آفتاب یزد: پیرو انتشار گزارش مورخ ۲۲/۷/۱۴۰۲ با تیتر «حریم فضای مردگی برای زندگی» در صفحه یک و ۴ روزنامه، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد توضیحاتی را به دفتر روزنامه ارسال کرده که بدین شرح است: «نظر به شبهات ایجادشده در خصوص مکان‌یابی مسکن ملی شهر اردکان لازم به ذکر است در پی […]

آفتاب یزد: پیرو انتشار گزارش مورخ ۲۲/۷/۱۴۰۲ با تیتر «حریم فضای مردگی برای زندگی» در صفحه یک و ۴ روزنامه، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد توضیحاتی را به دفتر روزنامه ارسال کرده که بدین شرح است:
«نظر به شبهات ایجادشده در خصوص مکان‌یابی مسکن ملی شهر اردکان لازم به ذکر است در پی سیاست‌های تأمین مسکن در سطح ملی در چارچوب مقررات قانون جهش تولید، اداره‌کل راه و شهرسازی استان نسبت به تامین زمین مورد نیاز در شهر اردکان در هماهنگی کامل با تمام ارگان‌های مرتبط اقدام کرده است.
موضوع تخصیص زمین و الحاق به محدوده شهر اردکان پس از استعلام صورت گرفته از تمام دستگاه‌های مرتبط از جمله اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان در تاریخ ۴/۹/۱۴۰۰ و پاسخ مثبت ارسال‌شده توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد مورخ ۱۳/۹/۱۴۰۰ با طی مراحل قانونی از جمله کمیته فنی میراث‌فرهنگی، کارگروه زیربنایی استان، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و موافقت نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ ۲۴/۱۲/۱۴۰۰ محقق شده است. پس‌ازآن طرح آماده‌سازی اراضی توسط مشاور ذیصلاح با استعلام مجدد از اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ استان رسیده است. هماهنگی کامل با اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان در تمامی مراحل موضوع نهضت ملی مسکن شهر اردکان صورت گرفته و عرصه و حریم بنای تاریخی دخمه زرتشتیان که در فاصله ۱۷۲ متری از محدوده این اراضی واقع‌شده‌اند رعایت شده است.
با توجه به سیاست‌های ابلاغی نهضت ملی مسکن جوانب لازم در این زمینه درنظر گرفته‌شده و مجدداً با مشاور مربوطه بابت رعایت ضوابط و مقررات با رویکرد حفاظتی مذاکره و در حال بررسی از نگاه سیما، منظر، ارتفاع و همجواری‌ها برابر الگوی معماری ایرانی و اسلامی است. لازم به تأکید است سیاست قطعی دولت مردمی در استان یزد مبتنی بر صیانت و حفاظت از ابنیه‌ی تاریخی و اعتلای بخش گردشگری است و دوستداران عزیز عرصه‌های میراث فرهنگی اطمینان داشته باشند در این رابطه هیچ‌گونه اغماضی صورت نخواهد پذیرفت.»
آفتاب یزد: ضمن تشکر از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد به خاطر ارسال این توضیحات گفتنی است در همان مرحله اول نیز احتمالا هیچ مجوزی از کمیته فنی میراث گرفته نشده است. اگر غیر از این است مدارک آن را ارائه کنند.
نکته مهم دیگر اینکه کمیته فنی اساسا حق تصمیم گیری در این ارتباط را ندارد. آن بخشی که اجازه تصمیم گیری دارد شورای فنی میراث است که اعضاء آن در این باره دارای حکم هستند.