آفتاب یزد – گروه شبکه: تصمیمات و عملکرد چند سال اخیر صدا و سیما باعث شده که تلویزیون مخاطب آنچنانی نداشته باشد. در واقع آن زمان که مدارشان این اجازه را نداد که هنرمندان کاربلد در این رسانه حضور داشته باشند، هیچ گاه فکر نمی‌کردند که امروز نداشتن مخاطب به دغدغه اصلی‌شان تبدیل شود. از […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: تصمیمات و عملکرد چند سال اخیر صدا و سیما باعث شده که تلویزیون مخاطب آنچنانی نداشته باشد. در واقع آن زمان که مدارشان این اجازه را نداد که هنرمندان کاربلد در این رسانه حضور داشته باشند، هیچ گاه فکر نمی‌کردند که امروز نداشتن مخاطب به دغدغه اصلی‌شان تبدیل شود. از همین رو مدتی است که مسئولان این سازمان پای هنرمندان جدا شده از صدا و سیما را وسط کشیده و می‌گویند که مخالف حضور آن‌ها در تلویزیون نیستند در عین حال هم برای آن‌ها شرط و شروط تعیین می‌کنند که باید تابع طرز فکر خاص‌شان باشند. اما حالا که از این هنرمندان جواب نگرفته‌اند سراغ اینفلوئنسرها رفته‌اند تا شاید مخاطبانش را به پای تلویزیون بنشانند. داستان از این قرار است که هر سال به مناسبت شب یلدا تلویزیون ویژه برنامه‌هایی را در نظر می‌گیرد تا این شب مهم را برای خانواده‌های ایرانی به یادماندنی‌تر کند. اگرچه در سالهای گذشته ویژه‌برنامه‌هایشان تکراری بود اما حداقل کسانی آن‌ها را اجرا می‌کردند که مخاطب آن‌ها را دوست داشت اما امسال نه خبری از مجریان کاربلد بود و نه آن مهمان‌هایی که همیشه مردم دوست داشتند آنها را در قاب تلویزیون ببینند به همین خاطر صدا و سیما تصمیم گرفت که یلدای امسال را با اینفلوئنسرهای اینستاگرامی برگزار کند همان‌ها که همیشه مورد انتقاد این سازمان بودند. این یعنی باخت تلویزیون. موضوعی که مسئولان آن، نه می‌بینند و نه می‌خواهند قبول کنند.

 کنایه آذری جهرمی به صدا و سیما
به هر حال حضور اینفلوئنسرها در تلویزیون با واکنش‌هایی روبرو شده است. در همین راستا محمدجواد آذری جهرمی، به حضور چهره‌های اینستاگرامی در ویژه برنامه‌های سازمان صداوسیما برای شب یلدا واکنش نشان داد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، نوشت: «در تاریخ خواهند نوشت آن تفکر صداوسیمایی که به دنبال نابودی شبکه‌های اجتماعی بود و با زمینه‌سازی و حمایت از فیلترینگ سرمایه اجتماعی نظام را به حراج گذاشت، در نهایت برای جذب مخاطب ریزش کرده و جلب توجه مردم در شب یلدا دست به دامن اینفلوئنسرهای اینستاگرامی شد».
سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی نیز در اینستاگرامش نوشت: «حال نقد هم ندارم دیگه، اینه دیگه، سال‌ها فحش به دیگران و بافتن موهومات و شاذیات اینه تهش… تحجر همیشه به نازلترین وجوه تجدد برای بقا چنگ می‌زند، شما با بصیرت‌ها واقعی هستین یا کیک؟

 حضور اینفلوئنسرها در تلویزیون مبارک
از سوی دیگر عصر ایران نیز نوشته است: «در این چند روز به مناسبت شب یلدا تلویزیون برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است و در خبری اعلام شد که حسن ریوندی هم در برنامه‌ای به استندآپ کمدی می‌پردازد و تصاویری هم از ضبط این برنامه منتشر شد. محمدجواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات در یک استوری کنایه‌آمیز به صداوسیما در صفحه اینستاگرامش نوشت: «در تاریخ خواهند نوشت: آن تفکر صداوسیمایی که به دنبال نابودی شبکه‌های اجتماعی بود و با زمینه‌سازی و حمایت از فیلترینگ، سرمایه اجتماعی نظام را به حراج گذاشت، در نهایت برای جذب مخاطب ریزش کرده و جلب توجه مردم در شب یلدا، دست به دامان اینفلوئنسرهای اینستاگرامی شد.» منشا حرف آذری جهرمی مشخص است و نشان‌دهنده سیاست‌گذاری غلط در تلویزیون علی الخصوص در این ۲ سال اخیر است که پیمان جبلی و تیم او به صداوسیما آمده‌اند و بسیاری از برنامه‌های موفق و یا چهره‌های تلویزیونی را متوقف کردند و البته از همان روزها که مدام این هشدار داده شد به حرف هیچکس گوش ندادند و عاقبت این شد که مخاطبی دیگر برایشان نماند. حال برای جبران این خسران بزرگ دارند از انواع و اقسام ظرفیت‌ها بهره می‌برند که دوباره مردم تلویزیون را ببینند، که اتفاقا این اقدام خوبی است. همان مواقع که ما به رویکرد جدید تلویزیون بسیار نقد داشتیم و تا جایی که در توان بود اعتراضمان را نوشتیم همه حرف ما این بود که تلویزیون و در کل صداوسیما یک نهاد مهم فرهنگی، اجتماعی است که نمی‌توان آن را به شکل سلیقه‌ای یا جناح‌بندی سیاسی اداره کرد و در این رسانه باید انتظار مخاطبان از هر طیف و جناحی را برآورده ساخت. این سخن به این معنا نیست که تلویزیون به این دام بیفتد که ببیند مخاطب چه چیزی را دوست دارد و همان را بسازد بلکه برعکس باید برنامه یا فیلم و سریالی را بسازد که بتواند مخاطب را به آن جذب کند و این مهم به دست نمی‌آید مگر با نگاهی باز و وسیع و بدون حب و بغض یا لجبازی و جناح‌بندی سیاسی و… اتفاقا آمدن اینفلوئنسرها به تلویزیون یک قدم
رو به جلو است که نشان از تجدید نظر در سیاست‌گذاری برای تلویزیون دارد. البته به شرط این که مقطعی و فقط برای خواباندن اعتراض‌ها نباشد. حرف از ساخت برنامه‌های جدیدی با بازگشت فرزاد حسنی و محمدرضا گلزار هم به میان آمده است و اتفاقا این را هم باید به فال نیک گرفت، انگار برنامه سازان و مجری‌های فعال کنونی در تلویزیون هم خود به این نتیجه رسیده‌اند که باید این سبد با رنگ و بوهای متنوع پر شود والا تک بعدی بودن فقط ملال به دنبال دارد و خودشان هم نمونه‌اش را در همین دو سال شاهد بودند. فقط الان نکته هشدار‌دهنده این است که از طرف دیگر بام به پایین نیافتید و برای جبران مخاطب هر برنامه‌ای را تولید نکنید. این تجربه دوساله باعث شد افرادی که همواره بیرون از گود نشسته بودند و به عالم و آدم و هر نوع کار و برنامه‌ای در صداوسیما انتقاد داشتند، حال که خود بر مسند مدیریت نشسته‌اند فهمیده‌اند که این قضیه به آن سادگی‌ها هم نیست که آن‌ها فکر می‌کردند و ارتباط رسانه‌ای چون تلویزیون با مخاطب یک رابطه دوطرفه است. تلویزیون در ایران تمام پولش از بودجه دولت و بیت المال است و به همین دلیل تمام ایرانیان در چرخیدن چرخ‌های این رسانه نقش دارند، پس باید این را مد نظر قرار دهند که باید برای تمام ایرانیان برنامه بسازند. به همین سادگی.»