کمبود دارو کیفیت زندگی بیماران را تهدید می‌کند. فرقی ندارد بیمار صعب‌العلاج باشد که نیازش به تامین دارو حیاتی‌ است یا دارویی که بیمار باید آن را سر ساعت و همیشه استفاده کند. در هر صورت اگر در روند تهیه‌ی دارو به مشکلی بر بخورند بار اضافی بر دوش بیمار و خانواده‌اش است.یک کارشناس حوزه […]

کمبود دارو کیفیت زندگی بیماران را تهدید می‌کند. فرقی ندارد بیمار صعب‌العلاج باشد که نیازش به تامین دارو حیاتی‌ است یا دارویی که بیمار باید آن را سر ساعت و همیشه استفاده کند. در هر صورت اگر در روند تهیه‌ی دارو به مشکلی بر بخورند بار اضافی بر دوش بیمار و خانواده‌اش است.یک کارشناس حوزه دارو به خبرآنلاین می‌گوید: «تاریخ انقضای قرص‌های وارفارین موجود در داروخانه‌ها نزدیک است و برای بیمار صرف نمی‌کند که برای تهیه آن هزینه کند، ضمن این‌که موجود نبودن دارو فقط مختص این قرص نمی‌شود.» «قرص وارفارین داروی مهم حیاتی و بدون جایگزین محسوب می‌شود و تقریبا ۶ ماهه که نیست! یک خبرنگار حوزه سلامت نیست اینجا بره ببینه داستان چیه؟ اگه برنامه کشتار جمعی بیماران قلبیه در جریان باشیم!» این محتوایی است که حسین الهامی‌نژاد، روزنامه‌نگار سابق، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) منتشر کرده است. قرص وارفارین دارویی است که به عنوان رقیق‌کننده یا ضد انعقاد خون شناخته می‌شود. مصرف وارفارین فقط با تجویز پزشک متخصص مجاز است و احتیاطات دارویی خاص خودش را دارد. مصرف این دارو برای بیماران قلبی عروقی با حساسیت زیادی همراه است که همین مسئله حکم حیاتی بودنش را نشان می‌دهد.

دولت زیر بار کمبود دارو نمی‌رود
متاسفانه زنگ خطر کمبود دارو به صدا در آمده و این کمبودها فقط از دارویی به داروی دیگر تغییر می‌کند، مدتی قبل بود که یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، به وبسایت اقتصاد ۲۴ گفته بود: «براساس اطلاعاتی که داریم، بیش از ۳۰۰ قلم دارو در داروخانه‌ها کم است، ولی دولت زیر بار نمی‌رود و مدام می‌گوید که همه چیز گل و بلبل است، اما واقعیت امر اینگونه نیست.»در توضیح اقلام ناموجود در داروخانه‌ها محمدطاهری، کارشناس حوزه دارو می‌گوید: «قرص سولفاسالازین، آمپول متوتروکسات، قرص متی مازول، آمپول وین بلاستین و قرص وارفارین در داروخانه‌های کشور موجود نیست. این موارد جز داروهای روتین هستند. یعنی بیمار باید طبق یک برنامه‌ی مشخص آن‌ها را مصرف کند. مشکلات کمبود دارو سلامتی بیماران را به خطر می‌اندازد.»همان‌طورکه مشخص شد وارفارین تنها دارو در لیست کمبود داروخانه‌ها نیست‌ اما حالا قرعه کمبودها به‌نام این داروی حیاتی هم درآمده است.
وارفارین کمیاب با تاریخ انقضای محدود
پیگیری‌ها برای کمبود این دارو به یک نتیجه رسید. دارو در برخی داروخانه‌ها موجود است اما با تاریخ انقضای محدود درج شده بر روی بسته‌ی داروها. طاهری در توضیح این علت می‌گوید: «قرص وارفارین در برخی داروخانه‌ها موجود و در خیلی از موارد ناموجود است. موجودی وارفارین در داروخانه‌ها با تاریخ انقضای نزدیک است که برای یک مریض نمی‌صرفد که این دارو را تهیه و برای آن هزینه کند و عملا این موجودی محدود هم برای بیمار کارایی ندارد.»شهرام کلانتری، رئیس انجمن داروسازان ایران درباره‌ی موجودی قرص وارفارین می‌گوید: «قرص وارفارین ممکن است با یک برند شرکت داروسازی خاص نایاب باشد اما در داروخانه‌ها با تاریخ انقضای ماه ۱۲ سال ۲۰۲۳ موجود است. اما تاریخ انقضای دورتر از آن وجود ندارد.»کلانتری در پاسخ به این سوال که قرص وارفارین اگر موجود باشد تاریخ انقضای آن نزدیک است و خرید آن کارایی چندانی برای بیمار ندارد بیان می‌کند: «استفاده از دارو تا پایان تاریخ انقضا برای بیمار مشکلی ندارد و می‌توانند استفاده کنند. مصرف‌کنندگان دارو می‌توانند دارو را به مقدار کمتر بگیرند یعنی هر چه قدر که مصرف آن‌هاست تا پایان ماه دوازده سال ۲۰۲۳ را تهیه کنند.»کمبود دارو کیفیت زندگی بیماران را تهدید می‌کند. فرقی ندارد بیمار صعب‌العلاج باشد که نیازش به تامین دارو حیاتی‌ است یا دارویی که بیمار باید آن را سر ساعت و همیشه استفاده کند. در هر صورت اگر در روند تهیه‌ی دارو به مشکلی بر بخورند بار اضافی بر دوش بیمار و خانواده‌اش است.کارشناس حوزه دارو درباره تامین قرص وارفارین توضیح می‌دهد: «درخواست تهیه‌ی این دارو برای وزارت بهداشت‌ودرمان ارسال شده تا به دست مریض برسد زیرا این یک داروی مهم است که باید روتین استفاده شود اما این دارو هنوز وارد نشده و در داروخانه‌های سطح کشور توزیع نشده است.»رئیس انجمن داروسازان ایران نیز به همین درخواست اشاره می‌کند و می‌گوید: «تامین این دارو از طریق وارد کردن آن و تولید توسط برخی شرکت‌های داروسازی داخلی بوده است. گاهی شرکتی پروانه تولید می‌گیرد و بعد به هر دلیلی مثلا نبود تاییدیه علمی تولید آن متوقف می‌شود بعد در ادامه این کمبود در داروخانه‌ها اتفاق می‌افتد.»کلانتری اضافه می‌کند: «احتمالا واردات قرص وارفارین در دستور کار وزارت بهداشت و درمان است.»


دارو گاهی در اثر تحریم‌ها به دست بیماران نمی‌رسد یا مواد اولیه‌ی تشکیل دهنده‌ی آن به شرکت‌های داروسازی ایرانی برای تولید ارسال نمی‌شود. بسیاری از داروها مدل‌های ایرانی‌اش در بازار موجود است اما گاهی مشاهده می‌شود معادل خارجی آن دارو وارد شده است. این‌درصورتی‌ست که یک دارویی با کمبود مواجه است ولی فکری به حال واردات آن نمی‌شود. در این بازه‌ی کمبود دارو بیماران با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. طاهری، کارشناس حوزه دارو به واردات فوری از طریق سازمان غذا و دارو اشاره می‌کند: «سازمان غذا و دارو بعد از گذشت مدتی از کمبود دارو به فکر واردات دوفوریتی می‌افتد. وارداتی که عموما از کشورهای هند و ترکیه انجام می‌شود. متاسفانه ما شاهدیم که این اقلام کیفیت مورد انتظار را نداشته یا دچار مشکلات خاصی بودند که ریکال شدند.»ریکال دارو یعنی یک محصول دارویی در چرخه توزیع به دلایل مختلف از جمله حساسیت نگهداری محصول دچار ایراد شده و در نتیجه این دارو پیش از اینکه به دست مصرف‌کننده برسد، از بازار دارویی خارج می‌شود.