آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه با مهم دانستن سفر وزیر امور خارجه آمریکا به غرب آسیا به آفتاب یزد گفت: اگر به مقاصد این سفر خوب دقت کنید متوجه خواهید شد که اولویت اصلی برای ایالات متحده آمریکا، نه عبور از بحران که حل بحران است. […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه با مهم دانستن سفر وزیر امور خارجه آمریکا به غرب آسیا به آفتاب یزد گفت: اگر به مقاصد این سفر خوب دقت کنید متوجه خواهید شد که اولویت اصلی برای ایالات متحده آمریکا، نه عبور از بحران که حل بحران است.
محسن جلیلوند می‌افزاید: این که بلینکن در برخورد با سران کشورها، متعادل برخورد نکرد به این معنا است، آمریکا در منطقه در حال یک بازی شطرنج سیاسی است و بسته به میزان ظرفیت و توانمندی کشورها به آن‌ها مأموریت‌هایی می‌دهد که در نهایت به اهداف خود در غرب آسیا دست پیدا کند.
این استاد دانشگاه می‌گوید: برای مثال در سفرهای قبلی با «محمود عباس» نیز ملاقات داشت اما در این سفر نه و یا این که، آن قدری که با سران قطر و امارات و عربستان گرم و صمیمانه رفتار کرد با مقامات اردنی این چنین نبود. حفظ این تعادل، هنر دیپلماسی است تا از هر کشوری به اندازه ی ظرفیت و توان آن کشور در حل بحران بهره ببریم.
جلیلوند با اشاره به اختلافات آمریکا و نتانیاهو اظهار می‌دارد: چک سفید امضائی که آمریکایی‌ها به اسرائیل داده‌اند بدان معنا است که در منظر اهدافی که تعریف کرده‌اند هیچ اختلاف دیدگاهی وجود ندارد اما اصرار نخست وزیر اسرائیل به گسترش جنگ برای واشنگتن نگران‌کننده است.

وزیر ‌خارجه چین:به دفاع از امنیت و ثبات در خاورمیانه ادامه خواهیم داد
وزیر ‌خارجه چین تاکید کرد که کشورش به دفاع از امنیت و ثبات در خاورمیانه ادامه خواهد داد و کمک بیشتری به حفظ صلح و هماهنگی در منطقه خواهد کرد. به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم،
«وانگ یی»، وزیر ‌خارجه چین تاکید کرد که کشورش به دفاع از امنیت و ثبات در خاورمیانه ادامه خواهد داد و کمک بیشتری به حفظ صلح و هماهنگی در منطقه خواهد کرد.
وی در نشست هم اندیشی کار دیپلماتیک چین در سال ۲۰۲۳ گفت: «سرنوشت خاورمیانه بار دیگر در دست مردم کشورهای منطقه است و مشورت و آشتی پیروزی بزرگی برای گفت‌وگو و صلح است.» وی خاطرنشان کرد: «چین همیشه میانجی فعال و قابل اعتمادی بوده است، پکن هرگز به نیروی نظامی اعتماد نکرده، هرگز به دنبال منافع ژئوپلیتیکی نبوده و هرگز موضع خود را بر دیگران تحمیل نکرده است.»

چین و روسیه؛ نگران یا بی‌تفاوت؟!
محسن جلیلوند در ادامه با پرداختن به مواضع چین و روسیه در موضوع غزه می‌گوید: روسیه از یک جایی به بعد به نوعی تغییر موضع داد و به عنوان حامی اسرائیل به نوعی از جنگ اسرائیل علیه حماس حمایت کرد اما چین به این دلیل که با دقت و زیرکی مراقب است تا وارد چنین بحران‌هایی نشود تنها یک نگرانی دارد و آن به خطر افتادن آبراهه دریای سرخ که در سایه ی آن تجارت دریایی چین به خطر خواهد افتاد، نگرانی عمیق‌تری هم وجود داشت که به طرح یا کریدور از بمبئی تا ایلات در اسرائیل مربوط می‌شد که علی الحساب آن پروژه فعلا زمینگیر شده و معلوم نیست در آینده دچار چه سرنوشتی شود.

شطرنج آمریکایی، زیر میز زدن اسرائیلی!
جلیلوند با تکرار این واقعیت که در جهان با بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به دو شیوه برخورد می‌شود؛ یکی با‌گذار و دیگری با حل بحران، خاطرنشان می‌کند: در اصل آمریکایی‌ها در غرب آسیا مشغول یک بازی شطرنج در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی هستند تا به مجموعه‌ای از اهداف دست پیدا کند بدون این که با به دست آوردن یک هدف، اهداف دیگر با خطر مواجه شود.
وی ادامه می‌دهد: بلینکن در این سفر و به صورت همزمان؛ آینده غزه و حماس، صلح ابراهیم، تعامل با حزب الله لبنان و شکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی را دنبال کرد و گستردگی سفرهای او به هشت کشور نشان می‌دهد در این سفر فقط موضوع غزه و حماس در دستور کار نبوده است.
جلیلوند با اشاره به وقفه‌ای که در اجرای صلح ابراهیم به واسطه ی جنگ حماس علیه اسرائیل ایجاد شد نیز به آفتاب یزد گفت: قدر مسلم در پارامترهای این طرح حتماً تغییراتی ایجاد خواهد شد زیرا موضوع صلح ابراهیم در سال ۲۰۰۱ پایه ریزی شد اما وقتی همزمان موضوع تشکیل دو کشور را در کنار حل دیگر مسائل دبنال می‌کند یعنی برای آمریکایی‌ها روشن است که تا امنیت اسرائیل تضمین نشود هیچ برنامه‌ای در منطقه قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

حزب الله هوشمندانه رفتار کرد
جلیلوند در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به رفتار هوشمندانه حزب الله گفت: حتی اگر به زعم
عده ای، حزب الله از روی اجبار هم این خویشتنداری را در دستور کار خود قرار داده باشد بازهم باید بپذیریم که رفتار سیدحسن نصرالله و حزب الله لبنان کاملا هوشمندانه بود. جلیلوند می‌گوید: دلیل این که اسرائیلی‌ها خواهان گسترش جنگ در منطقه هستند به این منظور است که فشارها از روی آن‌ها برداشته شود به تعبیری آن‌ها با گسترش جنگ خواهان تضمین امنیت خود هستند زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که امنیت اسرائیل جز با جنگ حاصل نخواهد شد اما در این میان، آمریکایی‌ها با دقت تحولات این منطقه را دنبال می‌کنند و خواهان گسترش جنگ نیستند و تلاش می‌کنند این جنگ را مدیریت کنند. وی با تأکید بر این نکته که: طرح انتقال مردم غزه از سرزمین شان طرحی شکست خورده و مختومه شده است؛ گفت: آمریکا و اسرائیل در این موضوع که مدیریت امنیتی غزه پس از جنگ به اسرائیلی‌ها سپرده شود به توافق رسیده‌اند اما در حوزه‌های دیگر ممکن است از دیگر کشورهای عرب منطقه نیز استفاده شود. جلیلوند به عنوان نکته ی پایانی گفت: حماس از بین رفتنی نیست اما اتفاقاتی طی سه ماه گذشته رخ داده که قطعا بر سرنوشت حماس پس از جنگ تأثیر عمیقی خواهد گذاشت و حماس آبدیده و تقویت نیز شده است.