مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزون بر کاهش آلودگی محیط زیستی می‌تواند ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد سالانه کشور را افزایش دهد. حسین آبنیکی در نشست هم‌اندیشی با مدیران عامل شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی پیرامون صدور پروانه‌های اکتشاف و تولید با اشاره به ناترازی انرژی در همه بخش‌های کشور […]

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزون بر کاهش آلودگی محیط زیستی می‌تواند ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد سالانه کشور را افزایش دهد.
حسین آبنیکی در نشست هم‌اندیشی با مدیران عامل شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی پیرامون صدور پروانه‌های اکتشاف و تولید با اشاره به ناترازی انرژی در همه بخش‌های کشور افزود: فعالیت‌های زیادی در سال‌های گذشته انجام شده است، اما نتوانسته مسئله ناترازی را حل کند. وی با اشاره به اینکه یکی از سازوکارهای مهم در جبران ناترازی، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی در کشور است، ادامه داد: ۷ میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی در کشور مصرف می‌شود و ظرفیت بهینه‌سازی معادل ۳٫۵ میلیون بشکه نفت خام معادل ۵۰ درصد مصرف کنونی است.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تأکید کرد: این ناترازی و مصرف بی‌رویه انرژی رو به تزاید است و سال‌های آینده مشکل جدی ایجاد می‌کند، زیرا شدت انرژی ایران دو برابر شدت مصرف انرژی دنیاست.
آبنیکی با بیان اینکه در همه صنایع ظرفیت‌های بهینه‌سازی شناسایی شده و یکی از حوزه‌هایی که ظرفیت بهینه‌سازی بالایی دارد صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است، گفت: در بخش خانگی نیز ظرفیت بالایی برای بهینه‌سازی وجود دارد.
وی افزود: سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای مجموع طرح‌های بهینه‌سازی در کشور حدود ۱۵۰ میلیارد دلار است که ۵۰ میلیارد دلار باید هزینه شود و ۱۰۰ میلیارد دلار می‌تواند تسهیلات باشد.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزون بر کاهش آلودگی محیط زیستی می‌تواند ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد سالانه کشور را افزایش دهد. آبنیکی با اشاره به اینکه راهکار اساسی برای جبران ناترازی، بهینه‌سازی و کاهش مصرف است، گفت: اگر بخواهیم ناترازی را حل کنیم راهکار دیگر افزایش تولید است که هم این مشکل را حل می‌کند و هم ظرفیت‌ها را توسعه می‌دهد.
وی تاکید کرد: در این زمینه بهره‌برداری از مخازن و ایجاد ظرفیت‌های تولیدی جدید است که در سال‌های گذشته روی آن کار کردیم. مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه حدود ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت نیاز است، گفت: در کنار آن اکوسیستم صنعت نفت باید تغییر کند و بهبود یابد و از جهت قانون و مقررات برای حضور شرکت‌های خصوصی مناسب شود.
آبنیکی افزود: حوزه دیگر بهینه‌سازی تأسیساتی است که اکنون در صنعت نفت وجود دارد و امکان استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: برای نمونه حجم زیادی گازهای ارسالی به مشعل در کشور وجود دارد که جمع‌آوری آن‌ها افزون بر ایجاد ثروت، آلودگی را نیز کاهش خواهد داد.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تأکید کرد: سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای افزایش تولید در تاسیسات پیشین ۲۰ درصد ایجاد ظرفیت‌های تازه است.
آبنیکی با اشاره به اینکه مشکل مهم در این زمینه سرمایه‌گذاری است و باید در حوزه مالی از بخش خصوصی حمایت شود، گفت: ایجاد یک صندوق بهینه‌سازی انرژی را پیش‌بینی کرده‌ایم و اکنون نیز حساب بهینه‌سازی انرژی با ظرفیت ۳۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۲ ایجاد شده است که تا ۵۵ هزار میلیارد تومان قابل ارتقا خواهد بود. وی افزود: برای سال نخست این منابع تزریق خواهد شد که در توسعه طرح‌های بهینه‌سازی صنعت نفت و گاز و نیروگاهی استفاده خواهد شد و سال آینده باید منابع افزایش یابد.
به گزارش میزان؛ مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار کرد: بر اساس این پیش‌بینی‌ها، صندوق بهینه‌سازی انرژی ابتدا ۱۰ میلیارد دلار اعتبار خواهد داشت و هزینه انرژی از محل صرفه‌جویی به صندوق واریز می‌شود و پروژه‌های بعدی با آن انجام خواهد شد.