آفتاب یزد – گروه شبکه: آتش بس هفته گذشته میان حماس – اسرائیل، امکان آزادی اسیران و زندانیان نزد دو طرف و ارسال کمک‌های فوری به منطقه محاصره شده غزه را فراهم کرد. آتش بس از روز جمعه ۳ آذر شروع و روز پنجشنبه ۹ آذر ماه به پایان رسید. حال ارتش اسرائیل روز شنبه […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: آتش بس هفته گذشته میان حماس – اسرائیل، امکان آزادی اسیران و زندانیان نزد دو طرف و ارسال کمک‌های فوری به منطقه محاصره شده غزه را فراهم کرد. آتش بس از روز جمعه ۳ آذر شروع و روز پنجشنبه ۹ آذر ماه به پایان رسید. حال ارتش اسرائیل روز شنبه برای دومین روز متوالی از زمان پایان آتش بس با حماس، بمباران شدید غزه را ازسرگرفته است و وزارت بهداشت در غزه از کشته شدن حدود ۲۰۰ نفر در حملات روز جمعه اسرائیل به این منطقه خبر داده است. از سوی دیگر آویچای آدرایی، سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل نقشه‌هایی را در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر کرده است که نشان می‌دهد فلسطینی‌ها چه بخش‌هایی از غزه را باید ترک کنند و به کجا باید فرار کنند. آویچای آدرایی با استفاده از نقشه‌های متعددی که به زبان عربی تشریح شده‌اند، به مردم ساکن در چندین محله از جمله جبالیا و شجاعیه گفته است که به مناطق مختلف از جمله شهر غزه بروند. بر اساس این نقشه‌ها، فلسطینیان ساکن جنوب غزه، از جمله محله بنی سهیله در نزدیکی خان‌یونس، باید به پناهگاه‌هایی در رفح در مرز با مصر (یکی از چندین بخش جنوبی نوار غزه که اسرائیل از زمان پایان آتش‌بس در روز جمعه بمباران کرده است) بروند. همچنین منابعی در ارتش اسرائیل گفتند که تهاجم زمینی به نوار غزه در روزهای آینده به شیوه‌ای هوشمندانه و غافلگیرکننده از سر گرفته می‌شود. خبرنگار الجزیره گزارش داد در حملات شبانه صهیونیست‌ها به شرق خان یونس و جبالیا کمربندهای آتش ایجاد شد. قایق‌های جنگی اسرائیل نیز غرب شهر دیر البلح در مرکز غزه و ساحل خان یونس را گلوله‌باران کردند. به گفته منابع المیادین، تانک‌های اسرائیلی نیز مناطق شرقی را همزمان با حملات هوایی هدف قرار دادند. کمربند آتش در محله الفیاض تا مناطق شمال شرقی شهرک القراره در خان یونس ایجاد شد.
اما کمیسر حقوق بشر سازمان ملل از سرگیری جنگ در غزه را «فاجعه بار» توصیف کرد و از همه طرف‌ها و کشورهای دارای نفوذ خواست تا تلاش‌های خود را برای تضمین آتش بس مضاعف کنند. ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: وضعیت غزه «فراتر از بحران» است. تعداد زیادی از فلسطینی‌ها در معرض خطر کشته شدن یا «آوارگی اجباری به بخش‌هایی از غزه هستند که به شدت شلوغ و غیربهداشتی می‌باشد.» وی گفت: اظهارات اخیر رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل که نشان می‌دهد آن‌ها در حال برنامه ریزی برای گسترش و تشدید تهاجم نظامی هستند بسیار نگران کننده است. ترک به همه طرف‌های درگیر «تعهدشان برای اجازه و تسهیل ارسال سریع و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان نیازمند در سراسر غزه» را یادآوری کرد.