آفتاب یزد- گروه شبکه: باز هم هوا سرد شد و پردهای از سیاهی آسمان شهر را فرا گرفت و پاییز هزار رنگ را خاکستری کرد. همین موقع است که نفسها به شماره میافتد، هشدار پشت هشدار که این آلودگی هوا ویرانگر است، اما هیچ چیز تغییر نمیکند تا اینکه طبیعت خودش دست به کار شود […]
آفتاب یزد- گروه شبکه: باز هم هوا سرد شد و پردهای از سیاهی آسمان شهر را فرا گرفت و پاییز هزار رنگ را خاکستری کرد. همین موقع است که نفسها به شماره میافتد، هشدار پشت هشدار که این آلودگی هوا ویرانگر است، اما هیچ چیز تغییر نمیکند تا اینکه طبیعت خودش دست به کار شود و برای مدت کوتاهی این آلودگی را ازبین ببرد. آلودگی هوا قصه تکراری
هرساله کشور ماست که در تمام این سالها با همه هشدارها، هیچ راهکاری برای آن نیافته اند. فقط هر سال همین موقعها متهمهای اصلی آلودگی هوا را مثل خودروهای فرسوده، بنزین بیکیفیت، مازوت سوزی و… ردیف میکنند. بدون آنکه اقدام عملی در مورد آنها انجام دهند. البته تعطیلی مدارس و ادارات برای در امان ماندن از این دیو آلودگی،
از پیشپاافتادهترین اقداماتشان است. این
داستان آنقدر تکرار میشود تا سال بعد که دوباره همین حرفها را مطرح کنند. در واقع آلودگی هوا نه تنها از بین نمیرود بلکه سال به سال بدتر هم میشود. در حال حاضر آلودگی هوا و بحران محیط زیستی در شهرهای مختلف طی روزهای اخیر گسترش بیشتری یافته است. تاحدیکه اصفهان و تهران و اهواز و عمده مراکز استانها به دلایل مختلف، درگیر آلودگی هوا شدید شدهاند و شرایط هوا برای همه گروههای سنی خطرناک شده است. نکته قابل تامل هم اینجاست که اقدامات دولت نیز تاکنون نتایج قابل توجهی نداشته است.
اقدامات دولت برای کاهش آلودگی تقریبا در حد هیچ است
در تازهترین اظهارات محمد درویش، کارشناس محیط زیست، درباره علت اساسی آلودگی هوا چند روز اخیر به انتخاب گفت: این ماجرا سابقه دارد و از اواسط پاییز به سمت دی ماه، متاسفانه شاهد پدیدههای هوایی هستیم که آلودگی را تشدید میکند. الان در اهواز مهمترین دلیل تشدید آلودگی سوزاندن بقایای نیزارهای نیشکر است که هوا را به شدت آلوده کرده است. در اصفهان مهمترین دلیل، واحدهای آلاینده ثابت است، یعنی فعالیتهای معدنی در دشت سگزی و کارخانجات مهمترین دلیل آلودگی هواست. در تهران و تبریز و مشهد، ابزارها و وسائل آلودگی متحرک این کار را میکنند. در تمام نقاط کشور دلایل آلودگی متفاوت است. این آلودگی مسئله بسیار خطرناکی است، اما متاسفانه مثل دیگر مسائل کشور ما از حالت بحران خارج شده و مسئله بحران دیگر برای مردم عادی شده است. وی در رابطه با اقدامات دولت برای کاهش آلودگی بیان کرد: متاسفانه اقدامات دولت تقریبا در حد هیچ است. در خوزستان وقتی مردم اعتراض میکنند که باقیمانده کشتزارهای نیشکر را نسوزانید، مسئولین میگویند چه کاری انجام دهیم؟ درحالیکه به راحتی میتوانند آنها را دفن کنند یا تبدیل به کود
کرد، مقداری هزینه دارد، اما دولت زیر بار آن نمیرود. در اصفهان طرحهای انتقال آب اجرا میکنند تا کارخانجات را توسعه
دهند یعنی وضعیت در اصفهان میتواند خیلی بدتر شود. تلاشهایی که برای تغییر خودرو محوری به بوم محوری
شده بود هم، شهرداری جدید آنها را تعطیل کرده است. ما با این وضعیت به سمت بحران جدیتر حرکت میکنیم. او درباره تداوم آلودگی گفت: به احتمال خیلی زیاد این روند تشدید هم خواهد شد و کمتر نمیشود. به تدریج که هوا سردتر میشود پدیده وارونگی هوا هم تشدید شده و آلودگی هوا با تداوم این روند کمتر نخواهد شد. درویش درباره علت اساسی آلودگی هوا تهران و راهکار عبور از آن گفت: طبق آخرین پژوهشهایی که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام داده، تاکید دارد که عامل مهم آلودگی هوا در تهران وسایل حمل و نقل هستند و ۸۰ درصد آلودگی در تهران تقصیر خودروهاست که باید تلاش کنیم مردم کمتر از خودرو استفاده کنند. در دوره قبلی تلاشهایی برای ایجاد مسیر ایمن دوچرخه سواری ایجاد شد، اما هیچکدام از آنها اتفاق نیفتاد و برنامه ۵ساله دوچرخه متوقف شد و شاهد این هستیم که تعداد روزهای ناسالم مدام در حال افزایش است. ما نیاز نیست که چرخ را از اول اختراع کنیم، در کلمبیا و مکزیک یا کشورهای توسعه یافته اروپایی به سمت ایجاد مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری رفتهاند تا مردم کمتر از خودرو استفاده کنند، اما در تهران اولویت برای ایجاد اتوبان و پارکینگ طبقاتی است. این اشتباه است که فکر کنیم فقط با توسعه مترو میتوان مشکلات را حل کرد. ما باید همزمان سراغ حمل و نقل جایگزین برویم و امیدوارم شورای ششم بتواند کندی رفتارهایش در دو سال اخیر را جبران کند و از قانون ۵ساله دوچرخه پیروی کند. تبدیل تهران به شهری که دوچرخه سوار بیشتری داشته باشد این شهر را میتواند به یک شهر گردشگری تبدیل کند؛ مثل اتفاقی که در پاریس میافتد و گردشگران نیز از بدون ترافیک بدون چنین شهری استقبال میکنند.
در تهران مازوتسوزی داریم؟
از سوی دیگر معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: از سال ۹۷ تاکنون در نیروگاهها و صنایع استان تهران مازوتسوزی نداشتیم و امیدواریم در سال جاری دستگاههای متولی تلاش خود را برای تامین سوخت گاز طبیعی نیروگاهها و صنایع انجام دهند. به گزارش ایسنا، زهره عبادتی افزود: خوشبختانه از سال ۹۸-۹۷ در صنایع و نیروگاههای موثر بر آلودگی هوای استان تهران، مازوتسوزی نداشتهایم. امیدوارم امسال هم این موضوع مد نظر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و هم شرکت گاز استان قرار بگیرد و تمام تلاش خود را برای تامین سوخت گاز طبیعی نیروگاهها و صنایع انجام دهند. هر چند که ما تاکید میکنیم نیروگاههایی که ناگزیر از مصرف سوخت دوم در فصل سرد استفاده کنند حتی اگر گازوئیل باشد، گازوئیل استاندارد در اختیار آنها قرار داده
شود. وی درباره ضرورت استانداردسازی خروجی دودکش صنایع و نیروگاهها اظهار کرد: این موضوع در قانون هوای پاک پیشبینی شده است. بر این اساس در صورتی که واحدهای صنعتی نتوانند از سوخت استاندارد استفاده کنند، باید خروجی دودکشهای آنها استاندارد شود. اگر واحدهای صنعتی به سیستمهای فیلتراسیون بهروز مجهز شوند، متناسب با سوخت سنگین امکان ارائه خروجیهای استاندارد را دارند. مشکل اینجاست که این فرایند بسیار هزینهبر و زمانبر است و ما در اداره کل هواشناسی استان تهران تاکید میکنیم که از مصرف سوخت مازوت خودداری شود البته مخازن مازوت نیروگاههای پایتخت همچنان پلمپ است. عبادتی درباره تاثیر استفاده از اتوبوس برقی بر کاهش آلودگی هوای تهران گفت: مطالعات سیاهه انتشار نشان میدهد که حدود ۲۴ درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مینیبوس و تاکسیهای فرسوده است. در شهر تهران دو مشکل داریم؛ هم نیاز به نوسازی و هم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی داریم. تعداد اتوبوس در حال تردد حدود ۲۵۰۰ دستگاه است که بخشی از آن فرسوده است، در حالی که با توجه به تراکم جمعیتی تهران به بیش از ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز است که تا حدودی توسعه حمل و نقل محقق شود. وی اضافه کرد: به نظر میرسد شهرداری در حال حاضر در حال نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است. از حدود ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوس شهرداری تهران، بیش از ۲۰۰۰ دستگاه از رده خارج شده است و باید آنها را جایگزین کند. بهطور قطع
هر چه قدر حمل و نقل عمومی افزایش یابد، هم سهم خودروهای فرسوده و هم سهم اتوبوسها در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون کاهش مییابد. معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران درباره گشت و پایشهای محیط زیستی همزمان با افزایش آلودگی هوای تهران گفت: گشت و پایشهای زیستمحیطی وظیفه قانونی و مستمر ماست و در طول سال این کار را انجام میدهیم. امسال هم در این زمینه برنامهریزی ویژهای برای روزهای آلوده بهویژه آذرماه و فصل زمستان انجام دادهایم و گشت و پایشهای شبانه تشدید خواهد شد. وی اضافه کرد:
با توجه به اینکه در مواقع اضطرار مصوبات مختلفی برای دستگاههای مختلف در سطح استان داریم امسال از فرمانداریها خواستیم نظارت لازم را بر اجرای مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا داشته باشند. به این منظور برخی فرمانداریها جلسات هماهنگی را تشکیل داده و دستگاههایی که در این زمینه وظایفی دارند را دعوت کردهاند.
عبادتی درباره مقابله با پسماندسوزی به عنوان یکی از عوامل آلودگی هوای تهران هنگام سرما گفت: پسماندسوزی با شروع فصل سرما مقداری افزایش مییابد. بخشی از پسماندسوزها افراد سودجویی هستند که به دنبال کابل و… هستند، برخی برای گرمایش این کار را انجام میدهند. پسماندسوزی در تهران قابل توجه است. خوشبختانه سال گذشته آمار کاهشی نسبت به سال قبل از آن داشتیم، یعنی در سال ۱۴۰۰حدود ۹۰۰ مورد پسماندسوزی شناسایی شد، اما این عدد در سال ۱۴۰۱ تقریبا به نصف کاهش پیدا کرد. وی تاکید کرد: دستگاههای مختلفی در زمینه برخورد با پسماندسوزی وظیفه مستقیم دارند. قانونگذار در قانون مدیریت پسماند بهصراحت وظیفه مدیریت پسماند را در شهرها و روستاها به عهده شهرداریها و دهیاریها و خارج از آن بر عهده بخشداریها گذاشته است. عبادتی در پایان اظهار کرد: در اواخر شهریورماه در کارگروه هوا به فرمانداران استان تاکید کردیم که حتما از ایستگاههای متولی بخواهند تا نظارت لازم را در زمینه جلوگیری از پسماندسوزی انجام دهند. امیدواریم امسال شرایط بهتری داشته باشیم. اداره کل محیط زیست وقتی آلودگی ناشی از پسماند را مشاهده میکند یا به آتشنشانی اطلاع میدهد یا خود با امکانات محدود خود آن را اطفا میکند، ولی ریشهکنی این موضوع نیاز به همکاری بین بخشی دارد.
Sunday, 28 April , 2024