طی روزهای گذشته به دلیل تصمیم جدید بلاروس، کامیون‌های ایرانی و کشورهای دیگر پشت مرز روسیه با بلاروس در دمای منفی ۲۷ درجه متوقف شده‌اند که تاکنون روسیه برای سه کشور، مرز جایگزین معرفی کرده اما هنوز تکلیف کامیون‌داران ایرانی مشخص نشده است که در مورد آخرین وضعیت کامیون‌داران ایرانی نایب رئیس کمیسیون حمل و […]

طی روزهای گذشته به دلیل تصمیم جدید بلاروس، کامیون‌های ایرانی و کشورهای دیگر پشت مرز روسیه با بلاروس در دمای منفی ۲۷ درجه متوقف شده‌اند که تاکنون روسیه برای سه کشور، مرز جایگزین معرفی کرده اما هنوز تکلیف کامیون‌داران ایرانی مشخص نشده است که در مورد آخرین وضعیت کامیون‌داران ایرانی نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی به ارائه توضیحاتی پرداخت.
فاطمه قنبرپور، اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین روسیه و بلاروس مربوط به سال ۱۹۹۶ وجود دارد که مرزهای مشترک بین دو کشور برداشته می‌شود. اما بلاروس از اول ژانویه بدون اعلام قبلی به شرکت‌ها، مرز خود را به روی راننده‌های ایرانی و سایر کشورها بسته است.
به گفته وی وقتی کامیون‌ها به آذربایجان و روسیه وارد شدند و کارنه تیر (سند گمرکی برای ترانزیت بین‌المللی کالا) آن‌ها جدا شده، یعنی تا بلاروس به آن‌ها اجازه حرکت داده شده است. اگر مشکلی وجود داشت نباید این اتفاق می‌افتاد و به آن‌ها اجازه ورود به روسیه داده می‌شد. اما اجازه عبور از روسیه داده شده و حالا کامیون‌ها در مرز بلاروس متوقف شدند و به کامیون‌داران گفته شده اجازه عبور از مرز روسیه و بلاروس را ندارند و باید بروند از سایر مرزها برای ورود به بلاروس استفاده کنند. سایر مرزها هم لتونی و لیتوانی است که هر دو شنگن هستند و راننده‌های ایرانی هم نمی‌توانند شینگن بگیرند.
قنبرپور در ادامه گفت: بنابراین کامیون‌داران در دمای منفی ۲۷ درجه پشت مرز مانده‌اند و تاکنون هم رایزنی‌ها نتیجه نداشته است. راهداری هم مکاتبات را با وزارت امور خارجه شروع کرده و این وزارتخانه هم وعده پیگیری داده و ابراز امیدواری کردند که بزودی این مشکل برطرف شود.
وی با بیان اینکه در این دما اگر ماشین روشن بماند سوخت تمام می‌شود و از طرف دیگر خطر یخ‌زدگی و مرگ برای راننده‌ها وجود دارد، تصریح کرد: این موضوع باید از کانال دیپلماسی پیگیری شود. روز گذشته اعلام شد که این مشکل برای رانندگان قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان هم بوده که یک راهی معرفی شد و آن‌ها در حال خروج از منطقه هستند. اما تا پایان وقت اداری روز گذشته اعلام نشده که برای کامیون‌های ایرانی کار به کجا رسیده است.
به گزارش ایسنا؛ نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی با بیان اینکه روسیه باید در این رابطه پاسخ دهد زیرا برای سه کشور یاد شده مرز برای عبور مشخص کرده، گفت: ما منتظریم این مرز به کامیون‌های ایران هم هر چه زودتر معرفی شود. اما برخی کامیون‌ها با خرابی قطعات مواجه شدند که ممکن است منجر به آسیب به راننده یا بار شود. همچنین راننده‌ها با مصرف گازوئیل، یخچال را روشن نگه داشتند، اما این وضعیت نمی‌تواند خیلی طولانی باشد. بنابراین این موضوع باید مدام پیگیری و یادآوری شود، چرا که با یک روز تاخیر هم جان عده‌ای
در خطر است.