گروه شبکه: از ابتدای عملیات طوفان الاقصی در سرزمین‌های اشغالی، برنامه‌ای با عنوان «به افق فلسطین» در شبکه افق صداوسیما آغاز به کار کرد. برنامه به افق فلسطین تلاش کرد هم از یک سو واقعیت میدان را به نحو بهتری به مخاطب ایرانی عرضه کند، هم تحلیل‌های به روزی ارائه دهد و هم اینکه با […]

گروه شبکه: از ابتدای عملیات طوفان الاقصی در سرزمین‌های اشغالی، برنامه‌ای با عنوان «به افق فلسطین» در شبکه افق صداوسیما آغاز به کار کرد. برنامه به افق فلسطین تلاش کرد هم از یک سو واقعیت میدان را به نحو بهتری به مخاطب ایرانی عرضه کند، هم تحلیل‌های به روزی ارائه دهد و هم اینکه با دعوت از میهمان‌هایی با سلایق سیاسی متفاوت، یک همدلی تقریباً کم‌سابقه را به نمایش بگذارد. این برنامه با ادبیات و نگاهی جدید توانسته بود بازخوردهای مثبتی را از سوی مخاطبان دریافت کند اما علی رغم این موضوع، خبر رسیده که مسئولان شبکه افق با عوامل این برنامه خداحافظی کرده و اعلام کرده‌اند که خودشان این مسئله را با تیم دیگری پیگیری می‌کنند! در این باره مهدی عرفاتی، سردبیر این برنامه در توئیتر خود نوشت: «مدیریت شبکه افق تصمیم گرفت برنامه «به افق فلسطین» از شنبه ۲۰ آبان ماه با گروه دیگری ادامه پیدا کند. تیم طراح و تهیه برنامه در سازمان اوج به این تصمیم احترام می‌گذارد». گفتنی است برنامه به افق فلسطین با ایده‌پردازی سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج و با حضور عواملی مانند محمدرضا شهیدی‌فر، مهدی عرفاتی، علی صدری‌نیا، المیرا شریفی‌مقدم و…روی آنتن می‌رفت.

روایت اول؛ واقعا «به افق فلسطین» موفق بود؟
اما اینگونه تنها برنامه موفق تلویزیون در حوزه پوشش تحولات فلسطین، به دست مدیریت تلویزیون قربانی شد؛ مدیریتی که همه چیز بر آن تأثیر دارد، غیر از نظر «مخاطب»! آنچه می‌خوانید روایت «فرارو» از فرآیند جابه‌جایی شبانه تیم تولید «به افق فلسطین» است. ملاک برای صدور حکم توقیف یک برنامه تلویزیونی چیست؟ اینکه برنامه‌ای در قاب یکی از کم‌مخاطب‌ترین شبکه‌های سیما و در قالبی غیر از سرگرمی، بتواند در کانون توجه محافل رسانه‌ای قرار بگیرد، خودش اولین بروز و نمود از توفیق یک برنامه است. «به افق فلسطین» به گواه تعداد بازدیدهای ثبت شده در سایت تلوبیون و مهمتر از آن بازتاب و انعکاس در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، در زمینه برقراری ارتباط با مخاطب عام هم یکی از موفق‌ترین برنامه‌های پخش‌شده از آنتن تلویزیون در زمینه پوشش تحولات فلسطین بوده است. همراهی نمایندگان طیف‌های فکری مختلف در جامعه با این برنامه که بخشی از آن در همین چند ساعت گذشته و پس از اخراج تیم تولید، در فضای مجازی انعکاس واضحی هم پیدا کرد، دستاورد مهم دیگری بود که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت.

 روایت دوم؛ فرمان این برنامه دست چه کسی بود؟
مگر می‌شود سردبیر برنامه‌ای مهدی عرفاتی با آن سابقه رسانه‌ای روشن باشد و هدایت تیم کارگردانی‌اش را محمدرضا شهیدی‌فرد با آن کارنامه پرافتخار در زمینه برنامه‌سازی برعهده داشته باشد و خروجی‌اش تبدیل به یک اتفاق ویژه نشود؟ به این ترکیب جمعی از جوانان باانگیزه و پای‌کار سازمان اوج را هم اضافه کنید که در قالب اتاق فکر و تیم هماهنگی، زمینه‌ساز توفیق «به افق فلسطین» شدند. احسان محمدحسنی، در مقام رئیس سازمان رسانه‌ای اوج، تلاش داشت ثابت کند در برهوت برنامه‌سازی در صداوسیما می‌توان با حداقل امکانات و به پشتوانه نگاه و ایده درست، همچنان مخاطب را پای تلویزیون نشاند، حتی در موضوع ایدئولوژیکی مانند فلسطین. اما این نگاه تحمل نشد! بیراه نیست اگر بگوییم تلویزیون در دوران جدید فعالیت خود از مخاطب هراس دارد، این مرحله‌ای فراتر از دورانی است که در جذب مخاطب ناتوان بود و باید نسبت به این رویکرد در مهمترین رسانه کشور، هشدار داد. بنابر روایت‌های غیررسمی تیم تولید این برنامه در تلاش برای حضور چهره‌هایی همچون محمدجواد ظریف و یا حسن روحانی بر روی آنتن زنده تلویزیون بوده‌اند، اما تن دادن مدیریت شبکه افق به فشارهای بیرونی نه فقط آن‌ها را در تحقق ایده‌آل‌ها ناکام گذاشت که زمینه‌ساز اخراج‌شان از برنامه شد!

روایت سوم؛ پشت‌پرده جابه‌جایی مجریان چه بود؟
یکی از حلقه‌های وصل برنامه «به افق فلسطین» با فرآیند برنامه‌سازی در شبکه افق، حضور سیدحسین حسینی در مقام مجری این برنامه بود. مجری توانمندی که سال‌های پیش از صداهای جنجالی و خبرساز روی امواج رادیو بود و حتی در مقطعی برنامه رادیویی‌اش به دلیل صراحت کلامی که داشت، به مرز توقیف هم رسید، اما بعدها در قاب تلویزیون ظاهر شد و در چند سال اخیر یکی از مجریان موفق در اجرای برنامه‌های چالشی بوده است. حسینی، اما متعلق به تیم تولید «به افق فلسطین» نبود و به نوعی نماینده مدیریت شبکه افق در ترکیب عوامل این برنامه محسوب می‌شد. همان‌طور که سازمان اوج، المیرا شریفی مقدم را انتخاب کرده بود و این دو مجری همزمان در برنامه حضور داشتند. از یک هفته پیش، اما حسینی ناگهان از قاب برنامه حذف شد و حتی خودش در فضای مجازی خبر از پایان حضورش در «به افق فلسطین» داد. اتفاقی که می‌توان منشأ آن را در اختلاف نظر میان او و تیم عوامل سازمان اوج ریشه‌یابی کرد. چالش‌های صریح او با مهمان‌هایی مانند آذری جهرمی را هم می‌توان نشانه‌هایی از بروز همین اختلافات دانست. با این همه، اما، حسینی به قاب «به افق فلسطین» بازگشت و این‌بار شریفی‌مقدم غایب بود. تیم تولید برنامه تغییر کرد و حضور حسینی هم گواه این واقعیت بود که مدیریت شبکه افق، فرمان برنامه را از دست تیم اوج، درآورده است.

 روایت چهارم؛ پیمان جبلی کجای بازی است؟
یکی از ابعاد عجیب در فرآیند تولید و پخش «به افق فلسطین» و تغییر در تیم برنامه‌ساز این برنامه، پیدا کردن پاسخ این پرسش است که «نقش پیمان جبلی در مقام رئیس صداوسیما در این میان چه بوده است؟» پیش‌تر و در گزارش مرتبط با تشریح ویژگی‌های «به افق فلسطین» صراحتا به این نکته اشاره کرده بودیم که این برنامه محصول تلویزیون نیست و به همین دلیل هم شمایل وصله‌ای ناجور در ترکیب تولیدات تلویزیون در چند سال اخیر را پیدا کرده بود. همینقدر که در ساختمان عریض و طویل شبکه افق که از نظر تجهیزات یکی از مجهزترین ساختمان‌های تولیدی را در میان شبکه‌های سیما در اختیار دارد، پارکینگ طبقه منفی دو را در اختیار گروه سازنده «به افق فلسطین» گذاشته بودند به خوبی نشان‌دهنده نسبت مدیریت تلویزیون با این برنامه موفق است. در هر حال این برنامه به‌واسطه رویکرد رسانه‌ای درست چنان اعتباری پیدا کرده بود، که سه شب قبل، پیمان جبلی رئیس رسانه ملی هم در قاب آن ظاهر شد تا به طرح دیدگاه‌هایش درباره پوشش رسانه‌ای حوادث منطقه بپردازد. این حضور را برخی به حساب پای‌کار آمدن مدیریت تلویزیون برای حمایت از این برنامه گذاشتند که بی‌راه هم نبود، اما گویی بیش از اندازه روی قدرت و نفوذ پیمان جبلی حساب باز کرده بودیم. «به افق فلسطین» قطعا با تیم برنامه‌سازان شبکه افق، دیگر سرپا نخواهد ماند و باید پرونده‌اش را بسته بدانیم که اگر غیر از این بود، «افق» تبدیل به یکی از کم‌مخاطب‌ترین شبکه‌های سیما نمی‌شد. این نقطه پایان یک برند موفق دیگر در تلویزیون در دوران مدیریت پیمان جبلی و سکان‌داری وحید جلیلی است؛ برندی که گویی این مدیران نه در تولد آن سهمی داشتند و نه در توقفش!

 باز هم معلوم شد که مملکت مال آن جور حزب اللهیاست که خانمه می‌گفت!
اما این موضوع واکنش‌هایی را هم در بر داشته است. در همین راستا محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «برنامه به افق فلسطین هم قطع شد. باز هم معلوم شد که مملکت به صورت خالص مال آن جور حزب اللهیاست که خانمه میگفت. شبی که رفته بودم، بچه‌های دست اندر کار با امید به این که این کار الگوی برنامه‌های دیگر داخلی می‌شوند، تلاش می‌کردند. خسته نباشید.»

 واکنش آذری جهرمی
محمد جواد آذری جهرمی هم به این تغییرات واکنش نشان داد و نوشت: «ظاهرا موج خالص‌سازی به ساحلِ خالص‌ترین شبکه‌ی صداوسیما هم رسید! به سهم خودم از عوامل برنامه‌ی «به افق فلسطین» تشکر و قدردانی می‌کنم. نیت پاک و صادقانه و عزم راسخ برای حمایت از مردم فلسطین در اعضای این برنامه موج می‌زد. »
وحید رونقی مجری تلویزیون نیز در توییتی بیان کرد: «می گن به ترکیب برنده دست نمی‌زنن. ولی اونا واسه خودشون می‌گن! ما می‌زنیم!»

 عوامل «به افق فلسطین» خودشان رفتند!
حال روابط عمومی شبکه افق سیما در پی انتشار برخی حواشی درباره برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین»، توضیحاتی را در این زمینه ارائه داد. متن کامل این توضیحات به این شرح است: «شبکه افق همزمان با عملیات طوفان‌الاقصی و پس‌از آن حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه با پخش ویژه‌برنامه «به افق فلسطین» تلاش کرده و می‌کند به پوشش همزمان رویدادهای مختلف این نبرد بپردازد و از ابعاد مختلف و با بهره‌گیری از دیدگاه‌های متنوع کارشناسان و میهمانان برنامه حقیقت موضوع فلسطین را بی‌کم‌وکاست عرضه کند. حال که پس از چهار هفته تلاش شبانه‌روزی و سخت و قابل تحسین، تیم محترم تولید این برنامه خود تصمیم به توقف تولید گرفته‌اند، شبکه افق با هدف حفظ این ارزش افزوده رسانه‌ای در موضوع فلسطین و برای ادامه تولید این برنامه از تیمی جدید و حرفه‌ای بهره خواهد برد. شبکه افق تاکید می‌کند که این «تغییر ناخواسته تیم تولید» برخلاف میل و اراده و خواست سازمان و شبکه افق بوده و در عین حال به آن احترام می‌گذارد و از همه عوامل این تیم تشکر و قدردانی می‌نماید. اگرچه حق گله دوستانه به این عزیزان را نیز برای خود محفوظ می‌داند که در شرایط سختی که بر مردم مظلوم غزه می‌گذرد و حماسه‌آفرینی جانانه جوانان مقاومت عرصه را بر رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی تنگ کرده توقف تولید این برنامه اقدام مناسبی نبود و لازم است همواره مصالح کلان و راهبردی بر تصمیمات و مصالح خرد غالب باشد. شبکه افق همچنین تحلیل‌ها و استنتاج‌های غلط درباره این برنامه را که یا بر اساس اطلاعات غلط و تحریف شده و یا در نتیجه کینه‌توزی و بی‌اخلاقی برخی جریانات فکری و جناحی به فضای افکار عمومی تزریق شده، مردود می‌داند و بار دیگر تاکید می‌کند بیش از پیش به راهبرد تحولی «همکاری و هم افزایی با موسسات و نهادها و عناصر فرهنگی و انقلابی» پایبند است و این راهبرد را که بارها توسط ریاست سازمان مورد تاکید قرار گرفته مسیر درستی برای ارتقای کیفی و کمی محتوای رسانه می‌داند. شبکه افق که بنای تاسیس آن بر اصول و مبانی اصیل انقلاب اسلامی و اهداف مقدس جبهه گسترده مقاومت بوده هر گونه جدل در خصوص این برنامه را که با موضوع مقدس فلسطین و مقاومت زینت گرفته به صلاح نمی‌داند و وارد این گونه جدل‌ها نخواهد شد».

 واکنش رئیس صدا و سیما
رئیس صداوسیما نیز درباره حواشی «به افق فلسطین» به تسنیم گفت: درباره «برنامه به افق فلسطین» و حواشی که ایجاد شده باید بگویم دیشب از بیروت حرکت کردم و صبح رسیدم. دوستان در حال بررسی‌اند توضیحات بیشتری بدهند. اما ما استقبال می‌کنیم از هرگونه خلاقیت، نوآوری و برنامه‌هایی که با هدف تبیین دقیق و روشن به روز شده آرمان‌های انقلاب اسلامی و در رأس آن‌ها یکی از مهمترین‌های آن که فلسطین باشد روی آنتن بیاید. در مورد همکاری با عناصر، افراد و موسسات فعال در حوزه رسانه هم از روز اول گفتم و باز هم تکرار می‌کنم و این یک شعار نیست بلکه یک نیاز است. بار فرهنگ در کشور به قدری گسترده و سنگین است که صداوسیما با همه افراد و عناصرش به تنهایی نمی‌تواند به دوش بکشد. ما حتماً از همکاری موسسات رسانه‌ای، فرهنگی، افراد و عناصر رسانه‌ای فعال استقبال می‌کنیم و آن را هم ان‌شاءالله گسترش خواهیم داد. »