آفتاب یزد – گروه شبکه: مهاجرت؛ واژه‌ای که این روزها زیاد آن را می‌شنویم. پیشترها گروه‌های خاصی همچون نخبگان یا ثروتمندان، کشور را ترک می‌کردند اما امروزه شاهد مهاجرت بسیاری از افراد جامعه هستیم یعنی علاوه بر نخبگان، کارگران، پزشکان، پرستاران، مردم عادی و حتی کسانی که از نظر مالی شرایط مناسبی هم ندارند، سودای […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: مهاجرت؛ واژه‌ای که این روزها زیاد آن را می‌شنویم. پیشترها گروه‌های خاصی همچون نخبگان یا ثروتمندان، کشور را ترک می‌کردند اما امروزه شاهد مهاجرت بسیاری از افراد جامعه هستیم یعنی علاوه بر نخبگان، کارگران، پزشکان، پرستاران، مردم عادی و حتی کسانی که از نظر مالی شرایط مناسبی هم ندارند، سودای ترک کشور را دارند. دلایل زیادی هم وجود دارد که برخی‌ها به اینجا می‌رسند که تصمیم بگیرند کشورشان را ترک کنند که مهم‌ترین آن داشتن زندگی بهتر از همه لحاظ و امید به آینده است. حالا خبر رسیده که فکر مهاجرت به دبستانی‌ها رسیده است این یعنی آنکه شرایط به جایی رسیده که عضوهای کوچک جامعه هم می‌خواهند بروند در صورتی که باید دنیای کودکی‌شان را سپری کنند. اما فاجعه زمانی است که مسئولان اینها را بشنوند و ببینند اما کاری نکنند.
در این رابطه یک معلم می‌گوید: «معلم‌ها بیشتر بعد از بازنشستگی مهاجرت می‌کنند، اما اخیراً ایده مهاجرت در دانش‌آموزان بیشتر شده و حتی این ایده به دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و ابتدایی هم کشیده شده است.» به گزارش خبرآنلاین، محمد داوری، فعال حوزه آموزش و حقوق معلمان ادامه می‌دهد: «چنین چیزی کم سابقه است، اراده برای مهاجرت خیلی زیاد است اما توان برای مهاجرت کم است. وقتی از دانش‌آموزان پرسیده می‌شود دلایل ایده مهاجرتی که در ذهن دارند برای چیست، می‌گویند چشم‌انداز تحصیلی و شغلی در خارج از کشور را برای خودشان روشن‌تر می‌بینند. در نسل جدید مسئله اقتصاد در انتخاب رشته اهمیت زیادی دارد، به شدت معتقدند که رشته‌ای باید انتخاب کنند تا درآمد کافی از آن داشته باشند، برای همین گرایش به مهاجرت میان دانش‌آموزان افزایش پیدا کرده است.» محمد نیک‌نژاد، معلم و فعال صنفی نیز می‌گوید: «خیلی از دانش‌آموزانِ گذشته خودم امروز مهاجرت کرده‌اند، بعد از حوادث سال گذشته میزان سرخوردگی دانش‌آموزان افزایش پیدا کرد. به دلیل برخوردهایی که انجام شده، برخلاف آقای داوری معتقدم خیلی از معلم‌های جدید گرایش به مهاجرت دارند، این معلم‌ها از فضای آموزشی کشور به شدت بدشان می‌آید، نسل جدید دانش‌آموزان و معلمان کوله‌پشتی مهاجرت را حداقل در ذهن‌شان بسته‌اند و فقط منتظر یک فرصت هستند.»

 واکنش کاربران
همیشه این سوال در ذهن‌ها خواهد ماند که چرا به اینجا رسیدیم که حالا کودکان هم فکر مهاجرت دارند. البته وضعیت پرتلاطم اقتصادی در سال‌های اخیر طیف گسترده‌ای از مردم را به فکر مهاجرت به عنوان آخرین راهکار رهایی از شرایط وخیم اقتصادی انداخته است. به هر حال این موضوع مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «متاسفانه حقوق معلمان در ایران خیلی خیلی کم است به همین دلیل فکر مهاجرت در میان معلمان زیاد شده چون در کشورهای دیگه ارزش معلمان را بیشتر میدونند و حق و حقوقشان را پایمال نمی‌کنند».
کاربر دیگری گفته است: «پسر ۵ساله من میگه بزرگ شدم باید برم کانادا چه برسه به دبیرستانی ها».
دیگری نوشت: «واقعا متاسفیم ونگرانیم من مادر دومهندس کارآمد هستم که سعی کردم بهترین آموزش‌ها و تربیت را برای فرزندانم فراهم کنم ولی الان علی رغم میل خودشون وما هردو قصد مهاجرت دارند این درد بزرگی هست برای جامعه و والدین که حاصل یک عمرشون برن کشور دیگه زندگی کنن اونها هم سرمایه انسانی هستن هم پول زیادی با خودشون میبرن پس چرا دولتمردان بیدار نمیشن آقایان مسئولین لطفا به داد جوانان برسین وکمتر شعار بدین».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «وقتی سفره مردم هر روز کوچکتر می‌شود و امیدی به آینده‌ای بهتر نباشد و سرنوشت جامعه به این حال و روز بیفتد بایدم همه مهاجرت کنند».