آفتاب یزد- گروه شبکه: در یکی از میزگردهای شبکه خبر، احمد مجدزاده و صادق درودگر مقابل هم نشستند تا درخصوص ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال صحبت کنند. فارغ از بهانه همیشگی در خصوص نبود زیرساخت‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه که از سوی مجدزاده به عنوان کارشناس صدا و سیما مطرح شد، ادعای عجیبی را […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: در یکی از میزگردهای شبکه خبر، احمد مجدزاده و صادق درودگر مقابل هم نشستند تا درخصوص ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال صحبت کنند. فارغ از بهانه همیشگی در خصوص نبود زیرساخت‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه که از سوی مجدزاده به عنوان کارشناس صدا و سیما مطرح شد، ادعای عجیبی را او نیز در این باره مطرح کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. او مدعی شد: «در آلمان کارخانه مشروب‌سازی لوله کشیده تا ورزشگاه؛ تا تماشاچی‌ها مشروب بخورند! در آمریکا و خیلی از کشورها سرو مشروب الزامی است!» البته این گفته مجدزاده با مخالفت صادق درودگر همراه شد و گفت: «باوجودی که بیش از ۳۰ کشور و ورزشگاه خارجی را دیده، اصلاً با چنین لوله‌کشی‌ای روبه‌رو نشده است.» اما آنطور که رسانه‌ها نوشته اند؛ واقعیت این است که در ورزشگاه گلزن کرشن آلمان که ورزشگاه خانگی باشگاه شالکه است، چنین امکانی فراهم شده است. توضیح بیشتر اینکه در ورزشگاه خانگی شالکه، خط لوله‌ای در سراسر ورزشگاه کشیده شده تا نوعی نوشیدنی الکلی برای هواداران فوتبال سرو شود. البته دسترسی این لوله‌ها فقط برای مغازه‌های اطراف ورزشگاه است و مستقیماً هوادارها نمی‌توانند تماسی با آن داشته باشند. نکته قابل‌توجه این است که خرید مشروبات الکلی فقط تا پیش از شروع مسابقه انجام‌پذیر است و با شروع مسابقه، هواداران حق ندارند مشروبات الکلی خریداری کنند. گفتنی است چنین امکاناتی در سایر ورزشگاه‌های آلمان وجود ندارد و لوله‌کشی‌ای نیز اطراف یا زیر ورزشگاه ساخته نشده است. اما قسمت تلخ ماجرا اینجاست که این آقای کارشناس تمام زیبایی‌های فوتبال را که دنیا به آن اذعان دارد نادیده گرفته و برای مخالفتش برای حضور زنان در ورزشگاه چنین ادعای خلاف واقعی را بیان کرده است.

تقبیح فوتبال در صداوسیما
اما در انتقاد به این اظهارات، خبر ورزشی نوشته است: «برنامه‌های کارشناسی صداوسیما این روزها دوران عجیبی را سپری می‌کند. کارشناسانی مورد اقبال این سازمان واقع شده‌اند که با حرف‌هایشان درباره ورزشگاه‌های دنیا و الزام مصرف مشروبات الکلی، داد سخن سر می‌دهند. مقابل این کارشناس یکی از مدیران قدیمی فوتبال ایران قرار گرفته بود که سرش بابت آن‌چه آقای کارشناس درباره لوله‌کشی مشروبات الکلی در ورزشگاه‌های دنیا ادعا می‌کرد، سوت کشید. برای پاسخ‌گویی به فردی که از تمام زیبایی‌های فوتبال (که در همه جای دنیای به عنوان یک پدیده اجتماعی تحسین می‌شود) به همین اندازه می‌فهمد و برداشت می‌کند، زبان قاصر است. در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم، قطر و عربستان را داریم و به عبارت بهتر کشورهای حوزه خلیج فارس از سکانداران احداث ورزشگاه‌های بزرگ و مدرن و ترویج فوتبال در کشورهای اسلامی خود هستند. در منطقه‌ای که ما هستیم، قطر ظرف ۲ سال میزبان رقابت‌های جام جهانی و جام ملت‌های آسیا می‌شود و عربستان از بزرگترین تیم‌های اروپایی میزبانی می‌کند؛ آن‌هم در ورزشگاه‌های فوق مدرن که خبری از این لوله‌کشی‌های مورد ادعای آقای کارشناس نیست. ما در دورانی به سر می‌بریم که فوتبال نه از جنبه الزام در مصرف مشروبات الکلی که به عنوان یک پدیده اجتماعی بزرگ از آن یاد می‌شود. ما در قرن و زمانی زندگی می‌کنیم که همه کشورهای پیشرفته از فوتبال به عنوان یک ابزار اجتماعی که منجر به شادی یک جامعه می‌شود، بهره‌برداری می‌کنند. تقبیح فوتبال و شادی‌هایی که از درون آن می‌جوشد و نازل کردن یک بحث ساده در این حد که ورزشگاه‌ها را به لوله‌کشی مشروبات الکلی مجهز کرده‌اند، از بی‌اطلاعی و ناآگاهی کارشناس صداوسیما است که متاسفانه با اعتماد به نفسی عجیب در این باره سخن می‌گوید. همه قشنگی‌های فوتبال را نادیده می‌گیرند، تمام شور و حرارتی که فوتبال در جامعه ایجاد می‌کند را نمی‌بینند و چسبیده‌اند به مسائل کوچک و بی‌اهمیت… این‌که آن‌ها دنبال چه هستند بر ما پوشیده است. شاید بتوانیم حدس و گمان‌هایی در این رابطه بزنیم اما هر چه هست، آن‌چه این افراد برای مخاطبان خود تجویز می‌کنند هیچ ربطی به جاذبه‌های بزرگ و اعجاب‌انگیز فوتبال ندارد. آن‌ها شاید می‌خواهند اصل فوتبال را تقبیح کنند اما نمی‌دانند که با این کار، آفتابه خرج لحیم کرده‌اند!».

 واکنش کاربران
اما این اظهارات کارشناس صدا و سیما با واکنش‌هایی نیز از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «این آقا را از کجا آوردن. چکاره هست؟ چرا این شکلی حرف میزنه. بنظرم صدا و سیما قبل از دعوت از افراد برای مناظره حتما سوابقشون را بررسی کنه».
کاربر دیگری گفته است: «حرفاش خیلی بامزه بود من پیشنهاد دارم یه صفحه تو یوتیوب یا اینستاگرام بزنه از هرکی که فکرشو میکنین بیشتر لایک می‌گیره به نظرم به درد سینما هم میخوره جون میده برای نقش‌های ماندگار».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «آقا خداییش این برنامه تلویزیون بود واقعا یا برنامه طنز هست؟ من هنوز هنگم از این کارشناس. توروخدا نیارید این افراد را به تلویزیون».
کاربران دیگر نوشته اند: «بارها در ورزشگاه‌های مختلف انگلیس بودم، حتی اگر خیلی زیاد مشروب بخوری قبل از بازی از ورود ممانعت می‌کنند و یا از طریق دوربین کنترل نامحسوس می‌کنند تا آخر بازی، مشروبات الکلی به هیچ وجه در ورزشگاه سرو نمی‌شود، اینها عامدانه این حرف را می‌زنند تا فوتبال و ورزش را در ایران نابود کنند»، «بروید خدا را شکر کنید نگفت: در دوره حسن روحانی تو ورزشگاه آزادی مشروب لوله کشی کردند. خطر از بیخ گوش روحانی رد شد»، «با همین سطح از استدلال و اطلاعات در حال تصمیم گیری برای موضوعات مهم هستند!»، «سطح استدلال: چون تو آلمان از کارخانه مشروب‌سازی به استادیوم لوله کشیدن پس ما اجازه حضور بانوان در استادیوم‌ها را نمی‌دهیم!»، «در غرب کارخانه‌های مشروب‌سازی لوله کشیدن به ورزشگاه‌ها، در چین مردم با روزی یک دلار زندگی می‌کنند، ۲۰۶ فرقی با لندکروز ندارد. ما در ایران زندگی می‌کنیم و آقایان اینگونه جهان را می‌بینند»،
«چه خوب شد عصر ارتباطات شد و شبکه اجتماعی فعال شد وگرنه جهانو طوری دیگر برایمان تحریف می‌کردند»، «همینها با همین تفکرات روی عده‌ای خاص تاثیرگذار می‌شوند و فکر می‌کنند این حرف‌ها
واقعیت داره».