دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بعضی از دانش‌آموزان احساس افسردگی می‌کنند، نباید به این موضوع بی‌تفاوت باشیم، برخی از دانش‌آموزان شبهات اعتقادی دارند که باید به آن‌ها پاسخ داده شود، ستاد آموزش و پرورش باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند، فناوری‌های نرم اجتماعی مانند برگزاری اردوها می‌تواند در این زمینه […]

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بعضی از دانش‌آموزان احساس افسردگی می‌کنند، نباید به این موضوع بی‌تفاوت باشیم، برخی از دانش‌آموزان شبهات اعتقادی دارند که باید به آن‌ها پاسخ داده شود، ستاد آموزش و پرورش باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند، فناوری‌های نرم اجتماعی مانند برگزاری اردوها می‌تواند در این زمینه کمک کند. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دیدار با دانش‌آموزان نخبه که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با اشاره به دغدغه دانش‌آموزان در حوزه‌های پرورشی، فرهنگی و تربیتی که در این دیدار مطرح شد، اظهار کرد: بین علم و حکمت فرق است، علم، آگاهی است اما حکمت، علم عقلانی، نافع و کارآمد است، باید تلاش کنیم که حکیم تربیت کنیم چراکه حکیمان، دلسوز مردم هستند. باید مشخص کنیم که تصمیمات در آموزش و پرورش به رشد علمی می‌انجامد یا حکمت؟ . دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر عدالت در کشف استعدادهای درخشان ادامه داد: استعداد درخشان نباید تنها از شهرهای بزرگ انتخاب شوند، هم‌اکنون استعدادهای خوبی در شهرها و روستاهای کوچک وجود دارد، اما به‌دلیل محدودیت‌های سمپاد این استعدادها حمایت نمی‌شوند. ایده‌های خوبی نظیر مردمی‌سازی استعدادهای درخشان وجود دارد که امیدواریم با استفاده از آن‌ها استعدادهای شهرهای کوچک نیز مورد حمایت قرار گیرند. باید تلاش کنیم عدالت آموزش در آموزش و پرورش تحقق پیدا کند. خسروپناه با اشاره به مهارت‌های زندگی گفت: متأسفانه افرادی هستند که علم زیادی دارند اما حتی نمی‌توانند با اطرافیان خود تعامل کنند، این مشکل در علم آن‌ها نیست بلکه مشکل در مهارت‌های زندگی است. وی درباره اهمیت موضوعات روان‌شناختی دانش‌آموزان اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بعضی از دانش‌آموزان احساس افسردگی می‌کنند، نباید به این موضوع بی‌تفاوت باشیم، برخی از دانش‌آموزان شبهات اعتقادی دارند که باید به آن‌ها پاسخ داده شود، ستاد آموزش و پرورش باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند، فناوری‌های نرم اجتماعی مانند برگزاری اردوها می‌تواند در این زمینه کمک کند.

 ضرورت توجه به ادبیات غنی فارسی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره موضوع مهاجرت بیان کرد: مهاجرت بحثی جدی در کشور است، آمار دقیقی از میزان مهاجرت نداریم، علل آن هم بررسی نشده است، اما به نظر می‌رسد که یکی از علّت‌های مهاجرت اشتغال و امید به آینده است، بنابراین اگر نخبه احساس کند که از دانش او استفاده می‌شود، امیدوار می‌شود. تعلّق به میهن از دیگر علل مهاجرت است، این نقصیه با شناخت دقیق از تمدن کشور نظیر آشنایی با ادبیات فارسی برطرف می‌شود، دانش‌آموزان باید با ادبیات غنی کشور آشنا شوند. در این زمینه مدارس سمپاد می‌تواند حکمت‌های ادبیات فارسی را به شیوه جذاب برای دانش‌آموزان بیان کنند. وی با تأکید بر اینکه معلمان وظیفه ترویج روحیه مهین‌پرستی را دارند، ادامه داد: معلّمی- هر چند به ندرت- که دانش‌آموزان را به مهاجرت ترغیب می‌کند، به شناخت دقیقی دست پیدا نکرده و نیاز دارد که آگاه شود، باید این معلمان را راهنمایی کرد، با این حال اکثر معلمان عرق به میهن و غیرت ملی دارند، رشدی که امروز در علم و فناوری داریم، محصول تربیت همین معلّمان باغیرت است.
 مشارکت دانش‌آموزان در حکمرانی تعلیم و تربیت
خسروپناه با اشاره به ساختار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دبیرخانه چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، زنان و خانواده و تعلیم و تربیت دارد، برای هر یک از این ستادها هیئت‌های اندیشه‌ورز تعریف کرده‌ایم این هیئت‌ها از سراسر کشور به ستادها در موضوعات مختلف کمک خواهند کرد، ستاد تعلیم و تربیت نیز هیئت اندیشه‌ورز دانش‌آموزان نخبه را راه‌اندازی می‌کند تا دانش‌آموزان در بخش‌هایی از حکمرانی و تدوین اسناد که ممکن است مشارکت داشته باشند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابزار امیداوری نسبت به آینده کشور گفت: ۴۰ سال پیش هیچ‌گاه در رتبه‌بندی‌های علمی جایگاهی نداشتیم، آن زمان کشور هیچ چیزی از خودش نداشت، دانشگاه‌ها با الگوی غربی راه‌اندازی شده بودند، اما اکنون با تلاش‌های صورت گرفته از سوی دانشمندان و محققان به رتبه ۱۵ تولید علم جهان دست یافته‌ایم، در حوزه‌هایی نظیر نانو در رتبه ۴ در جهان و در طب سنتی در رتبه ۹ جهان قرار داریم، در حوزه پزشکی بسیار پیشرفت کرده‌ایم، همگی این دستاوردها مایه افتخار است. وی افزود: یکی از بحث‌های اساسی امروز دنیا که کشورهای انگشت شماری به آن می‌پردازند، موضوع کوانتوم و هوش مصنوعی کوانتومی است، محققان ما نیز در این زمینه فعال هستند و به زودی نتایج آن نمایان خواهد شد. اگر اینها را بدانید، در می‌یابید که ناامیدی که مشاهده می‌شود، کاذب است. شما نیز با همت، برنامه‌ریزی، نظم و اراده محکم از دانشمندان بزرگ کشور خواهید شد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند به برخی از موضوعات مهم بپردازد و حوزه‌هایی که نیاز به مصوبه دارد را در دستور کار قرار دهد.

دکتر الهام یاوری، رئیس سازمان پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) نیز در این نشست بیان کرد: متأسفانه آموزش و پرورش در ادوار مختلف ضعیف عمل کرده است، در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی صورت گرفته اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. وی ادامه داد: باید به نظام تعلیم فراتر از وزارت آموزش و پرورش توجه شود، چراکه تعلیم و تربیت امکانات مختلفی نیاز دارد و آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی خودش را تغییر دهد.