شاهرود-عباسعلی حسین پور: بخش قلب بیمارستان امام حسین (ع) تاکنون بالغ بر ۲۵۰ عمل کرونر قلب را انجام داده، موضوعی که تا قبل بیماران مجبور بودند برای آن، رنج سفر به تهران را به جان بخرند. دانشگاه علوم پزشکی شاهرود یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرستان […]

شاهرود-عباسعلی حسین پور: بخش قلب بیمارستان امام حسین (ع) تاکنون بالغ بر ۲۵۰ عمل کرونر قلب را انجام داده، موضوعی که تا قبل بیماران مجبور بودند برای آن، رنج سفر به تهران را به جان بخرند.
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرستان شاهرود است. این دانشگاه با دارا بودن هفت معاونت و دو شبکه بهداشت و درمان، چهار دانشکده، چهار بیمارستان، ۲۰ پایگاه امداد جاده‌ای یک پایگاه امداد هوایی، ۳۱ مرکز جامع سلامت و پایگاه بهداشتی، ۶۴ خانه بهداشت به مردم خدمت‌رسانی می‌کند. دانشگاه علوم پزشکی شاهرود همچنین با ۱۶۰ هیئت علمی در ۲۳ رشته دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، PHD، تخصصی و پنج مرکز تحقیقاتی (سه مرکز مصوب وزارت و دو مرکز مصوب دانشگاه) و به‌طور کلی به بیش از ۵۰ درصد وسعت جغرافیای استان سمنان خدمات بهداشتی درمانی ارائه می‌کند. مساحت تحت پوشش این دانشگاه ۵۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع است که ۲۷۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. با حسین شیبانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود درباره مهمترین اقدامات و اتفاقاتی که در سال جاری در این مجموعه با محوریت اقدامات درمانی رخ داده به گفتگو نشستیم.

این روزها درباره جراحی قلب در شاهرود بسیار صحبت می‌شود درباره این امر توضیح دهید.
افتتاح بخش جراحی قلب بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود در اسفند ماه ۱۴۰۰ و ارتقای آن در اسفند ۱۴۰۱ با بکارگیری عضو هیئت علمی با سابقه ۲۵۰ عمل پیوند قلب با جذب کمک‌های خیران سلامت یکی از اقدامات ویژه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بوده است. این بخش دارای دو اتاق عمل مجهز به بهترین تجهیزات پایه بوده و نواقص تجهیزاتی آن از قبیل بالون پمپ، ست جراحی عروق، ست دوم جراحی قلب باز، پروپ اکوی مری از محل کمک خیران تامین شده است. در این مرکز تا به حال ۲۵۰ عمل جراحی بای پس عروق کرونر که ۱۰ مورد آن اورژانسی بوده را انجام داده است. این بخش همچنین ۱۲ عمل تعویض و ترمیم دریچه و سه عمل ترمیم ASD انجام شده و میزان مرگ آن در مجموع قابل قبول بوده، گرچه در حال حاضر که بسیار کم است. همچنین در دستور کار قرار گرفتن انجام عمل جراحی قلب باز (CABG) به روش توتال آرتریالیزاسیون (تمام شریانی) از جمله برنامه‌های دیگر دانشگاه است.

درباره بخش‌های مختلف مرکز قلب شاهرود هم توضیح دهید.
ما در یکسال اخیر توانسته‌ایم شاهد راه‌اندازی بخش اکوی تخصصی در مرکز قلب بیمارستان امام حسین (ع) و راه‌اندازی بخش نورو اینترونشن در بخش انژیوگرافی با حضور یک فلوشیپ نورواینترونشن باشیم. همچنین تقویت بنیه علمی و تجربی مرکز قلب شاهرود با حضور یک استاد تمام پروفسور مه منش و یک دانشیار جدید از دیگر اقداماتی بود که صورت گرفته است. همچنین ما امروز بخش قلب کودکان و اطفال را هم داریم و دانشگاه توانسته جذب فوق تخصص قلب کودکان و خرید سه عدد پروپ اکوی اطفال به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل کمک خیران را نیز صورت دهد. تجهیز و افتتاح بخش بازتوانی قلب و ریه با جذب کمک‌های خیرین شهریور ۱۴۰۱ از جمله دیگر اقدامات مهم و ویژه در مجموعه دانشگاه در مقوله قلب بوده است. این بخش در مراکز بزرگ درمانی و عمدتاً در مراکز استان وجود دارد و در مرکز استان سمنان وجود ندارد و هم اکنون با ظرفیت بالا در حال ارائه خدمت است و خوشبختانه مورد استقبال خوب مردم قرار گرفته است.

از جراحی قلب اطفال در مرکز قلب بیمارستان امام حسین (ع) چه خبر؟
مرکز بزرگ قلب بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود با حضور فوق تخصص قلب اطفال از ابتدای آذر ماه به مرکز جامع قلب تبدیل شد. یکی از مهمترین اهداف ما ایجاد مرکز قلب جامع بود که در شاهرود اتفاق افتاد و حضور «پروفسور محمدحسین نجم آبادی فوق تخصص بیهوشی و جراحی قلب اطفال» شروع این اقدام مهم است. وی با حضور در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود و بازدید از امکانات مرکز قلب آن را برای جراحی قلب اطفال مطلوب ارزیابی کرد.
پروفسور نجم آبادی دارای فوق تخصص ژنتیک مولکولی و پزشکی از آمریکا است و مدتی استادیار یکی از دانشگاه‌های آمریکا بوده، در سال ۱۳۷۵ به ایران بازگشت و از بدو تاسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با راه‌اندازی مرکز تحقیقات ژنتیک آن دانشگاه، پژوهش‌های خود را ادامه داد. این دانشمند در سال ۱۳۹۱ در حوزه علوم پایه پزشکی ایران پژوهشگر برتر شد، و در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی وبگاه مرجع و معتبر علمی جهان
web of Knowledge به عنوان دانشمند برتر جهان معرفی شد.

درباره این بخش بیشتر بگویید.
این بخش فقط در مراکز استان‌ها وجود دارد و برای بهبود عوارض حاصل از سکته‌های قلبی بسیار مفید است و متاسفانه از بخش‌هایی است که به دلیل‌عدم آگاهی هرگز مطالبه مردم و مسئولان نیست، از طرفی با توجه به شیوع بسیار بالاتر دیابت در شاهرود و یزد نسبت به سایر نقاط کشور تقریباً ۱.۵ برابر و اینکه دیابت یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای خطر برای سکته‌های قلبی است و اینکه در کشور ما سکته‌های قلبی یکی از سه علت اصلی مرگ محسوب می‌شوند، پس راه‌اندازی بخش‌های کمک‌کننده در این مسیر یعنی راه‌اندازی بخش‌های مرکز قلب شامل انژیوگرافی-آنژیوپلاستی، جراحی قلب باز، اکو و بازتوانی برای شاهرود بسیار حیاتی است.

 شاهرود میزبان بخش «بازتوانی قلب و ریه»
شاهرود در حالی در بخش بازتوانی قلب و ریه میزبان بیماران بعد از عمل‌های حراجی است که حتی بسیاری از مراکز استان‌های کشور از داشتن این بخش محروم هستند. پیشرفت‌های پزشکی در چهار دهه اخیر و مشخصاً بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان و طبیعتاً شهرستان‌های شاهرود و میامی زبانزد و چشمگیر بوده است بخش مهمی از این پیشرفت‌ها را باید مدیون کادر درمانی و همچنین مراقبتی از بیماران بود که شبانه روز تلاش می‌کنند. فرشتگان زمینی که شبانه روز برای سلامت جامعه در تلاش هستند و بسیاری از زحمات و خدمات آن‌ها حتی دیده نمی‌شود. دوران کرونا تنها گوشه‌ای از این مجاهدت‌ها را به نمایش گذاشت تا مردم بیشتر با دشواری‌های کار پزشکی آشنا شوند.

درباره بیمارستان میامی و دیگر زیرساخت‌ها هم توضیح دهید.
تکمیل، تجهیز و افتتاح بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان میامی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ انجام و بهره‌برداری آن از دی ماه ۱۴۰۱ صورت گرفت. این بیمارستان علیرغم کارشکنی‌های متعدد توسط پزشکان و پرستاران همان‌ها که با پست میامی استخدام شده بودند اما سال‌ها در شاهرود خدمت می‌کردند و حتی یک بار میامی را ندیده بودند و بسیار دوست می‌داشتند که این مرکز سرپا نشود، در حال حاضر ضریب اشغال تخت ۳۰ درصد دارد.
این بیمارستان در حال حاضر دارای متخصصان قلب، داخلی، زنان، اطفال و طب اورژانس مقیم بوده و ریاست آن بر عهده یک متخصص طب اورژانس است. از حیث تجهیزات در مورد تخصص‌های موجود هیچ نقصی ندارد. فقط متخصص جراحی این بیمارستان که سال‌ها است با پست آنجا استخدام شده از رفتن به آنجا سر باز می‌زد از ابتدای شروع به کار جان ۱۰ بیمار سکته حاد قلبی را نجات داده است. آماده‌سازی ساختمان و افتتاح آزمایشگاه ژنی مولکولی بیمارستان امام حسین (ع) در آذر ماه ۱۴۰۱ با جذب وام بانک جهانی، طراحی و ساخت، تجهیز و افتتاح بخش اسکوپی در بیمارستان امام حسین (ع) با کمک خیران، راه‌اندازی اولین آزمایشگاه تشخیص پزشکی ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در ۱۴۰۱ از جمله اقدامات دیگر در حوزه
درمان هستند.
تامین یک عدد پروپ اکوی مری بزرگسالان، سه عدد پروپ اکوی اطفال، ست جراحی عروق، دو عدد بالون پمپ، کلیه تجهیزات بخش بازتوانی و… از محل کمک خیران، تجهیز و افتتاح بخش‌ای سی یوی جراحی قلب باز با هشت تخت (دو تخت ایزوله) تجهیز و افتتاح بخش پست‌ای سی یو با شش تخت، افتتاح ساختمان و آغاز به کار پایگاه اورژانس ۱۱۵ فرومد در زمره دیگر اقدامات این حوزه است. راه‌اندازی کلینیک طب ایرانی سنتی، راه‌اندازی کلینیک تغذیه در کلینیک ویژه دانشگاه، تحویل یک دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی، سه عدد دیالیز ATF، دو عدد نبولایزر برای دو بیمار CF، شروع اجرای طرح پرستار پیگیر در بیمارستان‌های تحت پوشش شروع طرح تله مدیسین (دوراپزشکی) در داشبورد اطلاعات MCMC از دیگر اقدامات انجام شده است.

شاهد ارتقای زیر ساخت‌ها هم بودیم که نمونه آن در بیمارستان امام حسین (ع) دیده می‌شود.
بله؛ در کنار این مسائل می‌توان به شروع به کار دبیرخانه‌های جوانی جمعیت، سلامت و امنیت غذایی، اخذ مجوز و تامین اعتبار برای ارتقا تاسیسات برودتی اتاق عمل امام حسین (ع)، اخذ مجوز و تامین اعتبار برای افزایش زیربنای اتاق عمل امام حسین به میزان ۳۰۰ مترمربع برای ارتقای بخش رختکن و اطفال، راه‌اندازی بخش جراحی محدود بهار با مشارکت تفاهم نامه‌ای با دریافت تعرفه دولتی، راه‌اندازی بخش جامع توانبخشی در بهار با کمک بخش خصوصی وبا دریافت تعرفه دولتی و اخذ مجوز IPD بیمارستان بهار برای شروع توریسم درمانی اشاره کرد.
اخذ موافقت اصولی جهت خرید یک دستگاه سی‌تی‌آنژیوگرافی (۱۲۸ اسلایس) و یک دستگاه سی‌تی‌اسکن (۱۶ اسلایس) افتتاح نزدیک کلینیک جامع دندانپزشکی از محل مشارکت یا خرید خدمت به عنوان مقدمه دانشکده دندانپزشکی و تحویل دو دستگاه موتورولانس به ناوگان حمل بیمار ۱۱۵ از دیگر کارهایی است که در یک سال اخیر صورت گرفته است. انجام اولین عمل جراحی بای پس کرونر در یک بیمار با نقص مادرزادی دکستروکاردی تولید اولین نوزاد حاصل از عمل میکروسکوپی مردان دربخش ناباروی بیمارستان بهار و پیگیری اخذ مجوز و راه‌اندازی پیوند قلب در کنار اخذ مجوز پت اسکن: این مجوز فقط به مراکز استان تعلق می‌گیرد و اعطای مجوز دی کلینیک شفا و کمک به آن جهت اخذ مجوز IPD (درمان توریست) از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.
و این به ارتقای خدمات هم انجامیده است
البته؛ افزایش تعداد ام‌ارای از ۳۰ تا به ۱۰۰ مورد در در روز و کاهش نوبت از یک ماه به ۷۲ ساعت نمونه این موضوع است. اخیراً با توجه به ارائه خدمات خوب و مراجعه متقاضیان غیر شاهرودی تعداد متقاضیان به ۱۴۰ تا در روز رسیده که از ظرفیت دستگاه ما بالاتر است و لذا سبب شده نوبت‌ها مجدد طولانی گردد همچنین افزایش ضریب اشغال تخت بیمارستان‌های دانشگاه به ۷۰ درصد از دیگر مسائلی است که آمارها آن را تائید می‌کند.

برای ارتقای کیفیت خدمات چه کردید؟
جذب ۲۲ پزشک متخصص برای ارائه خدمات درمانی در مراکز تحت پوشش در سال قبل یکی از اقدامات بود همچنین بیش از ۲۵۰ بازدید نظارتی از تمامی مراکز و مؤسسات درمان تحت پوشش) بیمارستان‌ها، مطب‌های پزشکان، دندان پزشکان عمومی و متخصص، مؤسسات درمانی، دفاتر کار از جمله کارهایی بود که صورت گرفت. انجام گشت مشترک نظارتی و بازدید از مراکز غیر مجاز ارائه‌دهنده خدمات درمانی، برخورد با مداخله گران در امر درمان، پلمپ مراکز مذکور و ارسال پرونده‌ها به مراجع قضائی و حضور پزشکان متخصص مقیم در رشته‌های طب اورژانس و زنان و زایمان در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه نیز دنبال شد و ما همچنین توانستیم شاهد راه‌اندازی و تجهیز بخش PICU (بخش‌ای سی یوی اطفال) در بیمارستان بهار باشیم. تجهیز و راه‌اندازی بخش CCU بیمارستان بهار و افزایش تخت‌های بخش ICU در بیمارستان امام حسین (ع) به میزان ۴۰ درصد در کنار آنالیز کسورات اسناد بیمه‌های پایه جهت جلوگیری از ضرر و زیان مراکزو تهیه شاخص‌های عملکردی در خصوص اقتصاد سامت و سایر موارد و ارسال به مراکز همچون درصد اشغال تخت و متوسط اقامت بیمار و… در کنار برگزاری دوره آموزشی غیرحضوری مدیریت درمان و برخورد صحیح با بیماران سکته حاد مغزی و قلبی از جمله دیگر کارهایی بود که صورت گرفته است.
برگزاری دوره آموزشی احیا پیشرفته کودکان با حضور مدرس کشوری برای گروه‌های پزشکی، پرستاری و فوریت‌های پزشکی، انجام اقدامات اصلاحی به منظور کاهش بروز وقایع ناخواسته در بیمارستان‌های دانشگاه، تهیه و تدوین سناریوهای آموزشی از موارد وقایع ناخواسته و ارسال به وزارت متبوع، جمع‌آوری و ارسال شاخص‌های ملی پرستاری از طریق راه‌اندازی داشبورد اطلاعاتی سامانهMCMC، ثبت و پایش اطلاعات کودکان پر خطر و پیگیری و رعایت شایسته سالاری در خصوص تصدی تمامی پست‌های مدیریتی پرستاری (سوپروایزرها، سرپرستاران و …)، کارشناسان و مدیران پرستاری ستادی دانشگاه‌ها از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه درمان بود.

اگر بخواهیم چند مورد شاخص‌ترین کارهایی که صورت گرفته در بخش درمان را بگویید چه چیزهایی را معرفی می‌کنید؟
افزایش ضریب اشغال تخت بیمارستان‌های دانشگاه به متوسط ۶۵ درصد، انجام بیش از ۶۰۰ بازدید نظارتی از تمامی مراکز و مؤسسات درمان تحت پوشش، پیگیری و راه‌اندازی مجدد کلینیک دندانپزشکی دانشگاه، صدور پروانه بهره‌برداری بیمارستان امام رضا (ع) میامی با ۶۴ تخت، بهره‌برداری و افزایش بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی به میزان ۷۵ تخت در بیمارستان بهار و صدور موافقت اصولی افزایش بخش دندانپزشکی بیمارستان بهار و ۲۳ تخت اورژانس بستری می‌تواند در زمره این موارد باشد. اخذ موافقت اصولی افزایش بخش‌های توانبخشی قلب، طب فیزیکی و توانبخشی، ۲۵ تخت ۱۵ تخت پست‌ای سی یو، ۱۴ تخت آنکولوژی، ۴۰ تخت اورژانس بستری در بیمارستان امام حسین (ع) صدور پروانه بهره‌برداری درمانگاه دندانپزشکی پارسیان) خصوصی (، موسسه رادیولوژی و سونوگرافی پرتو، مرکز جراحی محدود شفا و بهره‌برداری کلینیک اختلال خواب دانشگاه از دیگر اقدامات است. خرید، تحویل و صدور پروانه بهره‌برداری تجهیز دو دستگاه سی آرم در اتاق عمل بیمارستان امام حسین (ع) و بهار، تأیید اعضا و صدور موافقت اصولی ثبت دو شرکت تعاونی بهداشتی درمانی، پیگیری در خصوص راه‌اندازی سامانه الکترونیک تریاژ در اورژانس بیمارستان‌ها (پیشرفت ۷۰ درصد) از دیگر اقدامات می‌تواند باشد که صورت گرفته است.
تجهیز خیریه بیمارستانی جهت ارائه وسایل توانبخشی به بیماران از قبیل: دستگاه اکسیژن ساز، دستگاه اکسیژن، ونتیلاتور، ساکشن و ویلچر به کمک خیرین و خیریه بیمارستان، اجرای طرح سلامت یار استفاده از نیروهای داوطلب برای ارائه خدمت به بیماران در بیمارستان امام حسین (ع) و معرفی ۵۴۶ نفر بیمار خاص و صعب العلاج و سرطانی به بیمه سلامت استان برای معرفی بیماران با بانک در راستای اعطای وام از دیگر کارهایی است که انجام شده است.

ذکر چند نکته مهم نتیجه‌گیری ما باشد از این مصاحبه
*تا بحال تعدا زیادی از بیماران قلبی این دانشگاه از مرگ نجات یافته‌اند اگر منصف باشیم این مهم با هیچ اعتبار و ریالی قابل قیاس نیست و برای همین یک موفقیت باید دست تک تک دست اندرکاران دانشگاه علوم پزشکی شاهرود را بوسید.
*ارائه خدمت و افتتاح و آغاز برخی از خدمات باید به سمتی باشد که بخش زیادتری از مردم به ویژه مناطق محروم با تعرفه دولتی بتوانند از آن بهره‌مند شوند.
*هر کاری که در حوزه سلامت قرار هست انجام شود باید توجیه‌پذیر و با سرعت و ادامه‌دار باشد ولی نباید از حوزه بهداشت و درمان غافل شد بلکه باید به شایع‌ترین‌ها توجه ویژه کرد.
*در شهر دیابتی زندگی می‌کنیم که در آن بیماری‌های قلبی و عروقی زیاد است، طبق آمارها در شاهرود و یزد آمار بیماری‌های قلب و عروق زیاد گزارش شده که باید فکری به حال آن کرد که در این راستا هم اکنون در شاهرود بطور متوسط روزانه یک جراحی قلب انجام می‌شود.
*حوزه قلب تنها مقوله‌ای است که اگر به موقع اقدام درمانی برای آن صورت گیرد موجب نجات فرد می‌شود، بیمارستان میامی بیش از ۲۵ بیمار قلبی را از مرگ نجات داده است.
*دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به کاهش مرگ و میر مادران و انجام فعالیت‌های دانش بنیان ورود و اکنون حاصل آن را هم به وضوح مشاهده می‌کنیم.
*همه تلاش‌ها در راستای کاهش مرگ و میر ناگهانی قلبی، پیشگیری از اعزام بیمار به نقاط دیگر و تحمیل هزینه‌ها بر خانواده‌ها و رسیدن به تیپ دو و نهایت یک است.
*۱۵ اختراع توسط اساتید این دانشگاه صورت محقق شده و دو استاد دارای دو درصد رتبه برتر جهان نیز در این دانشگاه مشغول به خدمت‌رسانی به مردم هستند.
*درحدود دو سال گذشته ۲۵ پزشک، فوق تخصص و پروفسور و پنج دانشجوی خارجی جذب دانشگاه علوم پزشکی شاهرود شده‌اند، شش خانه بهداشت تکمیل و افتتاح شده و بیش از ۶۴ هزار آزمایش تخصصی در این دانشگاه انجام شده است. اینها بخش کوچکی از موفقیتهای بزرگ این دانشگاه است.
* در شرایطی که کرونا را سپری و پزشکان فرصت ریکاوری پیدا نکردند شاهد ارائه خدمت خوب به بیماران شاهرودی بودیم و با همین امکانات موجود، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در شاخص‌های درمان کرونا رتبه اول تا سوم را بدست آورده است.
*دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تیپ سه با مأموریت‌های بزرگ که وزارت بهداشت نگاه خاص به آن دارد، است با این نگاه ویژه مرکز دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مرکز تحقیقاتی عوارض انواع واکسن کرونا انتخاب و در کنار هفت دانشگاه دیگر کار تحقیقاتی با نتیجه خوب صورت گرفت که نشان می‌دهد وزارت به توانمندی این دانشگاه اعتماد دارد.