معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با اشاره به اینکه وزارت نیرو در یک برنامه ۵ساله برای تولید ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر برنامه‌ریزی کرده است، افزود: استقبال خوبی از سوی صنایع و بخش خصوصی برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر صورت گرفته است. «محمود کمانی» با اشاره به ضرورت […]

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با اشاره به اینکه وزارت نیرو در یک برنامه ۵ساله برای تولید ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر برنامه‌ریزی کرده است، افزود: استقبال خوبی از سوی صنایع و بخش خصوصی برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر صورت گرفته است.
«محمود کمانی» با اشاره به ضرورت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور و جبران عقب ماندگی‌های گذشته گفت: امروزه در دنیا شاهد این هستیم که بسیاری از کشورهای جهان بنا به دلایل مختلف چون کمبود منابع فسیلی، آلایندگی بالای منابع سوختی و نیز کاهش هزینه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر برنامه‌های ویژه‌ای را برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اجرایی کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هزینه سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به ۱۵ سال گذشته به یک هشتم کاهش یافته است، افزود: ۱۵ سال پیش هزینه سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به ازای تولید هر کیلووات چیزی حدود ۴ هزار دلار بود، اما اکنون قیمت جهانی آن به زیر ۵۰۰ دلار رسیده است.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: متوسط توسعه ظرفیت نیروگاهی دنیا در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در ده سال گذشته نسبت به انرژی حرارتی تنها ۲۰ درصد بود، اما در حال حاضر این رقم به ۸۳ درصد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر رسیده است.
کمانی در همین خصوص تصریح کرد: این مهم نشان می‌دهد بسیاری از کشورهای توسعه یافته می‌خواهند در آینده نزدیک به طور کلی تولید برق خود را از محل انرژی‌های تجدیدپذیر دنبال کنند و سوخت‌های فسیلی را در این حوزه حذف خواهند کرد.
معاون وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که نسبت هزینه و ضریب تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در مقایسه با انرژی‌های فسیلی چگونه است، توضیح داد: اگرچه ضریب تولید انرژی خورشیدی در حدود ۲۲ درصد و انرژی برق نیروگاه‌های حرارتی حدود ۷۰ درصد است و همچنین هزینه تولید یک کیلووات برق در نیروگاه حرارتی بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار است، اما اگر پارامتر مهم سوخت را به این محاسبات اضافه کنیم و یک بازه زمانی ۲۵ساله را در نظر بگیریم و آنگاه هزینه این دو انرژی را مقایسه کنیم، مشاهده می‌شود که هزینه برق نیروگاه‌های حرارتی در ایران ۱۲ برابر گرانتر از برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌شود.
وی در مورد ساز و کارهای موجود برای افزایش ضریب تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به گونه‌ای که بتوان در نبود انرژی‌های فسیلی به صورت کامل از این نوع انرژی استفاده کرد، نیز گفت: برای این موضوع چند راهکار وجود دارد که یکی ترکیب نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است. راه بعدی استفاده از سیستم‌های ذخیره‌ساز است که چینی‌ها بیشتر از این روش استفاده می‌کنند. یک روش دیگر نیز که آلمانی‌ها از آن استفاده می‌کنند این است که هیدروژن حاصل از انرژی تجدیدپذیر را شب دوباره به برق تبدیل می‌کنند.
مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در ارتباط با وضعیت ایران در حوزه توسعه این نوع انرژی گفت: در حال حاضر در دنیا انرژی تجدیدپذیر به شدت ارزان شده و اگر بحث آلایندگی انرژی‌های فسیلی و موضوع تغییر اقلیم و کربن‌زدایی نیز به آن اضافه شود، مشاهده می‌شود که سرمایه‌گذاری در این حوزه به شدت ضرورت پیدا کرده است، اما واقعیت این است که ما هنوز در ابتدای راه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر قرار داریم.

 برنامه ریزی وزارت نیرو برای تولید ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر
کمانی با تاکید بر توجه ویژه دولت سیزدهم به انرژی‌های تجدیدپذیر و برنامه ریزی وزارت نیرو برای تولید ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در یک دوره ۵ساله ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در فرایند احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که در طی دو سال گذشته فعالیت‌های بسیار گسترده و اساسی با هدف ریل‌گذاری توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شده که پیش از این بی‌سابقه بوده است.
معاون وزیر نیرو با تاکید بر اهمیت تلاش برای ریل‌گذاری و فراهم‌سازی مقدمات توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: از آنجا که برنامه‌های دولت سیزدهم برای توسعه این نوع انرژی گسترده و نسبت به دولت‌های پیشین بی‌سابقه است، این مهم نیاز به طی فرایندهای پیچیده اداری، حقوقی و مالی داشت و همچنین باید دستگاه‌ها و شرکت‌های مختلف خصوصی و دولتی با آن همراه می‌شدند که خوشبختانه طی دو سال گذشته این مقدمات با بهترین شکل ممکن فراهم شده است.
وی با اشاره به جذب موافقت‌های اصولی دستگاه‌هایی مانند شورای عالی انرژی، مجلس شورای اسلامی، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه و… اضافه کرد: تمام کارهای لازم برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر انجام شده و زمین‌هایی با فرآیند بسیار طولانی با هماهنگی استانداران، سازمان محیط زیست، برق منطقه‌ای‌ها، توانیر و… انتخاب شده که قابلیت اتصال به شبکه را داشته باشند و تمام مجوزها نیز گرفته شده است.

 ۴۰۰۰ مگاوات توسعه نیروگاه خورشیدی از محل سوخت صرفه جویی شده تولید برق ماده ۱۲
کمانی در رابطه با جزئیات دقیق برنامه وزارت نیرو برای احداث ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر به موارد کلی آن اشاره کرد و گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده و مجوزهایی که در این خصوص صادر شده است قرار است، ۲۵۰ مگاوات توسعه نیروگاهی از محل خرید تضمینی برق ماده ۶۱.۴۰۰۰ مگاوات توسعه نیروگاهی جهت تامین برق پایدار صنایع از طریق تفاهم‌نامه با شرکت‌های خصوصی، ۴۰۰۰ مگاوات توسعه نیروگاه خورشیدی از محل سوخت صرفه‌جویی شده تولید برق ماده ۱۲ و ۳۰۰۰ مگاوات توسعه نیروگاه بادی از محل سوخت صرفه جویی شده تولید برق ماده ۱۲ در یک بازه زمانی ۵ساله به سرانجام برسد.

۱۰۰۰ مگاوات توسعه نیروگاهی با احداث شهرک‌های تخصصی خورشیدی
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه کرد: همچنین ۱۰۰۰ مگاوات توسعه نیروگاهی با احداث شهرک‌های تخصصی خورشیدی، مشارکت شهرک‌های صنعتی و بورس انرژی از محل خرید تضمینی برق ماده ۶۱ و ۲۷۵۰ مگاوات توسعه سامانه مقیاس کوچک خورشیدی (حمایتی و غیرحمایتی) از محل خرید تضمینی برق ماده ۶۱ در دستور کار است. کمانی افزود: علاوه بر موارد فوق قرار است ۴۵۰۰ مگاوات از محل سوخت صرفه جویی شده تولید برق (ماده ۱۲ ویژه) و ۱۰۵۰۰ مگاوات از محل فاینانس به ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کشور اضافه شود.
به گزارش ایلنا؛ معاون وزیر نیرو در بخش پایانی سخنان با تاکید بر اینکه تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر وارد مدار خواهد شد، تصریح کرد: همانطور که اشاره شد در دو سال گذشته مقدمات لازم برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شده و با توجه به استقبال خوب بخش خصوصی، صنایع و نیز دولت و مجلس از برنامه‌های وزارت نیرو در این حوزه، انتظار داریم در آینده نزدیک اتفاق‌های بسیار خوبی در مسیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور رقم بخورد که در منطقه بی‌نظیر است.