شرکت چینی UAE توسعه و تولید میدان نفتی سندباد (مخزن مشترک با میدان یادآوران) را در عراق برعهده دارد. توسعه میدان یادآوران نیز توسط متخصصان ایرانی در حال انجام است، تا اینکه برای فاز دوم توسعه این میدان تصمیم جدیدی اتخاذ شود. توسعه فاز نخست میدان نفتی مشترک یادآوران در قالب قرارداد بیع متقابل یکی […]

شرکت چینی UAE توسعه و تولید میدان نفتی سندباد (مخزن مشترک با میدان یادآوران) را در عراق برعهده دارد. توسعه میدان یادآوران نیز توسط متخصصان ایرانی در حال انجام است، تا اینکه برای فاز دوم توسعه این میدان تصمیم جدیدی اتخاذ شود.
توسعه فاز نخست میدان نفتی مشترک یادآوران در قالب قرارداد بیع متقابل یکی از درخواست‌های وزارت نفت در دهمین نشست شورای اقتصاد در تاریخ دهم آبان‌ماه بود.
میدان یادآوران همچنین موضوع درخواست دیگری از وزارت نفت در هشتمین جلسه شورای عالی اقتصاد بود و در تاریخ ۲۶ شهریورماه، تقاضای افزایش ظرفیت تولید میدان نفتی مشترک یادآوران تا سقف ۱۵۲ هزار بشکه در روز از پیشنهادهای مصوب در نشست شورای اقتصاد بود.
در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر و در منطقه مرزی ایران و عراق میدان نفتی بزرگی واقع شده که در سمت ایران با نام میدان «یادآوران» و در سمت عراق با نام میدان «سندباد» شناخته می‌شود.
میزان ذخایر درجای نفت خام این میدان بالغ بر ۳۰ میلیارد بشکه تخمین زده شده است. در سمت ایران توسعه این میدان نفتی از سال ۲۰۰۸ آغاز شد، اما در سمت عراق، توسعه این میدان نفتی از سال ۲۰۱۳ با حفر چاههای اکتشافی کلید خورد.
عباس گودرزی ارجمند، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت متن، اسفندماه سال گذشته در خصوص میزان تولید نفت از میدان یادآوران گفته بود: «در میدان یادآوران تولید ۱۱۵ هزار بشکه نفت در روز و نگهداشت توان تولید آن طی سال‌های اخیر با توجه تعهد قراردادی ۸۵ هزار بشکه در روز، و بهره‌گیری از سیستم فرازآوری مصنوعی با گاز برای تولید حداکثری نفت سنگین در این میدان در جریان است.»
بر اساس اطلاعات رسمی شرکت نفت و گاز اروندان، تولید یادآوران در فاز اول توسعه از طریق ۴۹ حلقه چاه تولیدی به بیش از ۱۱۰ هزار بشکه در روز رسیده است.
به گزارش تسنیم؛ در طرف عراق نیز، حدود ۵ سال پیش (۲۰۱۸)، قرارداد توسعه و تولید میدان نفتی سندباد (مخزن مشترک با میدان یادآوران) با شرکت چینی UAE به امضا رسیده است.