تسنیم: کنگره بین‌المللی «علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره)» همزمان با چهل و دومین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی (ره) در مدرسه امام کاظم (ع) شهر مقدس قم برگزار شد. بر اساس این گزارش در این کنگره بین‌المللی، پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی پخش شد. دربخشی از این پیام آمده است: امیدواریم حوزه پربرکت ایران و […]

تسنیم: کنگره بین‌المللی «علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره)» همزمان با چهل و دومین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی (ره) در مدرسه امام کاظم (ع) شهر مقدس قم برگزار شد. بر اساس این گزارش در این کنگره بین‌المللی، پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی پخش شد. دربخشی از این پیام آمده است:
امیدواریم حوزه پربرکت ایران و نجف و سایر مواضع شیعه و دانشگاه‌های ایران و غیرایران که دانشگاه‌های اسلامی هستند، موفق بشوند پربار بشوند چشمه‌های جوشانی بسازند که دیگر ما گرفتار فرعون‌ها نشویم. روزی فرعون در مصر زندگی می‌کرد که یُذَبِّحُونَ أَبْناءَکم‏ در دستگاه او بودند، این‌ها فقط پسربچه‌های نوزاد را می‌کشتند، اما الآن این اسرائیلی که همان فرعون است، نه تنها «یذبح أبناء» بلکه «یذبح بنات» و نه تنها «یذبح أبناء و بنات»، بلکه «یقتل الآباء و یقتل الأمّهات»؛ فرعون فقط پسر بچه‌های نوزاد را می‌کشت، اما این‌ها پسر و دختر، پدر و مادر، همه را در غزه یکجا خاک می‌کنند، این برای آن است که بشریت، علمی که فراهم کرد به صورت استخر در آمد، یک: چراغ شد، دو: و این چراغ فقط بیراهه را نشان می‌دهد، راه‌های دزدی و خیانت را نشان می‌دهد و صراط مستقیم را اصلاً نمی‌بیند، سه.
این‌ها کور هستند، در بخش پایانی سوره مبارکه «طه» این آیه آمده است که برخی را ما در قیامت کور محشور می‌کنیم و در قیامت به خدا اعتراض می‌کند که رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنی‏ أَعْمی وَ قَدْ کُنْتُ بَصیراً؛ من در دنیا چشم داشتم الآن کور هستم، چرا مرا کور محشور کردی. در پاسخ می‌فرماید: کَذلِکَ ما هر طوری که بودی محشور کردیم؛ تو خیال می‌کردی چشم داری، اما کور بودی، الآن هم کوری. کَذلِکَ این می‌دید، اما همه‌اش بیراهه و چاه را می‌دید نه راه را. ممکن است زمین را خوب بشناسد آسمان را خوب بشناسد، فضای آسمان و زمین را خوب بشناسد، کرات را خوب بشناسد، ماهواره ببرد مسافر ببرد مسافر پیاده کند و عمری را در این راه بگذراند، ولی کور باشد! برای اینکه او همه جا را دید مگر آفریدگار را، با اینکه آفریدگار، قیّم و قیّوم و مقوّم خود مسافر است و راه و مقصد؛ خب وقتی او را نبیند کور است.
در قرآن کریم در سوره مبارکه «طه»
خدا پاسخ می‌دهد که کَذلِکَ یعنی تو کور بودی الآن هم کور محشوری. تو باید خالق را می‌دیدی که اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ، تو باید میدیدی که خالق برای شما خلق کرد، تو باید می‌دیدی که خالق فرمود آنچه من آفریدم و برای شما آفریدم را مسخر شما کردم، اما شما هیچ یک از این‌ها را ندیدی. هم اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ را ندیدی هم خَلَقَ لَکُمْ ما فی الاَرض جمیعاً را ندیدی و هم سَخَّرَ لَکُمْ ما فی السّماوات و ما فی الاَرض را. هیچ کسی نیست که بگوید من نمی‌توانم آسمان را مسخر کنم زمین را مسخر کنم؛ نه! فرمود ما برای شما مسخر کردیم، درس بخوانید، عمل کنید و آسمان و زمین را تسخیر کنید؛ اما _متاسفانه_ جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم و امثال این‌ها پیدا شده و الآن چند برابر فرعون در خطر پیدا شده است؛ فرعون، «یذبح الابناء» بود، اما این «یذبح الابناء و البنات و الآباء و الامّهات» است. امیدواریم ذات اقدس الهی نظام ما را مملکت ما را کشور ما را ناموس ما را جهان اسلام را مسلمین جهان را در سایه قرآن و عترت حفظ بفرماید و حوزه و دانشگاه را از استخری بودن به در آورد و به صورت ینابیع علم قرار دهد، تا علم و معرفت همراه با عمل صائب و صالح، از حوزه پربرکت ایران اسلامی و از دانشگاه پربرکت ایران اسلامی به جا‌های دیگر منتقل بشود.