آفتاب یزد – گروه شبکه: روز گذشته بر اثر انفجارهایی در گلزار شهدای کرمان تعدادی از مردم شهید و مجروح شدند. گفته می‌شود این منطقه در زمان انفجار محل حضور شمار زیادی از افرادی بود که برای حضور در گلزار شهدا و مزار سردار سلیمانی به این محل آمده بودند. متاسفانه تا لحظه تنظیم این […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: روز گذشته بر اثر انفجارهایی در گلزار شهدای کرمان تعدادی از مردم شهید و مجروح شدند. گفته می‌شود این منطقه در زمان انفجار محل حضور شمار زیادی از افرادی بود که برای حضور در گلزار شهدا و مزار سردار سلیمانی به این محل آمده بودند. متاسفانه تا لحظه تنظیم این گزارش، در این حادثه ۱۰۳ نفر شهید و ۲۱۱ نفر مصدوم شدند. هنوز به طور دقیق علت حادثه مشخص نیست ولی اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت، در خصوص عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان، گفته است: «چهار انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدا انجام شده است. انفجارهای صورت گرفته به واسطه بمب‌گذاری که یک حمله تروریستی بوده در مکان‌های مختلفی از جمله زیر پل زیرگذر منتهی به گلزار شهدا و در مسیر موکب‌ها کارگذاری و منفجر شده‌اند». همچنین معاون سیاسی امنیتی استاندارکرمان در همین راستا با بیان اینکه هنوز علت این حادثه مشخص نیست، اعلام کرد که این انفجار حمله تروریستی بوده است. از سوی دیگر برخی از منابع به خبرنگار تسنیم، مستقر در کرمان اعلام کردند که در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو کیف بمب‌گذاری شده وجود داشته است که عامل یا عاملین این حادثه ظاهرا با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند. جلالی نماینده مردم رفسنجان نیز، در خصوص انفجار صورت گرفته، گفت: «ظاهرا عملیات تروریستی صورت گرفته با استفاده از کمربند انفجاری رخ داده و تا کنون دو مورد انفجار صورت گرفته است. اینگونه اتفاقات بی‌ارتباط با جنایات صورت گرفته در غزه نیست.»
از سوی دیگر نماینده کرمان گفت: «مجروحان در بیمارستان شهید باهنر کرمان در حال مداوا هستند.» محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به حادثه تروریستی در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان در جریان برگزاری مراسم سالگرد شهادت شهید سلیمانی گفت: «در مسیری که فاصله با مسیر اول داشته بمب دیگری را منفجر کردند که بمب اولی شدت بیشتری داشته است.» پورابراهیمی درباره وضعیت مجروحان گفت: «من بیمارستان شهید باهنر کرمان هستم که مجروحان را به این بیمارستان آوردند. کل کادر بیمارستان برای ارائه خدمات و مداوای مجروحان بسیج شده اند.» گفتنی است بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیگیری و رسیدگی به مصدومان حادثه انفجار در گلزار شهدای کرمان را خواستار شد. وزیر بهداشت هم‌چنین دستور آماده باش تمامی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان را صادر کرده است. رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز ضمن پیگیری وضعیت سلامت زائران و مصدومان حادثه، به مدیرعامل این جمعیت در کرمان دستور داد تا با حداکثر توان در صحنه امدادرسانی حضور داشته باشد.

 آمران و عاملان مجازات خواهند شد
اما به دنبال این حادثه تروریستی، رئیس قوه قضائیه در پیامی در رابطه با انفجار تروریستی در کرمان تاکید کرد که بدون تردید، آمران و عاملان این جنایت اندوهبار از طرق مقتضی مجازات خواهند شد. به گزارش ایسنا، متن این پیام به این شرح است: «حادثه اندوهبار و تلخ شهادت جمعی از مردم عزیزمان در مسیر گلزار شهدای کرمان در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، به دست تروریست‌های مزدور، قلب‌ها را متألم گرداند و بار دیگر قساوت و خباثت دشمنان ملت ایران اسلامی را آشکار ساخت. تروریست‌های کوردل که اذنابِ مستکبران هستند، پس از شکست و هزیمت در ناامن‌سازی کشور در توطئه‌های مختلف، تمام همت خود را معطوف به انتقام گرفتن از مردمان متدیّن ایران اسلامی کرده‌اند؛ این سیاه‌دلان قسی‌القلب و اربابان آدم‌کش آن‌ها که از حاج قاسم و شهیدان و مجاهدان محور مقاومت کینه و حقد عمیق دارند و حتی از برگزاری مراسم سالگرد شهادت او هم واهمه دارند باید بدانند ملت ما هیچگاه به واسطه این دست تحرکات مذبوحانه از آرمان‌های مقدس خود و عشق ورزیدن به مسیر و راه نورانی شهدا و حاج قاسم عزیز، دست نخواهد کشید. بدون تردید، آمران و عاملان این جنایت اندوهبار از طرق مقتضی مجازات خواهند شد؛ بر همین اساس دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی مکلف هستند با سرعت و دقت، به تعقیب تمامی سرنخ‌ها و عاملان و مسبّبان این جنایت اهتمام ورزند و آنان را به سرپنجه قضایی کشور بسپارند؛ مسئولان قضایی مربوطه چه در استان کرمان و چه در سایر مناطق که ردی از تروریست‌های دخیل در این ماجرا وجود دارد نیز موظفند نهایت مساعی خود را برای دستگیری این جانیان به کار بندند؛ قدرمتیقن دستگاه قضایی به موجب وظیفه ذاتی و قانونی خود، برخوردی عبرت‌آموز با تمامی عاملان و دست‌اندرکاران این جنایت شقاوت‌آمیز خواهد داشت. اینجانب ضمن آرزوی بهبودی و عافیت برای مجروحان این حادثه تروریستی، تسلّا و همدردی خود را به خانواده‌های شهدای عزیز عرض می‌کنم و صبر و سکینه الهی را برای آنان و علوّ درجات را برای شهیدان مسئلت می‌نمایم.»

 دستور دادستان کل
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی در تماس تلفنی با دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان ضمن کسب اطلاع از جزییات حادثه دستور رسیدگی فوری و شناسایی عاملین این جنایت را صادر کرد. در این گفت‌وگو حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی با تسلیت شهادت جمعی از زائران گلزار شهدای کرمان و آرزوی سلامتی برای مجروحان حادثه، به مهدی بخشی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان دستور داد با کمک تمامی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در کمترین زمان ضمن شناسایی مسببین و حامیان این جنایت غم‌انگیز با آن‌ها برخورد قاطع و عبرت آموز صورت گیرد. حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی این اقدام تروریستی را نشانه ضعف و ناتوانی و شکست‌های پی در پی دشمنان کوردل ایران اسلامی دانست و گفت: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل به حدی از سقوط و انزوا رسیده است که حتی از زائران شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی نیز هراس دارد. وی افزود: دشمنان ایران عزیزمان بدانند که ملت شهیدپرور ایران همچنان حامی اصلی جریان مقاومت در منطقه بوده و انتقام سختی را از عاملان و حامیان این اقدام تروریستی بزدلانه خواهد گرفت.

 مردم به شایعات توجهی نکنند
وزیر کشور نیز گفت: پس از تجمع مردم و نیروهای امدادی برای کمک‌رسانی به حادثه دیدگان انفجار اول، انفجار دوم نیز اتفاق می‌افتاد. این جنایت کور علیه مردم و عاشقان قهرمان ملی بود. اقدام تروریستی کرمان پاسخ کوبنده دستگاه‌های امنیتی و نظامی را در کوتاه‌ترین زمان به دنبال خواهد داشت. حادثه کرمان در حال بررسی است و مردم به شایعات توجهی نکنند. »

 حمله تروریستی کرمان کار اسرائیل و آمریکایی‌ها است
اما نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «نیت صهیونیست‌ها کشاندن جنگ به منطقه است»، تصریح کرد: قطعاً اینگونه نیست که ما دائم سکوت کنیم؛ یقیناً انتقام شهدا گرفته خواهد شد. اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «مسلم است که این اقدام، کار اسرائیل و آمریکایی‌ها است و این عوامل و اذناب آن‌ها هستند که دست به چنین جنایاتی می‌زنند»، اظهار کرد: تروریست‌های رژیم صهیونیستی به این دلیل که در جبهه غزه نتوانستند به موفقیتی برسند، به صورت پراکنده در حال انجام عملیات‌های گوناگون هستند. وی با تاکید بر لزوم دقت بیشتر در برگزاری مراسمات و تجمعات در داخل کشور، افزود: افراد نفوذی که خود را به هر قیمتی می‌فروشند، دست به چنین اقدامات تروریستی می‌زنند؛ غیر از جنایت‌کاران استکبار و صهیونیست، فرد دیگری این جنایات را مرتکب نمی‌شود. این نماینده مجلس با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تاکید کرد: صهیونیست‌ها با بمباران و به شهادت رساندن زنان و کودکان معصوم در عمل نشان دادند که بویی از انسانیت نبردند؛ رژیم صهیونیستی به این دلیل که عُرضه مقابله با حماس را ندارند و حریف آن‌ها نمی‌شوند، دست به چنین اقدامات کوری می‌زنند. کوثری با بیان اینکه «نیت صهیونیست‌ها کشاندن جنگ به منطقه است»، تصریح کرد: قطعاً اینگونه نیست که ما دائم سکوت کنیم؛ یقیناً انتقام شهدا گرفته خواهد شد. صهیونیست‌ها به دلیل عملیات طوفان الاقصی امروز آنقدر عصبانی هستند که نمی‌دانند چه کار کنند؛ آن‌ها در حال افزایش دشمنان خود در دنیا هستند؛ امروز مردم دنیا در حال مشاهده جنایات رژیم صهیونیست‌ها هستند به همین دلیل نیز برای آن‌ها دیگر قطعی و یقین می‌شود که صهیونیست‌ها چه انسان‌های بی‌شرف و حیوان‌صفتی هستند.

 منتظر پایان اسرائیل باشید
فرمانده اسبق سپاه پاسداران در واکنش به حادثه تروریستی در کرمان نیز، گفت: مقاومت با کشتن زنان، کودکان و مردم بی‌گناه خاتمه نمی‌یابد، بلکه پایانش ‎اسرائیل و صهیونیسم در جهان است. به گزارش ایسنا، محسن رضایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «پرچم و میدان مقاومتی که قاسم در جهان آغاز کرده، با انتقام، پاسخ کور و کشتن زنان و کودکان و مردم بیگناه خاتمه نمی‌یابد، بلکه پایان آن، پایان ‎اسرائیل و صهیونیزم در جهان است. منتظر باشید.»

 واکنش نمایندگان
همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس به این حادثه واکنش نشان دادند.
غلامرضا نوری قزلچه نماینده بستان آباد: «بار دیگر دستان خباثت‌آلود بدخواهان ملت بزرگ ایران از آستین تروریست‌های جانی که از آبشخور نحس صهیونیسم آب می‌خورند بیرون آمد و مردمان بی‌گناه و شیفته سردار سلیمانی را در کرمان غرق خون کرد.»
مجتبی محفوظی نماینده آبادان: «این حادثه هولناک و دردناک را محضر بقیه الله الاعظم، مقام معظم رهبری، هم میهنان عزیز بویژه مردم سرافراز کرمان تسلیت عرض می‌نمایم. رژیم کودک کش اسرائیل منتظر انتقامی سخت و دردناک باشد.»

 محمدحسن آصفری نماینده اراک: «از زائرت هم هراس دارند…»
کیومرث سرمدی نماینده اسدآباد: «از خودت، تصویرت و حتی زائرین مزارت هراسان‌اند. قطعا جواب جنایات امروز و شهادت زنان و کودکان بی‌گناه فتح قدس
خواهد بود.»
احمد نادری نماینده تهران: «حمله تروریستی به زنان و مردان و کودکان بی‌گناه که به عشق حاج قاسم عزیز جمع شده بودند، نشان از رذالت و پستی دشمنان ملت ایران و کینه عمیق داعش‌صفتان از راه و منش سردار دارد. مبارزه امروز مقاومت از خلیج عدن تا مدیترانه برکات مجاهدت‌های سلیمانی است، جای او در قلب آزادیخواهان دنیاست.»
گفتنی است در پی حادثه تروریستی کرمان، هیئت دولت امروز را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد. از سوی دیگر در پی این اتفاق در استان کرمان ۳ روز عزای عمومی اعلام شد.