سخنگوی صنعت آب گفت: در مدت مشابه سال گذشته ما ۶۱ میلیمتر متوسط بارندگی در کل کشور داشتیم که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد منفی است. عیسی بزرگ‌زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری متوسط میزان بارش در کل کشور ۴۸ میلیمتر بوده است، اظهار داشت: […]

سخنگوی صنعت آب گفت: در مدت مشابه سال گذشته ما ۶۱ میلیمتر متوسط بارندگی در کل کشور داشتیم که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد منفی است.
عیسی بزرگ‌زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری متوسط میزان بارش در کل کشور ۴۸ میلیمتر بوده است، اظهار داشت: این میزان بارش نسبت به متوسط ۵۵ساله که رقم آن ۸۰ میلیمتر بوده ۴۰ درصد عقب ماندگی را نشان می‌دهد.
وی افزود: در مدت مشابه سال گذشته ما ۶۱ میلیمتر متوسط بارندگی در کل کشور داشتیم که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد منفی است.

 سیستان و بلوچستان، مشهد، گلستان و تهران در شرایط اضطراری تامین آب شرب
سخنگوی صنعت آب در ادامه گفت: با توجه به شرایط بارندگی برای شهرهای سیستان و بلوچستان، مشهد، گلستان و تهران شرایط اضطراری و اولویت تامین آب شرب در نظر گرفته‌ایم.
وی بیان داشت: از جمله اقدامات اساسی برای تامین آب شرب شهرهای یاد شده اینکه بودجه را سمت پروژه‌های متعارف هدایت کنیم و یا اینکه اگر خط انتقال لازم است اجرایی کنیم که در مورد تهران اجرای خط انتقال لار به تهران یا طالقان به تهران است و یا اینکه باید انعطاف‌پذیری شبکه را اضافه کنیم و یا اینکه اتصالات شرق و غرب را برقرار کنیم و همچنین گام دیگر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت است یعنی تلاش کنیم که شهروندان را در این راستا همراه کنیم.
بزرگ‌زاده بارش در استانهای قم، فارس، هرمزگان، مرکزی، زنجان، خراسان رضوی، تهران، البرز، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را با ۵۰ درصد اختلاف نسبت به بلندمدت و کاهش شدید عنوان کرد.
وی افزود: باید در این شهرها مدیریت مصرف و طرح‌های تامین آب در دستور کار
قرار گیرد.
وی با بیان اینکه رتبه بارش در سال جاری ۴۵ از ۵۵ سال است، افزود: یعنی در یک دوره ۵۵ساله همچنان ۱۰ سال از امسال بارندگی کمتری داشته اند، به عبارت دیگر درصد تحقق بارش در سال جاری ۱۹ درصد بوده در حالی که در شرایط نرمال باید ۲۹درصد بود. ضمن اینکه باید گفت در دی ماه میزان بارش نسبت به نرمال شرایط بسیار بدتری داشته است.
سخنگوی صنعت آب گفت: در حال حاضر سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۵درصد، زاینده رود ۲۲ درصد و تهران ۱۴ درصد پرشدگی دارند.
 اوضاع سامانه شرق تهران بدتر از غرب
وی تاکید کرد: در حال حاضر اوضاع سدهای شرق تهران از غرب بدتر است، یعنی در مجموع سه سد لار، لتیان، ماملو، (سامانه شرق تهران) نسبت به پارسال ۲۲ میلیمتر بارش کمتر و در غرب تهران ۳۲ میلیمتر بیشتر است. بنابراین باید انعطاف‌پذیری ایجاد کرده و سراغ مدیریت مصرف برویم.

تهرانی‌ها کنار وزارت نیرو بایستند
وی از شهروندان تهرانی خواست با ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مصرف کنار وزارت نیرو بایستند تا از کم بارشی عبور کنیم.
بزرگزاده با بیان اینکه جیره‌بندی آب در تهران در دستور کار نیست، اظهار داشت: اکنون در اکثر استانهای کشور با کمبود بارش مواجهیم در بخش کشاورزی با تنش آبی در بخش شرب پاسخ برای تامین آب شرب طراحی و اجرا و آغاز شده است و گزارش‌هایی در این رابطه به مسئولین و مردم ارائه خواهد شد.

 برنامه تامین مالی برای طرح‌های اضطراری
وی افزود: وزارت نیرو پاسخ مناسبی برای تامین آب شرب طرح ریزی کرده و واکنش‌ها به تامین آب و مدیریت مصرف طرح ریزی شده است و برنامه‌ها به سازمان برنامه و بودجه و ریاست جمهوری ارائه شده و حمایت خوبی برای عبور از خشکسالی شده و مقرر است بسته تامین مالی نهایی شود.

 درخواست ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای عبور از خشکسالی
وی گفت: بالغ بر ۵۰۰۰ پروژه ریز و درشت در بخش مدیریت تنش آبی در کشور در دست اجرا داریم که برای تامین مالی پروژه‌های مدیریت خشکسالی در سال جاری، به جز منابع مالی در بودجه سنواتی، درخواست ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه ویژه به سازمان برنامه و بودجه، ارائه کرده‌ایم.
سخنگوی صنعت آب با ابراز امیدواری از اینکه طرح‌های اضطراری به نتیجه برسد، افزود: مدیریت مصرف در بخش وزارت نیرو با مدیریت فشار انجام می‌شود و بخش دیگر همراهی مردم است. اکنون بارش‌ها نرمال و زیر نرمال است و ما باید خودمان را برای این شرایط آماده کنیم. همچنین وزارت نیرو به سراغ تأمین آب از چاه‌هایی می‌رود که در اختیار شهرداری‌ها و نهادهای عمومی است، تا حدالمقدور چاه جدید برای برداشت آب اضافه نشود.

 برنامه بارورسازی ابرها
وی در پاسخ به سوالی درباره بارورسازی ابرها به عنوان یک راهکار برای عبور از شرایط کنونی توضیح داد: از دهه ۷۰ بارورسازی ابرها مطرح بوده است و مراکزی نیز این پروژه‌ها را اجرا می‌کردند همه کشورها در حد بضاعت خود به این موضوع توجه کرده‌اند و در کشور ما نیز مراکز ویژه‌ای تاسیس شده اما در کل بالاتر از ۱۰ درصد تاثیر ندارد بنابراین ما تمرکزمان را روی آب متعارف و همچنین تامین آب نامتعارف از دریا و پساب گذاشته‌ایم.

 از افغانستان ورودی آب نداشته‌ایم
بزرگ‌زاده در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره ورودی آب از هیرمند نیز گفت: متاسفانه هیچ ورودی آبی از سمت افغانستان نداشته ایم. با وجود آنکه پیگیر دریافت حق‌آبه ایران هستیم اما با انتقال آب از دریا، حفر چاه‌های جدید و همچنین استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن، تأمین آب شرب سیستان‌وبلوچستان انجام می‌شود. وی در خصوص اخبار مربوط به پدیده ابردزدی گفت: در فضای کارشناسی، موضوعی به اسم ابردزدی مطرح نشده، در واقعیت‌ها با مسائلی چون تغییر اقلیم مواجه‌ایم و امسال چهارمین سال خشک متوالی را در کشور پشت سر می‌گذاریم.