آفتاب یزد: وزیر امور خارجه اریتره در حاشیه اجلاس سران جنبش‌عدم تعهد در دیدار با دکتر محمد مخبر ضمن تقدیم پیام کتبی رئیس جمهور این کشور به دکتر سید ابراهیم رئیسی، بر علاقمندی اریتره برای توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در این دیدار […]

آفتاب یزد: وزیر امور خارجه اریتره در حاشیه اجلاس سران جنبش‌عدم تعهد در دیدار با دکتر محمد مخبر ضمن تقدیم پیام کتبی رئیس جمهور این کشور به دکتر سید ابراهیم رئیسی، بر علاقمندی اریتره برای توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن ابراز ناخرسندی ازعدم توسعه روابط میان دو کشور برغم وجود زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوب موجود در ایران و اریتره، بر ضرورت افزایش تلاش‌ها برای تقویت و ارتقای سطح روابط فی‌مابین تاکید کرد.
دکتر مخبر با تجلیل از مواضع و پشتیبانی قاطعانه اریتره از مردم مظلوم فلسطین در سایه سکوت و بی‌عملی مجامع بین‌المللی، خواستار نقش آفرینی و مشارکت فعال همه کشورها و ملتهای آزاده و با وجدان برای توقف جنایت جنگی و نسل کشی در غزه شد.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه همسویی جمهوری اسلامی ایران و اریتره را از جمله زمینه‌های بسیار خوب موجود برای ارتقا سطح روابط میان دو کشور و موجب هماهنگی بیشتر مواضع مشترک عنوان کرد و گفت: البته ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری که پشتیبان روابط سیاسی است، مد نظر ما است و جمهوری اسلامی ایران نیز برای انتقال تجربیات و اشتراک ظرفیتهای خود با اریتره در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و علم و فناوری آمادگی دارد.
دکتر مخبر همچنین حفظ امنیت آبراهه‌های بین‌المللی را راهبرد اصولی و ثابت جمهوری اسلامی ایران برشمرد و بر ضرورت همگرایی بیشتر کشورهایی ساحلی دریای سرخ برای مقابله با تجاوزگری آمریکا و برخی کشورهای غربی در این منطقه تاکید کرد.
«عثمان صالح محمد» نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفتگو با دکتر مخبر، با تاکید بر علاقمندی کشورش برای افزایش سطح روابط با جمهوری اسلامی ایران تا سطح استراتژیک و راهبردی، تقویت روابط فیمابین را نیازمند افزایش روابط دیپلماتیک و تبادل هیئت‌های عالیرتبه دو کشور دانست.
وزیر امور خارجه اریتره در ادامه با بیان اینکه کشورش قویا از حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت حمایت می‌کند، افزود: ما نه تنها از مردم فلسطین حمایت می‌کنیم بلکه در مبارزه آن‌ها با جنایتگری و نسل کشی رژیم صهیونیستی در کنار آن‌ها ایستاده‌ایم، چرا که رژیم صهیونیستی را رژیمی وابسته به آمریکا می‌دانیم که سالهاست کشور و مردم ما را با تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه رنج داده و بر روی تمامی موازین حقوق بشری پا گذاشته است.
عثمان صالح محمد همچنین ضمن محکومیت تجاوزگری آمریکا و انگلیس در دریای سرخ بر ضرورت حفظ امنیت مسیرهای کشتیرانی و آبراهه‌های بین‌المللی تاکید کرد.