آفتاب یزد-گروه سیاسی: آذری جهرمی از معدود افرادی است که اگرچه اکنون هیچ مسئولیتی ندارد اما قاطبه مردم او را می‌شناسند. دلیل این موضوع روشن است. آذری جهرمی وزیر جوان دولت روحانی در رسانه‌های نو و شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال دارد. لازم است اینجا بر روی واژه «سنجیده» تامل و تاکید کنیم. دلیل آن چنین […]

آفتاب یزد-گروه سیاسی: آذری جهرمی از معدود افرادی است که اگرچه اکنون هیچ مسئولیتی ندارد اما قاطبه مردم او را می‌شناسند. دلیل این موضوع روشن است.
آذری جهرمی وزیر جوان دولت روحانی در رسانه‌های نو و شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال دارد.
لازم است اینجا بر روی واژه «سنجیده» تامل و تاکید کنیم. دلیل آن چنین است که بسیاری از مسئولان نظام از جوان گرفته تا سالخورده در شبکه‌های اجتماعی در کمیت‌های مختلف حضور دارند ولی اولا آنچنان دیده نمی‌شوند و ثانیا همین حضورشان هم به محض اینکه پست خود را از دست بدهند گویی از شبکه‌های اجتماعی نیز حذف شده اند.
اما فقره آذری جهرمی تفاوت دارد زیرا رسانه‌های نو را به خوبی می‌شناسد و می‌داند کجا چه بنویسد و کجا سکوت کند. تمایل دارم این اکت رسانه‌ای را با اکت‌های یک شطرنج باز در صفحه سیاه و سفید شطرنج قیاس کنم. شطرنج بازهای قهار همیشه در حال حمله نیستند بلکه گاهی عقب نشینی می‌کنند تا فرصت بهتری برای حمله بیابند. آذری جهرمی هم مثل سایر مسئولان سابق همواره در حال نقد دولت فعلی نیست بلکه برخی اوقات سکوت می‌کند تا فرصتی مهیا شود برای یک حمله تمام عیار و سپس آچمز حریف! از همین رو است که در همین چند ماه گذشته اولا حسین شریعتمداری را وادار به عذرخواهی کرده و ثانیا توانست بر روی آنتن زنده تلویزیون به شکل هوشمندانه‌ای سیاست‌های فیلترینگ را زیر سوال ببرد به طوریکه مجری صدا وسیما از فرط عصبانیت نمی‌دانست باید در مقابل چه پاسخی دهد و در نهایت واکنشی دم دستی در مقابل اکت رسانه‌ای آذری جهرمی نشان داد.


بهتر است این دو مورد را مرور کنیم:
ماجرای عذرخواهی روزنامه کیهان از آذری جهرمی: ۸ روز قبل کیهان نوشت: «در ستون کیهان و خوانندگان دیروز مطلبی به نقل از یک خواننده آمده بود که در انتشار آن دقت لازم و کافی نشده بود. خواننده‌ای گفته بود: «رئیس‌جمهور سابق اظهار کرده این روزها کسانی که جنگ ندیده‌اند چقدر ادعا دارند! حتما منظورشان وزرای خودش مثل وزیر ارتباطات جهرمی و ظریف را می‌گوید! یا امثال خودش که در جنگ بودند و افتخار دادن جام زهر به امام را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند!». بدیهی است که سن آقای جهرمی ایجاب نمی‌کرد در جبهه‌های دفاع مقدس حضور داشته باشند که متاسفانه به این نکته توجه نشده و پیام تلفنی مورد اشاره به چاپ رسیده بود. کیهان ضمن پذیرش خطای ناخواسته خود، پوزش از آقای آذری جهرمی را وظیفه شرعی و قانونی خود می‌داند و امیدوار است این پوزش جبران خطای یاد شده را کرده باشد. »
همان روز آذری جهرمی نیز در کانال تلگرامی خود مطلب جالب توجهی را نوشت: «ظاهرا در ستون سخن خوانندگانِ محترم روزنامه کیهان، مطلبی در موردعدم حضور حقیر در جنگ منتشر شده و در فضای مجازی دست به دست و مادرم هم از آن مطلع شده‌اند. پیامی برای برادرم ارسال کرده و امر کرده‌اند که در پاسخ به ادعای مطرح شده در کیهان پاسخی داده شود. برادرم هم برای اجابت امر با بنده تماس گرفتند. او افزود: حسب‌الامر حاج‌خانوم، عین صوت ایشان برای اطلاع آن خواننده بزرگوار کیهان و همچنین گردانندگان این روزنامه، عینا پیوست و منتشر می‌کنم. مادر آذری جهرمی گفت: روزی که برادر محمدجواد شهید شد او ۴ سالش بود. بچه ۱۴ ساله، ۱۶ساله جبهه رفته است، ولی بچه ۴ساله می‌تواند به جبهه رود؟ روزنامه کیهان یا هر کس دیگر که نوشته و گفته است اینگونه جوابشان را بدهید.»
ماجرای عصبانیت مجری تلویزیون از آذری جهرمی: «محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در شبکه افق به شدت از سیاست‌های مربوط به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام انتقاد کرد. صحبت‌های آذری جهرمی درباره فیلترینگ در برنامه «به افق فلسطین» چندان به مذاق مجری این برنامه خوش نیامد و درآخر موجب درگیری لفظی میان این دو روی آنتن زنده تلویزیون شد. وزیر سابق ارتباطات که پیش‌تر هم بارها از سیاست‌های فیلترینگ انتقاد کرده بود در بخشی از صحبت‌های خود در برنامه «به افق فلسطین» گفت: پیام‌رسان‌های بین‌المللی محل تقاطع افکار عمومی و محل مواجهه و توجیه و دفاع از واقعیت است. فرد (برای حضور در این پیام‌رسان‌ها) باید ابتدا ۳۰۰ هزار تومان بدهد و فیلترشکن بخرد. اگر آن فیلترشکن متصل بشود، اگر متصل شد کیفیتش مناسب باشد. تازه وقتی متصل شد، ویدئویی را بارگذاری کند… آذری جهرمی که در سال ۱۳۹۸ در جلسه علنی مجلس از وجود مافیایِ فیلترشکن و تجارت چند صد میلیاردی فروش فیلترشکن سخن گفته بود، در میان صحبت‌های خود در این برنامه به موضوع دستگیری دو فروشنده VPN در قم با گردش مالی ۴۶ میلیارد تومانی که به تازگی اتفاق افتاد نیز اشاره کرد. در آخر این برنامه، سیدحسین حسینی، یکی از دو مجری برنامه «به افق فلسطین» که گویا از صحبت‌های انتقادی وزیر پیشین ارتباطات ناراحت شده بود، وارد بگومگوی تندی با او شد و گفت امیدوار بود آذری جهرمی «به جای نقد حاکمیت و سیاست‌های داخلی بیشتر به موضوع غزه می‌پرداخت». آذری جهرمی به آرامی پاسخ مجری عصبانی را می‌داد اما سیدحسین حسینی همچنان به او می‌تاخت.
با بالا گرفتن بحث میان این دو، المیرا شریفی مقدم دیگر مجری برنامه سعی در آرام کردن اوضاع داشت.» این بگومگوی لفظی مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها قرار گرفت و برای بسیاری واکنش‌های آرام آذری جهرمی در مقابل عصبانیت و پرخاش‌های مجری تلویزیون جالب توجه بود. در زمان وزارت آذری جهرمی بود که تلگرام فیلتر شد و دولتش توان رفع آن را نداشت و بازار دلالان فیلترشکن‌ها هم داغ شد.
اگر گذری هم به زمان وزارت آذری جهرمی در دولت روحانی بیندازیم این هوشمندی رسانه‌ای آن زمان نیز هویدا بود. در واقع اگرچه وزارت ارتباطات دولت قبلی به دلیل مقاومت در حوزه فیلترینگ به شدت زیر ضرب بود ولی هم جان سالم به در برد و هم می‌توانست میدان‌هایی را به دلخواه خود باز نماید و حریف را در آن میدان‌ها بازی دهد!