مند شوند.
محمدی با بیان اینکه جراحی کاشت پروتز مخصوص گوش بین لایه‌های زیرین پوست، تکنیک منتخب من و همکارم دکتر صالح محبی است، تاکید کرد: این ناحیه به دلیل عبور اعصاب و عروق بخشی از صورت، آناتومی خاص و حساسی دارد که باید با میکروسکوپ و تکنیک ویژه، عروق ریز و اعصاب حسی حرکتی صورت بیمار با دقت فراوان حین جراحی حفظ شود.
عضو انجمن جراحان پلاستیک صورت آمریکا با اشاره به اینکه‌عدم آشنایی با اعصاب و عروق ناحیه گیجگاهی و اطراف گوش می‌تواند موجب شکست عمل و «پس زدن» پروتز شود، گفت: درمان این ناهنجاری اگرچه توسط برخی از جراحان در گذشته انجام شده ولی به دلایل مختلفی از جمله بروز برخی عوارض، متأسفانه ادامه پیدا نکرده است.
محمدی افزود: این عمل یک کار تیمی و در راستای توجه به موضوع مهم «مسئولیت اجتماعی» است؛ من و همکارانم با تمام دشواری‌هایی که اینگونه اعمال جراحی دارند، پای کار ایستاده‌ایم و اکنون روی درمان عارضه فلج عصب صورت نیز در حال تلاش هستیم.