آفتاب یزد: در عالم سیاست کم نیستند سیاستمدارانی که وجوه مشترک دارند. این موضوع در محدوده جغرافیای سیاسی نمی‌گنجد و در طول تاریخ بودند سیاستمدارانی که در مکان و زمان‌های مختلف بودند ولی وجه اشتراکات بسیاری داشتند و از همین رو مورخان و روزنامه نگاران آنان را با هم قیاس کردند. البته چنین قیاس‌هایی که […]

آفتاب یزد: در عالم سیاست کم نیستند سیاستمدارانی که وجوه مشترک دارند. این موضوع در محدوده جغرافیای سیاسی نمی‌گنجد و در طول تاریخ بودند سیاستمدارانی که در مکان و زمان‌های مختلف بودند ولی وجه اشتراکات بسیاری داشتند و از همین رو مورخان و روزنامه نگاران آنان را با هم قیاس کردند. البته چنین قیاس‌هایی که مرسوم هم است بدین معنی نیست این‌ها کپی برابر اصل هستند بلکه صرفا در برهه‌هایی تصمیم‌های نزدیک به هم و یا ادبیات‌های آشنا برگزیده‌اند و بدین ترتیب کنش گران را ترغیب به قیاس کرده اند.
این روزها که در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم جدل‌های انتخاباتی تقریبا شروع شده است. هرچند که به عقیده ناظران مستقل، غالب این دعواها زرگری و نمایشی است ولی بهرحال کم کم بحث‌های انتخاباتی در حال شدت گرفتن است. اگرچه جناح اصلاح‌طلب این روزها نقشی در قدرت ندارد و تقریبا جریان اخراج شده لقب گرفته ولی سهمی ولو کوچک در این بحث‌های انتخاباتی دارد. اصلاح‌طلبان با علم به اینکه نمی‌توانند از فیلترهای انتخاباتی رایج عبور کنند و ایضا عدم داشتن پایگاه اجتماعی لازم بارها اعلام کرده‌اند که در انتخابات پیش رو لیستی را منتشر نخواهند کرد. البته تجربه ثابت کرده معمولا در چنین اتمسفری بخش دیگری از اصلاح‌طلبان وارد میدان شده و حتی لیست هم منتشر می‌کنند.
با این وجود چندی پیش اظهارنظر محمدرضا باهنر از فعالان باسابقه اصولگرا در این زمینه جنجال ساز شد. این چهره سیاسی در جلسه‌ای انتخاباتی با تشریح و تحلیل عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو یادآور شده بود: «اصلاح‌طلبان به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای از آن‌ها اعتقاد به تحریم انتخابات دارند اما عده‌ای دیگر حیات خود را وابسته به حضور در انتخابات و مشارکت می‌دانند، مطابق اخبار واصله آن‌ها تا حدودی در تهران به یک لیست واحد رسیده‌اند و این می‌تواند اصولگرایان را نسبت به لزوم وحدت هوشیار سازد.»


همین اظهارنظر باعث واکنش چهره‌های اصلاح‌طلب شد. از جمله جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات که به نامه نیوز گفته است: «شاید برخی دوستان ما به صورت فردی ثبت‌نام کرده باشند یا برخی احزاب بنا به معرفی لیست داشته باشند ولی تا این لحظه هیچ تصمیمی در جبهه اصلاحات گرفته نشده است.» وی افزوده است: «درباره جبهه اصلاحات به دنبال ایجاد شرایط برای برگزاری انتخابات رقابتی باشند و از طرف اصلاح‌طلبان اظهارنظر نکنند. هر تصمیمی در جبهه اصلاحات درباره انتخابات گرفته شود، در دسترس مردم و رسانه‌ها قرار می‌گیرد.»
محمود میرلوحی، چهره اصلاح‌طلب هم ضمن انتقاد از اظهارات اخیر باهنر درباره لیست‌بندی اصلاح‌طلبان گفته بود: «اصلاح‌طلبان بدون کاندیدا چگونه می‌توانند وارد انتخابات شوند؟ تاجایی که بنده از مواضع جبهه اصلاحات خبر دارم خبری از ثبت‌نام افراد و تایید صلاحیت آنان نیست. حتی اگر هم برخی از افراد توسط هیئت اجرایی تایید شده باشند، می‌توان پیش‌بینی کرد که شورای نگهبان آنان را ردصلاحیت کند.» وی در ادامه گفته بود: «از آقای باهنر بپرسید که چه مسئولیت، ماموریت و وکالتی از سوی اصلاح‌طلبان داشتند که همچین ادعایی را کردند. اصلاح‌طلبان اگر لیستی برای انتخابات داشتند که خودشان می‌گفتند اما وقتی ما کاندیدایی برای انتخابات نداریم، آقای باهنر از کجا علم غیب پیدا کردند؟ شاید در جیب آقای باهنر لیستی وجود دارد که اصلاح‌طلبان از آن بی‌خبر هستند.»
با علم به اینکه این نخستین بار نیست که محمدرضا باهنر در عالم سیاست چنین اظهارنظرهایی را مطرح می‌کند باید گفت که چنین گفته‌ای نیز براساس یک غیب‌گویی رخ نداده است. این چهره سیاسی اصولگرا بارها در مصاحبه‌های خود اصلاح‌طلبان را به دو گروه خوش خیم و بدخیم تقسیم کرده و خواستار حضور اصلاح‌طلبان خوش خیم در انتخابات‌های مختلف شده است.
اما غیب‌گویی‌های باهنر در مورد عملکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان شاید ما را به یاد رفتار و گفتار میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات برجامی بیندازد. دنبال‌کنندگان مذاکرات برجامی و احیای برجام حتما به خاطر دارند که اولیانوف نیز در غیب گویی از جزئیات مذاکرات برای خود صاحب سبک بود و بارها خبرنگاران را به اشتباه انداخته بود. شرایط به گونه‌ای شده بود که وقتی مذاکرات در شرایط سختی قرار داشت او از تسهیل مذاکرات و در شرف بودن توافق خبر می‌داد و وقتی مذاکرات در مسیر همواری بود وی به گونه‌ای اظهارنظر و یا توئیت می‌کرد که گویی امید چندانی به فرجام مذاکرات نیست.
البته همانطور که محمدرضا باهنر براساس یک سیاست تعریف شده چنین غیب‌گویی‌هایی می‌کند غیب گویی‌های اولیانوف نیز با هدف بوده است. نشان به آن نشان که بعدها از گفتار مذاکره‌کنندگان ایرانی از جمله محمد جواد ظریف مشخص شد که روس‌ها کلا علاقه داشتند در مذاکرات برجامی برخلاف مسیر رود شنا کنند.
حالا هم حکایت محمدرضا باهنر و اصلاح‌طلبان همین است. به گواه اخبار واصله اصلاح‌طلبان تا قبل از چراغ سبز نهادهای ناظر و فیلتر انتخاباتی بنای حضور و ظهور رسمی و لیستی در انتخابات مجلس ندارند ولی محمدرضا باهنر اطلاع یافته که این جریان حتی لیست تهران خود را بسته و بنرهای تبلیغاتی نیز در آستانه چاپ و توزیع قرار دارد!