آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به «ناچاری» آمریکا برای حمله به حوثی‌ها به سه دلیل(پاسخ به افکار عمومی داخل آمریکا، دفاع از قدرت برتر دریایی بودن و دور کردن تمرکز افکار عمومی جهانی از جنایات صهیونیستها در غزه) به آفتاب یزد گفت: این حملات محدود، […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به «ناچاری» آمریکا برای حمله به حوثی‌ها به سه دلیل(پاسخ به افکار عمومی داخل آمریکا، دفاع از قدرت برتر دریایی بودن و دور کردن تمرکز افکار عمومی جهانی از جنایات صهیونیستها در غزه)
به آفتاب یزد گفت: این حملات محدود، اشتباه و بی‌نتیجه بود و صرفاً از سوی انگلستان و آمریکا انجام شد زیرا از همان ابتدا از ائتلافی با حضور بیست کشور جهان سخن گفته می‌شد اما در نهایت دیدیم در موقع حمله فقط بریتانیا و ایالات متحده در صحنه حاضر بودند.

دروغی بزرگ به نام:
«در خطر بودن حمل و نقل بین‌المللی دریایی»
عبدالرضا فرجی راد با رد این ادعای آمریکایی‌ها که؛ رفتار حوثی‌ها حمل و نقل بین‌المللی دریایی را به مخاطره انداخته بود خاطرنشان می‌کند: به چند دلیل
این ادعا را واقعی نمی‌دانم:
ـ یمنی‌ها اساساً جز به کشتی‌هایی که بار و مقصدشان مربوط به اسرائیل بود حمله و تعرضی نکرده اند.
ـ کشورهایی که مقدم بر آمریکا باید معترض می‌شدند(چین، ژاپن، مصر، کشورهای اروپایی و…) هیچگاه این ادعا را مطرح نکرده بودند که رفتار حوثی‌ها باعث به خطر افتادن کشتی‌های آن‌ها شده است.
ـ رفت و آمد کشتی‌ها در کانال سوئز نیز گواهی بر همین مسئله است که تردد کشتی‌های بی‌ارتباط با اسرائیل با هیچ خطری مواجه نبوده است. وی ادامه می‌دهد: پس بازگردیم به همان دلایل سه گانه یعنی؛ پاسخ به افکار عمومی داخل آمریکا، دفاع از قدرت برتر دریایی در جهان بودن و دور کردن تمرکز افکار عمومی جهانی از جنایات صهیونیستها در غزه.
فرجی راد معتقد است؛ آمریکایی‌ها به جای این که به اسرائیل فشار بیاورند تا دست از جنایات خود بردارند به حوثی‌ها حمله کردند که باز هم می‌گویم «اشتباه» بود.
وی ادامه می‌دهد: تا اینجا، عملیاتی محدود و هشداری انجام شده که اگر حوثی‌ها در رفتارشان تجدید نظر نکنند(که تهدید کرده‌اند به همان مسیر قبلی ادامه خواهند داد!)لابد این حملات نیز ادامه پیدا نخواهد کرد و در غیر اینصورت معلوم نیست آمریکا و بریتانیا چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد.

نقش روسیه در دریای سرخ
فرجی راد در ادامه با رد این فرضیه که ممکن است روس‌ها پشت حملات حوثی‌ها در دریای سرخ باشند ضمن متذکر شدن این واقعیت مهم که رفتار یمنی‌ها نباید تلاش‌های آفریقای جنوبی که پرونده ی جنایات اسرائیل در غزه را به دیوان بین‌المللی لاهه کشانیده است تحت الشعاع عملیات در باب المندب و دریای سرخ قرار گیرد افزود: این که بخواهیم روسیه را دخیل در آن چه حوثی‌ها انجام داده‌اند بدانیم برای من غیر قابل قبول است البته منکر ارتباط مسکو با نیروهای مقاومت(حوثی‌ها و حماس) نیستم اما بعید به نظر می‌رسد که پوتین در این ماجرا نقشی داشته باشد ضمن آن که بله، به طور طبیعی روس‌ها از تشدید بحران در غرب آسیا حتماً نفع خواهند برد اما این منتفع شدن نمی‌تواند دلیلی بر دخالت روسیه در حمله ی حوثی‌ها به کشتی‌هایی باشد که مقصد و بارشان اسرائیل است.

مردم یمن از حمایت فلسطین دست نخواهند کشید
این دیپلمات سابق در بخش دیگری از این گفتگو، عملیات دریایی حوثی‌ها را به خود حوثی‌ها مرتبط دانسته و می‌گوید: این که حوثی‌ها با ایران روسیه در ارتباط هستند یک بخض ماجرا است اما یمنی‌ها به سه دلیل، خودشان مسئول رفتار خودشان هستند:
ـ روحیه ی مقاومتی که در این گروه وجود دارد و آن را در مواجهه با عربستان نیز شاهد بوده ایم
ـ حوثی‌ها بعد جنگی طولانی مدت با عربستان به نوعی احساس قدرتمندی می‌کنند
ـ مردم یمن هم از حمایت مقاومت فلسطین از سوی حوثی‌ها راضی هستند و همین سه دلیل برای این که حوثی‌ها را در این رفتار قائم به خود بدانیم کافی است.

نیازی به مجوز کنگره نبود؟!
سفیر پیشین ایران در نروژ در ادامه و در پاسخ به این پرسش که؛«گفته شده برخی از سناتورها و نمایندگان کنگره معترض شده‌اند که چرا بایدن برای حمله به حوثی‌ها از کنگره مجوز نگرفته است.» می‌گوید: طی سالیان گذشته تا به امروز، آمریکا بارها بر نیروهای حشدالشعبی در عراق، به برخی نیروها در سوریه و دیگر جاها حمله کرده، بدون این که از کنگره مجوزی دریافت کند زیرا این گونه حملات در قالب عملیات ویژه تعریف می‌شود و اساساً نیازی به مجوز ندارد. وی ادامه می‌دهد: اخذ مجوز برای زمانی است که رئیس جمهوری ایالات متحده بخواهد این کشور را فار فاز جنگی یا جنگی طولانی مدت کند که اخذ مجوز در آن صورت حتماً ضروری است.

واکنش ها…
در کنار اعلام محکومیت حملات آمریکا و بریتانیا به حوثی‌ها از سوی ایران، حزب الله لبنان و گروه‌های مقاومت، کشورهایی نظیر چین، تایوان، روسیه، عربستان و… ضمن ابراز نگرانی، طرفین را دعوت به خویشتنداری کرده اند.فرجی راد در این رابطه به آفتاب یزد گفت: در حالت کلی، کشورهای جهان عمدتاً نگران گسترش جنگ در خاورمیانه هستند اما متحدان آمریکا اگرچه نگران هستند اما رفتار آمریکا را نیز نمی‌پسندند به همین دلیل برخی کشورهای نزدیک به کاخ سفید یا سکوت کرده‌اند یا به همین ابراز نگرانی و دعوت به خویشتنداری بسنده کرده اند.وی می‌افزاید: مجموعه کشورهایی که با سیاست‌های بین‌المللی آمریکا همراهی کرده و می‌کنند(تا حدودی البته) به این جمع‌بندی نرسیده بودند که حملات حوثی‌ها در دریای سرخ برای دریانوردی بین‌المللی خطر محسوب شود و فقط اسرائیل از این موضوع متضرر بود فلذا هم نمی‌خواهند بگویند کار آمریکا در حمله به حوثی‌ها اشتباه بوده و نمی‌خواهند باعث شوند تا سیاستی در مواجهه با کاخ سفید اتخاذ کنند به همین دلیل طریقه ی سکوت و ابراز نگرانی را در پیش گرفته اند.

حمله به حوثی‌ها و تأثیر بر بحران غزه
فرجی راد در پایان می‌گوید: نه می‌توان گفت این حملات بر بحران غزه بی‌تأثیر است و نه می‌توان مدعی تأثیر آن چنانی بود در این میان فقط حمایت آمریکا و بریتانیا از اسرائیل علنی‌تر شد.وی ادامه می‌دهد: در این فقره نیز کشورهایی مانند روسیه و چین بیشترین نفع را از آن خود کرده‌اند ولی آمریکا هم در تلاش بود تا اسرائیل که تحت فشار شدید افکار عمومی بین‌المللی قرار داشت به اصطلاح نفسی تازه کند!

آمریکا در مخمصه، چین و روسیه خوشحال!
عبدالرضافرجی راد در حاشیه همین مصاحبه به موضوعاتی که در کنار خبر حمله ی آمریکایی ـ انگلیسی به یمن منتشر شده بود واکنش نشان داده، می‌گوید: خبری مبنی بر حضور احتمالی پوتین در جزایر کوریل(جزایر مورد مناقشه ی ژاپن و روسیه) و همچنین افزایش تحرکات پکن در دریای چین به ما این پیام را می‌رساند که عملاً گرفتاری‌های آمریکا باعث خوشحالی و افزایش تحرک روسیه و پین می‌شود. وی ادامه می‌دهد: هم اکنون آمریکا علاوه بر موضوعات داخلی و جدلی‌های انتخاباتی، در موضوع اوکراین، غزه و ایران درگیر است و همین باعث می‌شود تا فرصت برای جنب و جوش بیشتر رقبا در سیاست بین‌الملل فراهم شود. فرجی راد با اشاره به این که:«اگر بایدن نتواند بحران را در مدت باقیمانده تا انتخابات سر و سامان بدهد از کاخ سفید رفتنی است» اظهار می‌دارد: معلوم نیست طی هفته و ماه‌های پیش رو چه رخ خواهد داد اما نگرانی دموکرات‌ها در مورد مسن بودن بایدن و بحران‌هایی که هنوز بلاتکلیف است عرصه را تنگ کرده است و شاید اگر اوضاع به همین صورت باقی بماند باید ترامپ یا دیگر نامزدهای جمهوری خواه را برنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا دانست!

پای «بایدن» جای پای «بوش پسر»
اگرچه جو بایدن در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰ از اقدامات مشابه دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش انتقاد کرده بود اما خود نیز در همان مسیری گام برداشت که روزگاری منتقد آن بود. در آن زمان گمانه‌هایی مبنی بر احتمال درگیری نظامی ایالات متحده با جمهوری اسلامی مطرح شده بود. بایدن در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود:«هیچ رئیس جمهوری نمی‌تواند کشور را بدون رضایت آگاهانه مردم آمریکا وارد جنگ کند.» در همین راستا، سخنگوی انصارالله یمن می‌گوید: «با تمامی کشورهایی که بایدن نام برد تماس گرفته‌ایم هیچ ائتلافی وجود ندارد. این حمله فقط تجاوزی آمریکایی ـ
انگلیسی بود.»
اندکی به گذشته بازگردیم زیرا این گونه حوادث و رویدادها نظائری هم دارد. «مادلین آلبرایت»، وزیر امور خارجه آمریکا در دولت دوم «بیل کلینتون» در کتاب خاطرات خود(به جهنم و جاهای دیگر) می‌نویسد:«رئیس جمهور ما [جرح دبلیو بوش]وقتی به سال ۲۰۰۲ رسیدیم یکدفعه به این نتیجه رسید که بهترین کار برای مقابله با دشمنی که به ما حمله کرد، نابودی دشمنی است که به ما حمله نکرد این بود که القاعده را وا گذاشت و یک لشکر بزرگ برداشت و کلی هزینه ی سیاسی و نظامی و اطلاعاتی پای مان گذاشت و صدام حسین را سرنگون کرد.» گویا داستان ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ بازهم تکرار شده است یعنی و در حالی که حماس و اسرائیل با هم در حال جنگ هستند، آمریکا و چند کشور دیگر ناگهان تصمیم می‌گیرد به یمن و حوثی‌ها حمله کند تنها به این دلیل که معتقد است حملات یمنی‌ها به کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها اسرائیل است تجارت دریایی را مختل کرده است!