یک مذاکره‌کننده ارشد تایلندی برای آزادی گروگان‌های این کشور از دست حماس، از ایران برای حمایت و کمک به آزادی اسرای تایلندی از غزه تشکر کرده و گفت می‌تواند دلیل اقدام حماس به گرفتن اسرا از اسراییل برای آزادی زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسراییل را درک کند. به گزارش عصرایران، “لِرپونگ سید” مذاکره‌کننده مسلمان تایلندی […]

یک مذاکره‌کننده ارشد تایلندی برای آزادی گروگان‌های این کشور از دست حماس، از ایران برای حمایت و کمک به آزادی اسرای تایلندی از غزه تشکر کرده و گفت می‌تواند دلیل اقدام حماس به گرفتن اسرا از اسراییل برای آزادی زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسراییل را درک کند.
به گزارش عصرایران، “لِرپونگ سید” مذاکره‌کننده مسلمان تایلندی برای آزادی اسرای تایلندی از دست حماس در مصاحبه‌ای با شبکه اسکای، گفت مذاکره‌کنندگان حماس تیم مذاکره‌کننده تایلندی را نه سیاستمداران تایلندی بلکه به چشم “مسلمانان تایلندی” می‌دیدند.
تایلندی‌ها بزرگترین گروه از کارگران خارجی در اسراییل را تشکیل می‌دهند و بسیاری از آنها که مشغول کار در مزارع اطراف غلاف غزه در روز هفتم اکتبر بودند به دست حماس اسیر شده و برخی از آنها حتی جزو کشته شدگان هستند.
به همین نسبت، اتباع تایلند بزرگترین گروه از اتباع خارجی بودند که به اسارت حماس در آمدند.
در پشت صحنه، مقامات تایلند بی‌سر و صدا تلاش می‌کنند تا شهروندان خود را آزاد کنند و در جلساتی در قطر و ایران شرکت می‌کنند.
در مرکز تیم مذاکره‌کننده تایلند، “لِرپونگ سید” یک مسلمان تایلندی قرار دارد که در یک مصاحبه اختصاصی با اسکای نیوز گفت که کار حماس در گرفتن اسیر اسراییلی برای معامله با آزادی اسرای فلسطینی از نظر او قابل درک است.
دکتر سید در هفته‌های اخیر وقت خود را بین کشور خود و ایران تقسیم کرده است، جایی که در آنجا پنج مرتبه با حماس مذاکره کرده و زمینه آزادی اسرای تایلندی را فراهم کرده است.
او در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: “ما به عنوان افراد عادی و نه سیاستمداران برای مذاکره به آنجا رفتیم. حماس این را دید. آنها ما را به عنوان مسلمانان تایلندی می‌دیدند و قول دادند که در صورت آتش‌بس، اتباع تایلند در گروه اول آزاد خواهند شد و همین کار را نیز کردند.”
اسرای تایلندی در مقایسه با اسرایی از ۲۰ ملیت دیگر، جزو اولین گروه از اسرای خارجی آزاد شده هستند.
دکتر سید بخشی از یک تیم کوچک متشکل از سه نفر است که به نمایندگی از رئیس مجلس تایلند و “سید سلیمان حسینی” رهبر مسلمانان شیعه تایلند، مامور مذاکره با حماس بودند.
جمعیت ۷۰ میلیون نفری تایلند عمدتا بودایی هستند و تا حد زیادی با اقلیت مسلمان قابل توجه خود به صورت مسالمت آمیز همزیستی داشته اند.
روز سه‌شنبه، وزیر خارجه تایلند برای دیدار با اسرای تایلندی که هفته گذشته آزاد شدند به اسراییل رفت.اسرای تایلندی قرار است روز پنجشنبه به تایلند بازگردند.البته برخی از آنها به اسراییل بازگشتند تا به کار در مزارع ادامه دهند.
دکتر سید می‌گوید که مذاکرات دولت تایلند با قطری‌ها تا حدی به آزادی تایلندی‌ها کمک کرده، اما او قاطعانه معتقد است که رابطه تاریخی تایلند با ایران در روند آزادسازی اسرای تایلندی بسیار حیاتی بوده است.
او اصرار دارد که هیچ شرطی از سوی حماس در مورد آنچه که اسرای تایلندی پس از آزادی می‌توانند یا نمی‌توانند بگویند وجود ندارد، و این ادعا را که حماس از آزادی اسرا به عنوان یک نمایش استفاده می‌کند، رد می‌کند.
او همچنین می‌گوید که اقدام حماس در گرفتن اسرا از جمعیت اسراییل اقدامی موجه است، چون هزاران اسیر فلسطینی سال هاست بدون اقامه دلیل قانونی و تنها با احکام غیرقانونی بازداشت اداری موقت، عمرشان در زندان‌های اسراییل تلف شده و تحت انواع شکنجه و بدرفتاری از سوی ماموران اسراییلی اند.
این مذاکره‌کننده تایلندی با حماس در ادامه افزود بر اساس آنچه که از حماس دیده و شنیده است، معتقد است بقیه تایلندی‌هایی که در غزه نگهداری می‌شوند نیز آزاد خواهند شد. به گفته دولت تایلند، ۱۵ نفر دیگر از اتباع تایلند هنوز در غزه اسیر هستند.
اما او گفت که حماس به او هشداری جدی برای اتباع و مقامات تایلند داده است: “منطقه مرزی (موسوم به غلاف غزه) یک زمین مورد مناقشه است و زمان جنگ است و حماس هر کسی را که در آنجا برای قانون شکنان کار می‌کند، در نظر می‌گیرد.”این هشدار برای بسیاری از تایلندی‌هایی که در فکر بازگشت دوباره به سرکارهایشان در مزارع اسراییلی هستند، بسیار نگران‌کننده خواهد بود.