اخیرا اولین تصاویر از خودروی الکتریکی ساخته شده روسیه منتشر شده است. طبق گزارش‌های منتشره، این خودرو که Amber نام دارد، محصول کمپانی Avtotor است و از اجزا و قطعاتی کاملا روسی ساخته شده و قرار بر این است که تولید انبوه آن در سال ۲۰۲۵ آغاز شود. طبق گزارش منتشره در جی‌بی نیوز، تعدادی […]

اخیرا اولین تصاویر از خودروی الکتریکی ساخته شده روسیه منتشر شده است. طبق گزارش‌های منتشره، این خودرو که Amber نام دارد، محصول کمپانی Avtotor است و از اجزا و قطعاتی کاملا روسی ساخته شده و قرار بر این است که تولید انبوه آن در سال ۲۰۲۵ آغاز شود. طبق گزارش منتشره در جی‌بی نیوز، تعدادی از خودروسازان خارجی که آخرین مورد آن هیوندای است، پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، از روسیه خارج شده‌اند. حالا روس‌ها برای پر کردن این شکاف، توسط دانشگاه پلی‌تکنیک مسکو، سفارش ساخت خودروی Amber را به کمپانی Avtotor داده است. این کمپانی که کارخانه آن در کالینینگراد است، تا پیش از تحریم‌های اخیر غرب، خودروهایی برای بی. ام. و، فورد، کیا و هیوندای تولید می‌کرد.

 آشنایی با خودروی الکتریکی Amber
طراحی این خودرو، در نوع خود عجیب و غریب است: خودرویی بدون شیشه‌های عقب و با چراغ‌های جلوی کوچک، چرخ‌هایی کوچک و خطوطی عجیب در بخش‌هایی عجیب‌تر. تصاویر منتشر شده از این خودرو، این روزها حسابی در شبکه‌های اجتماعی به ویژه X و Reddit دست به دست می‌شود و به نظر می‌رسد که همه اولین خودروی الکتریکی روسیه که ادعا می‌شود که رقیب بزرگ و قاتل تسلا است را به سخره گرفته‌اند.

 آیا این خودرو واقعی است؟
در حالی که دانشگاه پلی‌تکنیک مسکو، هیچ پستی درباره این اتومبیل در وب‌سایت رسمی، اینستاگرام یا فیس‌بوک خود منتشر نکرده است و این موضوع غیرعادی و عجیب و غریبی برای رونمایی بزرگ از یک خودروی سفارشی به نظر می‌رسد، هیچ بیانیه مطبوعاتی رسمی‌ای نیز در این رابطه منتشر نشده، به جز یک مورد که در وبلاگی که با تیتر عجیبی این خبر را بازتاب داده: «شاهکار شوروی؛ آمریکا مراقب باش!» اولین بار خبر ساخت این خودرو، نزدیک ده روز پیش توسط خبرگزاری روسی RBC منتشر شد و پس از آن در مقاله‌ای در World News Today به مخاطبان انگلیسی زبان معرفی گردید. در ماه اکتبر بود که RBC در گزارشی به این نکته اشاره کرده بود که Avtotor حق امتیازی را برای نام تجاری خودروی Amber ثبت کرده و حداکثر سرعت این خودرو با یک باتری کوچک ۲۷ کیلووات ساعتی به ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. این باتری، جزو گران‌قیمت‌ترین قطعات این خودرو است که ۴۵٪ قیمت خودرو را شامل می‌شود. در نتیجه خریداران، بیشتر ترجیح می‌دهند تا باتری خودرو را اجاره کنند تا متحمل چنین شوکی نشوند. از سوی دیگر برند خودروی الکتریکی چینی Nio هم امکان اجاره باتری را از طریق اشتراک ماهانه ارائه می‌دهد. در شرایطی که اطلاعات چندانی از این خودرو، از سوی دانشگاه پلی‌تکنیک مسکو ارائه نشده، نشریه لهستانی Auto Swiat حدس می‌زند که این دانشگاه بعد از دریافت واکنش‌های منفی مردم، تصاویر این اتومبیل را از وب‌سایت خود حذف کرده است. در گزارش این نشریه لهستانی می‌خوانیم: «واکنش‌ها در اینترنت آنقدر تند و شدید بوده که اطلاعات موجود درباره خودروی Amber و همچنین عکس‌های منتشر شده از آن، از وب‌سایت دانشگاه پلی‌تکنیک مسکو حذف شده. البته که هیچ چیزی در اینترنت گم نمی‌شود.»

 آیا Amber واقعا روسی است؟
اما حالا سوال دیگر این است که آیا Amber، اولین خودروی الکتریکی روسیه است؟ این هم درست به نظر نمی‌رسد. در گزارشی به این نکته اشاره شده که بدون در نظر گرفتن خودروی الکتریکی ساخته شده در سال ۱۸۹۹ توسط مخترع روسی به نام هیپولیت رومانوف، به نظر می‌رسد که اولین خودروی الکتریکی در سال ۲۰۱۸ رونمایی شده و هنوز مشخص نیست که آیا این خودرو اصلا تولید شده یا خیر.
طبق گزارشی دیگر در نهایت در سال ۲۰۲۲، خودروی الکتریکی روسی با برند Evolute به فروش رفت. خبرگزاری روسی تاس هم در گزارشی اعلام کرد که در ژانویه سال ۲۰۲۳، Evolute برنامه‌هایش برای عرضه پنج مدل جدید خودروی الکتریکی در سال جاری را منتشر کرده است. با این حال و برخلاف خودروی Amber کمپانی Avtotor، که گفته می‌شود که تمام قطعاتش روسی است، خودروی الکتریکی Evolute از قطعات چینی ساخته شده است. یکی از روزنامه‌نگاران، برای آزمایش اولین مدل سدان iPro از نمایندگی آن بازدید کرد و خودروی الکتریکی Evolute را یک خودروی الکتریکی چینی با برچسب روسی نامید. او در این رابطه نوشت: «در حقیقت، فقط پلاک‌های روسی برروی خودروی Dongfeng Aeolus E۷۰ نصب می‌شود.»
آیا جنگ در اوکراین، ممکن است به طور ناخواسته منجر به تقویت صنعت خودروسازی در چین شود؟ این روزها و با خروج نمایندگی‌های خودروهای غربی از روسیه، فرصتی استثنایی برای بازار خودروی آزاد چین است تا خودروهای خود را بفروشند و یا قطعات و تجهیزات را برای خودروسازان روسی فراهم کنند. اما اینکه آیا خودروی Amber، دارای قطعات کاملا روسی است یا خیر، بحث دیگری است که در فضای مجازی مطرح می‌شود؛ اما برخی بر این باورند که قطعات داخلی آن چینی است. چینی‌ها در حال حاضر قطب بزرگ خودروهای برقی است که بخش عمده‌ای از باتری‌های جهان را تولید می‌کند و برندهای بزرگی مثل BYD را تولید می‌کنند که بزرگتر از تسلا هستند. آمریکا به سرعت در حال کار برای توسعه خودروهای الکتریکی و تولید باتری داخلی خود هستند که موضوع اخیر به دلیل اتکای زیاد به چین و پتانسیل موجود برای کاهش استقلال انرژی آمریکا، یک مسئله امنیت ملی عنوان شده است. به گزارش خبرآنلاین، طبق گزارش منتشره در وال استریت ژورنال، دولت ترامپ، تعرفه‌های شدید ۲۵ درصدی را بر واردات خودروهای چینی اعمال کرد که حالا دولت بایدن در حال بررسی برای افزایش این تعرفه‌هاست. اعتبار مالیاتی فدرال هفت هزار و پانصد دلاری دولت بایدن نیز شامل خودروهای برقی مونتاژ شده در چین نمی‌شود و یا از بخش قابل توجهی از قطعات باتری خارجی (چینی)
استفاده می‌کنند.