آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: مجلس در دوازدهمین روز از زمستان، میزبان وزیر صمت بود و رئیس کل بانک مرکزی. جدال‌ها خودرویی بود و نطق‌ها هم به نوعی به خودروهای وارداتی ربط پیدا می‌کرد. نماینده‌ای گفت:« اصرار بر استمرار توزیع نامتوازن امکانات نمک بر زخم کهنه مردم است»، رئیس مجمع نمایندگان کرمان هم مدعی شد:« […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: مجلس در دوازدهمین روز از زمستان، میزبان وزیر صمت بود و رئیس کل بانک مرکزی. جدال‌ها خودرویی بود و نطق‌ها هم به نوعی به خودروهای وارداتی ربط پیدا می‌کرد.
نماینده‌ای گفت:« اصرار بر استمرار توزیع نامتوازن امکانات نمک بر زخم کهنه مردم است»، رئیس مجمع نمایندگان کرمان هم مدعی شد:« مافیای خودروسازی را مقصر فوت ورزشکار نخبه بم می‌دانم». کاظم دلخوش هم همچنان پیگیر مبحث واردات بی‌رویه برنج بود:« واردات ۷۰۰ میلیون دلاری برنج طی ۵ ماه گذشته با وجود مخالفت معاون اول رئیس جمهور». نماینده اردبیل می‌گوید:« ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی روی دست کشاورزان مانده است». مالک شریعتی نیاسر هم می‌گوید:« صنعت خودرو در آلودگی هوا و ناترازی انرژی متهم اصلی است». نوروزی، نماینده علی آباد گفت:
« مجلس گلایه چندین ساله مردم در مورد کیفیت و قیمت خودرو را شنید/خودروسازان داخلی علیرغم حمایت‌ها کیفیت را ارتقا ندادند». معرکه گردان اصلی اما نماینده مرودشت بود، رشیدی کوچی که گویا در شبکه‌های اجتماعی به او تهمت بخشی از مافیای خودرو بودن زده و او را خشمگین کرده بودند!

واردات خودرو؛ قانونی که ۱۹ ماه مسکوت گذاشته شد!
این نماینده ی مجلس اما حرف‌های قابل تأمل و تلخی زد: « رشیدی کوچی با اشاره به گذشت ۱۹ ماه از تصویب قانون واردات خودرو گفت: آقای علی‌آبادی باید به صورت دقیق پاسخ دهد که در این مدت چند خودرو وارد کشور شده، چند خودرو پلاک شده و مردم از آن استفاده می‌کنند، چه تعداد خودرو در حال ترخیص از گمرکات کشور است و چه تعدادی نیز ثبت سفارش شده است.» نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس در ادامه با اشاره به سوال دوم خود از وزیر صمت بیان داشت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده سه ماه است که در هیئت دولت تصویب شده و وزیر نیز نگاه مثبت به آن داشته اما هنوز ابلاغ نشده است.»
رشیدی کوچی، صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: وی با طرح این سوال که چرا فرایند قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی بالا در نظر گرفته شده است، گفت: خودروی ۱۸ هزار دلاری در بازار ۳۵ هزار دلار قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت آن در بازار واقعی تا ۱۰۰ هزار دلار می‌رود که باید پرسید آیا دولت اراده اصلاح این روند را دارد یا خیر؟ رشیدی کوچی در ادامه با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا به مردم ظلم می‌کنند، یادآور شد: خریداران ۱۷۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه خودرو را پرداخت می‌کنند اما خودروسازان بعد از یکسال می‌گویند خریداران باید ۵۰۰ میلیون تومان دیگر پرداخته و خودروی ثبت سفارش شده خود را نیز تغییر دهند و علت افزایش قیمت خودرو نیز مشخص نیست و همه اینها زورگویی به مردم است.

برای نخود و لوبیا ارز دارید برای خودرو ندارید؟!
رشیدی کوچی در بخش دوم سخنان خود بعد از ارائه بخش اول سخنرانی وزیر صمت گفت: واردات خودرو با حضور آقای علی آبادی در رأس وزارت صمت، تسریع شده اما با کاهش قیمت مواجه نبوده‌ایم که همه اینها ناشی از عرضه قطره چکانی ارز، تعرفه گذاری‌های وحشتناک و اظهارات نسنجیده اعضای هیئت دولت با رسانه‌ها است. عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در ادامه با بیان اینکه ارز در همه بخش‌ها اعم از چای و نخود، لوبیا وجود دارد اما به حوزه خودرو که می‌رسیم، ارزی وجود ندارد، خطاب به فرزین رئیس بانک مرکزی گفت: چه کسی گفته شما برای واردات خودرو ارز بدهید؟ ما گفتیم از ارز با منشأ خارجی استفاده شود، نه ارز ناشی از صادرات؛ همچنین پیشنهاد دادیم از ارزهای خانگی مردم استفاده شود.
وی افزود: این در حالی است که بانک مرکزی همه این راهکارها را کنار گذاشته و می‌گوید من باید پول بدهم که ندارم اما باز هم با حضور در کمیسیون می‌گوید ما ۹ میلیارد دلار برای صنعت خودرو گذاشته‌ایم در حالی که اگر تنها یک تا ۲ میلیارد دلار به واردات خودرو تخصیص داده می‌شد بسیاری از مشکلات حل می‌شد. رشیدی کوچی با بیان اینکه ما در کنار انتقادها، پیشنهادها و راهکارهایی نیز برای حل موضوع واردات خودرو داشته ایم، یادآور شد: اگر ایرانیان خارج از کشور حتی صرفا برای خویشاوندان خود نیز خودرو وارد کنند، بخش اعظمی از مشکلات حل می‌شود اما با همین موضوع مطرح شده نیز می‌گویند جلال رشیدی کوچی به دنبال واردات خودروی لوکس است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه خودروی ۱۵ هزار دلاری در دنیا خودروی لوکس محسوب نمی‌شود، عنوان کرد: این خودرو با تعرفه‌های ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی به ۴۰ هزار دلار می‌رسد و این خودرو را تبدیل به خودروی لوکس می‌کند. وی اضافه کرد: مردمی که تویوتا کرولا ۷۰۰ میلیون تومانی را با تعرفه‌گذاری دولت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌خرند آن را در بازار آزاد به میزان ۴ میلیارد تومان به فروش می‌رساند یعنی قیمت یک خودرو تا ۹۰ هزار دلار افزایش می‌یابد و آن را لوکس می‌کند پس باید دولت تعرفه‌های خود را کاهش دهد.
رشیدی کوچی در ادامه به موضوع مصرف بنزین اشاره و بیان کرد: ۳ سال است که می‌گوییم، خودروی کم مصرف وارد کنید تا موضوع مصرف بنزین نیز حل شود اما آقایان به سرعت وارد فاز مقایسه ایران و اروپا می‌شوند و می‌گویند علت ارزانی بنزین در ایران است؛ این در حالی است که باید هزینه و درآمدها را با هم بررسی کرد. نماینده مردم مرودشت در مجلس در ادامه با محاسبه میانگین مصرف و هزینه خانوار ایرانی و اروپایی یادآور شد: یک خانوار اروپایی یک بیستم درآمد ماهیانه خود را برای بنزین می‌دهد و در ایران نیز همین میزان صدق می‌کند و تفاوت در این است که در اروپا هر کس هر ماشینی که بخواهد را با قیمت مناسب سوار می‌شود اما ما در ایران مجبوریم خودروی بی‌کیفیت با مصرف ۱۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر سوار شویم و همین نارضایتی ایجاد می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به هزینه‌های بالایی که دولت برای مقابله با آلودگی هوا دارد، عنوان کرد: علت آلودگی هوا مردم نیستند بلکه خودروهای ساخت ایران خودرو و سایپا است همچنین موتورسیکلت‌های تولید داخل که دولت از آنها غافل است بیش از خودروها آلودگی تولید می‌کنند.
رشیدی کوچی ادامه داد: اگر یک دهم هزینه‌ای که صرف مقابله با آلودگی هوا می‌شد به واردات خودروهای هیبریدی و برقی که مد نظر وزیر صمت هم هست، اختصاص می‌یافت بخش اعظمی از مشکلات برطرف می‌شد اما دولت در عین حال که از همین مسائل ساده نیز غافل است با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند؛ برای مثال رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید ارز برای واردات نداریم که همین باعث افزایش قیمت می‌شود و بعد رسانه‌های نزدیک به دولت می‌گویند جلال رشیدی کوچی دروغ می‌گوید که قیمت خودرو ۱۰ درصد افزایش داشته است و می‌گویند ناامیدی تزریق می‌کنم در حالی که دولت با عملکرد خود عامل ناامیدی مردم است. وی در ادامه با تأکید بر اینکه دولت باید جلوی خودروسازان داخلی را بگیرد، گفت: فردی عصبانی پس از پایان نمازجمعه این هفته جلوی مرا گرفت و کوئیک خود را نشان داد و گفت سال گذشته این خودرو را با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان ثبت نام کرده اما اکنون به او گفته‌اند برای واگذاری باید ۳۲۰ میلیون تومان دیگر نیز واریز کند، در غیر این صورت همان ۱۷۰ میلیون تومان سال گذشته خود را پس بگیرد. رشیدی کوچی اضافه کرد: همه اینها ظلم به مردم است و دولت نیز دائم از این خودروسازها حمایت می‌کند و آن را برابر با حمایت از صنعت داخلی می‌داند در حالی که عملکرد آنها هیچ خروجی برای مردم نداشته و رضایتمندی ایجاد نکرده است.

فرجام جدال خودرویی اما بی‌فایده دولت و مجلس چه شد؟!
اگرچه رئیس مجلس در نهایت گفت:«تخصیص ارز برای واردات خودرو بر اساس لایحه دولت و تصویب مجلس و همچنین تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، تبدیل به قانون شده است لذا قطعاً جلسه دیگری در صحن برای این موضوع تکرار نمی‌کنیم مگر اینکه به صورت جدی از مسیر قانونی واگذاری ارز به واردات خودرو را پیگیری کنیم.» اما تصمیم بر این شد تا مهلت سه ماه به وزارت صمت برای پیگیری موضوع واردات خودرو داده شود. در نهایت این که، این همه جدال اینگونه ختم شد که:«ان‌شاء الله تا عید این موضوع را پیگیری کنید تا حل و فصل شود.»