آفتاب یزد – گروه شبکه: به نظر می‌رسد که قرار نیست علاقمندان به فوتبال، پخش درستی از تورنمنت جام ملت‌های آسیا را از صدا و سیما ببینند. چرا که در زمان افتتاحیه این مسابقات، آنچه که تلویزیون نشان داد، صدا و تصویر با هم همخوانی نداشت حالا هم که بحث سانسور ۴۰ دقیقه‌ای یک دیدار […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: به نظر می‌رسد که قرار نیست علاقمندان به فوتبال، پخش درستی از تورنمنت جام ملت‌های آسیا را از صدا و سیما ببینند. چرا که در زمان افتتاحیه این مسابقات، آنچه که تلویزیون نشان داد، صدا و تصویر با هم همخوانی نداشت حالا هم که بحث سانسور ۴۰ دقیقه‌ای یک دیدار مطرح است. داستان از این قرار است که در جریان دیدار تیم‌های هند و استرالیا بارها تصاویر قطع و به جایش تصاویر آرشیوی پخش شد. از عجیب‌ترین دلایل این اقدام صدا و سیما هم مربوط می‌شود به یک زن. در واقع چون یوشیمی یاماشیتا، داور زن ژاپنی، قضاوت دیدار دو تیم استرالیا و هند را برعهده داشت صدا و سیما تصمیم به سانسور ۴۰دقیقه‌ای این دیدار گرفت. به همین خاطر تماشاگران فوتبال را به صورت ناقص تماشا کردند. قسمت قابل تامل ماجرا اینجاست که صدا و سیما اگرچه داور زن وسط بازی را سانسور کرد اما علاوه بر تصاویر آرشیوی، تماشاگران زن روی سکوها راهم نشان می‌داد که قاعدتا پوشش غیررسمی‌تر نسبت به داور زن مسابقه داشتند. از سوی دیگر آنطور که رسانه‌ها نوشتند در اواخر نیمه اول و کل نیمه دوم، نمای بسته ارائه‌شده از این داور، در تلویزیون ایران مشمول سانسور نشد. حال بر چه اساس و معیاری این سانسورهای سلیقه‌ای رخ داده است سوالی است که صدا و سیما باید به آن پاسخ دهد.
اما در انتقاد به این رفتار صدا و سیما یک رسانه نوشته است: «این‌ها همه تناقضات و سخت‌گیری‌های بی‌موردی است که تلویزیون رقم می‌زند و به فراری‌دادن بیشتر مخاطبانش کمک می‌کند. مشخص است که بازی استرالیا و هند علاقه‌مندان زیادی بین ایرانی‌ها نداشته باشد، ولی چنین رفتاری باعث می‌شود همان تعدادی هم که راغب به تماشای این دیدار شده‌اند از تلویزیون رو برگردانده و به شبکه‌های اینترنتی و ماهواره‌ای رو بیاورند. البته که این اولین‌بار نیست که تلویزیون نشان می‌دهد با داوران زن فوتبال مشکل دارد. جالب آنکه این سیاست دوگانه یا نداشتن اجماع نظر درباره اینکه چه چیزی سانسور شود هم مربوط به این روزها نیست. پیش‌تر تلویزیون در سانسور مکرر یک دیدار فوتبال خارجی آن‌هم به دلیل آنکه یکی از کمک‌داوران آن بازی زن بود، خبرساز شده بود. داستان مربوط به دیدار تیم‌های منچستریونایتد و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس بود که بارها و بارها تصاویر زنده قطع و تصاویر آرشیوی پخش شد؛ آن‌هم فقط به خاطر اینکه کمک‌داور زن این بازی نمایش داده نشود. آن تصمیم در شرایطی اتخاذ شده بود که تلویزیون پیش از آن و چند بار بعد از آن هم دیدارهایی را که کمک‌داور یا داور زن داشتند، پخش کرد و آن بازی‌ها را سانسور نکرده بود. حالا ظاهرا یک بار برای همیشه هم که شده، مسئولان ذی‌ربط باید به فکر دستورالعمل جامعی در این زمینه باشند. از آنجا که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا بر استفاده از داوران زن در بازی مردان تأکید کرده‌اند، تلویزیون باید راهکاری دیگر به غیر از سانسورهای مکرر و پخش تصاویر آرشیوی برگزیند. ضمن اینکه آن‌ها هم تا زمان مشخصی می‌توانند به این سانسور عجیب دامن بزنند، چراکه شاید خیلی زود، حدود ۴۰ دقیقه شاید، به این نتیجه پی ببرند که برای مخاطبان تلویزیون، داور زن یک مسابقه فوتبال، حساسیتی ایجاد نمی‌کند و شاید اصلا به چشم هم نیاید.»
گفتنی است که این اتفاق با واکنش‌های انتقادی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است آن‌ها می‌گویند که با این رویه‌ای که صدا و سیما در پیش گرفته ترجیح می‌دهند که مسابقات را از شبکه‌های ماهواره‌ای تماشا کنند.