خواستگاه اصلی فیلم‌های مستند جشنواره‌ها هستند احسان فرخی‌فرد یکی از کارگردان‌های مستند «پورزال» که پس از جشنواره «سینماحقیقت» اکران‌هایی در سینمای گروه هنروتجربه داشت، گفت: اکران بخشی از فیلم‌های «سینماحقیقت» در سینماهای هنروتجربه بسیار کار خوبی بود چراکه فیلم‌هایی که در این زمینه ساخته می‌شوند، امکان اکران گسترده‌ای ندارند، همچنین خواستگاه اصلی فیلم‌های مستند، جشنواره‌ها […]

خواستگاه اصلی فیلم‌های مستند
جشنواره‌ها هستند
احسان فرخی‌فرد یکی از کارگردان‌های مستند «پورزال» که پس از جشنواره «سینماحقیقت» اکران‌هایی در سینمای گروه هنروتجربه داشت، گفت: اکران بخشی از فیلم‌های «سینماحقیقت» در سینماهای هنروتجربه بسیار کار خوبی بود چراکه فیلم‌هایی که در این زمینه ساخته می‌شوند، امکان اکران گسترده‌ای ندارند، همچنین خواستگاه اصلی فیلم‌های مستند، جشنواره‌ها هستند که وقتی تمام می‌شود، کسانی که به جشنواره نرسیده‌اند، دوست دارند این فیلم‌ها را روی پرده ببینند. مسلم است که مستند، مخاطب عام ندارد اما اکران در سینماهای هنروتجربه برای مخاطب خاص، امکان بسیار خوبی‌ست. وی ادامه داد: سینمای مستند به اندازه سینمای داستانی در هیچ جای دنیا امکان نمایش عمومی ندارد، دلایل آن نیز مشخص است؛ مخاطب سینمای مستند به شکل داستانی عام نیست، هدف اصلی سینمای داستانی بحث سرگرمی و داستان‌گویی‌ست، کسی که به دیدن فیلم‌های داستانی می‌رود، نمی‌خواهد پس از تماشای فیلم فکر کند، البته فیلم‌های عمیقی هم وجود دارند و مخاطبانی هم داریم که به دلیل عمق‌شان آن‌ها را می‌بینند. از طرف دیگر سینماگر مستند برای سرگرمی فیلم نمی‌سازد و این مسئله موجب به وجود آمدن مخاطبان خاص‌تری می‌شود، مخاطبانی که برای سرگرمی به تماشای آن نمی‌نشینند. به گزارش میزان، این فیلمساز درباره اهمیت اکران مستند در شهرستان‌ها خاطرنشان کرد: اگر امکانی فراهم شود که فیلم‌های مستند در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها پخش شوند، طرفداران سینمای مستند که کم هم نیستند، فرصت مغتنمی را به دست می‌آورند که به این فیلم‌ها دسترسی داشته باشند چراکه خیلی از آن‌ها در فرصت محدود جشنواره، نتوانسته‌اند آن را از روی پرده ببینند اما در نمایش استان‌ها این اتفاق می‌افتد تا با فراغ بال بیشتر آثار را دنبال کنند.