آفتاب یزد -گروه شبکه: زمستان بالاخره خودش را نشان داد و در واپسین روزهایش، بارش برف مردم را غافلگیر کرد. از روز گذشته آسمان تهران و برخی از نقاط کشور برفی شده است و گفته می‌شود این بارش‌ها همچنان ادامه دار خواهد بود. در واقع پیش‌از این شاهد ورود به یک دوره بارشی در بهمن […]

آفتاب یزد -گروه شبکه: زمستان بالاخره خودش را نشان داد و در واپسین روزهایش، بارش برف مردم را غافلگیر کرد. از روز گذشته آسمان تهران و برخی از نقاط کشور برفی شده است و گفته می‌شود این بارش‌ها همچنان ادامه دار خواهد بود. در واقع پیش‌از این شاهد ورود به یک دوره بارشی در بهمن ماه بودیم که نمی‌توان آن را دوره قوی بارشی دانست، اما بارش‌های اسفندماه که از روز شنبه شروع شده بسیار قابل توجه خواهد بود. بنا به گفته امیر سرکرده کارشناس هواشناسی، ایران دو هفته پربارش زمستانی را در پیش خواهد داشت، به طوریکه از ابتدای زمستان تا الان چنین سامانه پربارشی وارد ایران نشده است. اما طی چند دهه اخیر، بحران کم‌آبی به یکی‌از اساسی‌ترین معضلات کشور تبدیل شده است به طوری که چهارمین سال خشکسالی را داریم پشت سر می‌گذاریم. حال سوالی که وجود دارد این است که با توجه به این بارش‌های نسبتا خوبی که کشور را فرا گرفته آیا کمبود آب جبران خواهد شد؟ باید گفت که شاید این بارش‌ها کمی وضعیت بی‌آبی را بهبود بخشد اما کم آبی کشور را جبران نخواهد کرد.
در همین رابطه صادق جمالی، پژوهشگر حقوق آب و محیط‌زیست، در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته است: «بارندگی مضاعف به منزله رفع مشکل کمبود آب نیست؛ توزیع مناسب آب آشامیدنی وابسته به تأسیسات و زیرساخت‌های مرتبط با این حوزه است. بسیاری از استان‌های ما زیرساخت‌های فرسوده‌ای دارند و با این وجود حتی اگر بارندگی‌ها به‌مراتب بهتر از این هم شود، نمی‌توان خیلی امیدوار بود که معضل کمبود آب شرب در استان‌هایی که دچار تنش آبی هستند، رفع شود. همچنین تا زمانی که برداشت‌های گسترده از رودخانه‌ها ادامه یابد، جریان طبیعی بر بستر رودخانه حاکم نخواهد شد و تا جریان طبیعی در رودخانه‌ها جاری نشود، مشکل کمبود آب همچنان پابرجا خواهد بود. طبیعتاً با افزایش بارندگی، بخصوص به شکل برف، وضعیت آب‌های زیرزمینی و سدی بهتر خواهد شد.
اما متاسفانه مسئله مهم این است که ما به واسطه بهره‌برداری‌های بیش از حد،
با یک کسری مزمن در منابع آبی کشورمان
مواجه هستیم و قاعدتاً با یک سال بارندگی مطلوب، شرایط آنچنان که باید ایده‌آل نخواهد شد. اما خوشبختانه بارش‌های اخیر در بخش کشاورزی تأثیر مستقیم و مطلوبی داشته، بخصوص در این فصل که فرصت مناسبی نیز برای کشت غلات است. از طرفی بارندگی و سرمای هوا به نوعی در دفع آفات موجود در خاک و گیاهان نقش دارد و از این جهت یک مزیت در زمینه کشاورزی به شمار می‌آید. توزیع مناسب آب آشامیدنی منوط به تأسیسات و زیرساخت‌های مرتبط با این حوزه است و از آنجا که بسیاری از استان‌های ما زیرساخت‌های فرسوده‌ای دارند یا شبکه‌های آبی در آن نواحی دچار نواقصی هستند، حتی اگر بارندگی به‌مراتب بهتر از این هم شود نمی‌توان خیلی امیدوار بود که معضل کمبود آب شرب در استان‌هایی که دچار تنش آبی هستند، رفع شود. به دلیل مشکلات زیرساختی و فرسودگی شبکه‌ها، پیش‌بینی می‌شود که استان‌های پُرتَنش امسال هم با معضل کمبود آب آشامیدنی دست‌وپنجه نرم کنند. معضل کمبود آب آشامیدنی، یک مشکل زیرساختی است نه منبعی؛ ممکن است در برخی مناطق، منابع آب قابل‌توجهی وجود داشته باشد اما به دلیل فرسودگی شبکه یا نقص در تاسیسات تصفیه، این آب به طور مناسب و عادلانه در اختیار مصرف‌کننده قرار نگیرد.»


پیشتر محمد درویش، کارشناس محیط زیست نیز در این خصوص در گفتگو با ایرنا گفته بود: «اینکه این بارندگی‌ها بتواند کسری مخازن را جبران کند، به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست؛ واقعیت این است که معمولا یک چهارم بارندگی که اتفاق می‌افتد به سمت سفره‌های آب زیرزمینی می‌رود الان مثلا اگر متوسط بارندگی کشور ۱۰۹ میلیمتر باشد یک چهارم آن می‌شود حدود ۳۰ میلیمتر، در صورتی که متوسط افت سطح آب زیرزمینی در آبخوان‌های کشور حدود ۲۰ تا ۲۵ متر است بنابراین با این بارندگی‌ها امسال فقط توانستیم حدود ۳۰ سانتی متر آن را جبران کنیم. در چهار دهه اخیر ۱۴۰ میلیارد متر مکعب بیشتر از میزان آبی که وارد سفره‌های آب زیرزمینی شده برداشت کردیم، ۱۴۰ میلیارد متر مکعب یعنی ۱۰ رودخانه به بزرگی کارون، بنابراین طبیعی است که نمی‌شود به این سرعت فکر کرد که می‌توانیم این تراز منفی را
جبران کنیم.»