آفتاب یزد – گروه شبکه: روز پنجشنبه بخشی از بیمارستان گاندی دچار آتش‌سوزی شد. خوشبختانه این حادثه فوتی و مصدوم نداشت اما از زمانی که آتش به جان این بیمارستان افتاد، ترس و وحشت نیز گریبان مردم را گرفته بود که مبادا فاجعه پلاسکو تکرار شود اما مثل همیشه آتش‌نشانان که همیشه فداکاری‌شان زبانزد است […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: روز پنجشنبه بخشی از بیمارستان گاندی دچار آتش‌سوزی شد. خوشبختانه این حادثه فوتی و مصدوم نداشت اما از زمانی که آتش به جان این بیمارستان افتاد، ترس و وحشت نیز گریبان مردم را گرفته بود که مبادا فاجعه پلاسکو تکرار شود اما مثل همیشه آتش‌نشانان که همیشه فداکاری‌شان زبانزد است این بار هم از جان خود دست شستند و به دل آتش زدند و آتش بیمارستان گاندی را خاموش کردند. در واقع با تلاش آتش‌نشانان خطر از بیخ گوش تهران عبور کرد. از سوی دیگر بحث بیماران حاضر در بیمارستان گاندی هم مطرح بود که خوشبختانه کلیه بیماران بیمارستان گاندی به بیرون از بیمارستان و دیگر بیمارستان‌های کشور منتقل شدند. در همین راستا سید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از انتقال و بستری شدن ۹۳ بیمار بیمارستان گاندی خبر داد و گفت: «این بیماران به بیمارستانهای فیروزگر، دی، کسرا و یاس منتقل شدند و اکنون هیچ بیماری در بیمارستان گاندی نیست».

نمای کامپوزیتی؛ عامل بزرگ آتش سوزی
اما در خصوص علت آتش سوزی معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: به علت نمای کامپوزیتی ساختمان بیمارستان گاندی، آتش‌سوزی بزرگ جلوه می‌کرد. به گزارش ایسنا، حسین نظری خاطرنشان کرد: موضوع مهم این بود که تصاویری که پخش می‌شد به علت نمای کامپوزیت ساختمان، آتش سوزی را بزرگ جلوه می‌داد. با این حال این آتش سوزی یک حریق عادی بود. نظری با بیان اینکه وقتی حریقی رخ می‌دهد شهرداری به صورتی عمل می‌کند که مسئولان مربوطه از شهردار منطقه تا دیگر عوامل همگی در محل حادثه حضور پیدا می‌کنند، اظهار کرد: آن‌ها خدمات جانبی و پشتیبانی از آتش‌نشانان را انجام می‌دهند و پاکبانان هم بعد از اطفا شروع به پاکسازی معابر می‌کنند. معاون شهردار تهران ادامه داد: تانکر آب به اندازه کافی داشتیم و نردبان‌ها هم در محل بودند. تنها مشکلی که وجود داشت این بود که در ضلع غربی این محل ساختمانی وجود داشت که دسترسی آتش‌نشانان را برای اطفا حریق سخت می‌کرد. در مجموع حضور به موقع و امکانات و تجهیزات کافی در کنار تلاش بی‌شائبه آتش‌نشانان باعث شد تا حریق بدون هیچ خسارت جانی اطفا شود و خوشبختانه بیماران هم همگی به بیمارستان‌های معین منتقل شدند. همچنین در پی وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی تهران، برابر آنچه که مرکز رسانه قوه‌قضائیه اعلام کرده است، در ارتباط با این حادثه و بررسی علت آن نیز پرونده قضائی تشکیل شده است.

 زنگ خطر ساختمان‌های ناایمن پایتخت بار دیگر به صدا درآمد
این اتفاق در حالی رخ داد که سازمان آتش‌نشانی ۵ مرتبه اخطار به این بیمارستان داده بود و با اینکه مدیران قول رفع خطرات را داده بودند؛ اما اقدام
موثری در راستای رفع خطر صورت نگرفته بود و نهایتا حریق در بیمارستان گاندی مهر تاییدی بر بی‌اثر بودن اخطارهای آتش‌نشانی وعدم اهتمام و عزم صاحبان ساختمان‌های ناایمن بود. در همین راستا سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از بی‌توجهی مدیران این بیمارستان به اخطارهای ایمنی قبل انتقاد کرد. سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پیش از این بیمارستان گاندی، پنج مرتبه از آتش‌نشانی اخطار ایمنی دریافت کرده بود، گفت: «آخرین اخطار مربوط به آبان ماه امسال است. اما متاسفانه به این اخطارها توجهی نشده بود. ببینید بیمارستان محلی است که افراد توان‌یاب در آن حاضر می‌شوند. بنابراین باید اصول ایمنی در آن کاملا و حتی بیشتر از اماکن دیگر مورد توجه باشد، نه اینکه به اخطارهای ایمنی بی‌توجهی کنند.» سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران افزود: «حالا این حادثه حریق رخ داد و خسارت عظیمی به بیمارستان وارد شد. خدا را شکر که جان کسی گرفته نشده و کسی هم آسیب ندید که آن وقت دیگر غیرقابل جبران بود. اما حالا سوال اینجاست که آیا هزینه برای ایمن‌سازی به‌صرفه‌تر بود یا هزینه برای بازسازی و جبران خسارات ناشی ازحریق؟»
با اینکه ساختمان بیمارستان گاندی جزو ساختمان‌های ناایمن تهران نبود؛ اما یادمان بماند که ۵ اخطاریه آتش‌نشانی داشته است، البته بنابر اعلام مسئولان شهری، تهران ۱۲۹ ساختمان ناایمن با درجه بحرانی دارد که با پیگیری‌های انجام شده تعداد این ساختمان‌ها به ۷۵ مورد کاهش یافته است؛ اما مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص می‌گوید: بر اساس آخرین تصمیمات، مقرر شد کمیته‌های ایمنی در نواحی برگزار شود و با توجه به اینکه پیگیری وضعیت ساختمان‌های ناایمن از لحاظ حریق بر اساس لایحه بهبود و توسعه خدمات آتش‌نشانی به تازگی در دستور کار قرار گرفته، نواحی عملکرد مطلوبی داشته‌اند. رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح می‌کند: در طول مدت اخیر بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته و گزارشات اعلام شده، تعداد ۱۲۹ ساختمان ناایمن پایتخت به ۷۵ مورد کاهش یافته است. وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه فرایند تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن با سرعت ادامه پیدا کند، یادآور می‌شود: تلاش ما بر این است که تا پایان امسال، حداقل ساختمان‌های بحرانی پایتخت تعیین تکلیف شود و امید می‌رود تعداد ساختمان‌های ناایمن تک رقمی شود. بابایی تأکید می‌کند: مقرر شد نواحی ارزیابی ایمنی ساختاری ساختمان‌ها را نیز بر اساس آنچه پیش از این سازمان پیشگیری و مدیریت بحران آغاز کرده بود، انجام دهند و این بررسی ساختاری به صورت ویژه در دستور کار نواحی قرار گرفت. رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان اینکه ساختمان‌ها از لحاظ ایمنی در چهار دسته کم خطر، میان خطر، پرخطر و بحرانی قرار دارند، ادامه می‌دهد: ۷۵ ساختمان ناایمن وضعیت بحرانی دارند و باید به عنوان اولویت به ایمن‌سازی آن‌ها پرداخت و نمی‌توان گفت وضعیت کدامیک خطرناک‌تر از دیگری است و باید ایمن‌سازی هر یک از این ساختمان‌ها به صورت ویژه دنبال شود.

 ۴۰ بیمارستان منطقه ۶ تهران اخطاریه ایمنی دریافت کرده‌اند
از سوی دیگر مدیر بحران منطقه ۶ شهرداری تهران گفت: ۴۰ بیمارستان این منطقه به‌خاطر ناایمن بودن وضعیت ساختمان‌ها تاکنون سه بار اخطار ایمنی دریافت کرده‌اند. به گزارش ایرنا، خسروانی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در زمینه مدیریت بحران ایمنی ساختمان‌های پرتردد و با اهمیت زیاد است که بیمارستانها و مراکز درمانی هم از جمله ساختمان‌های با درجه اهمیت خیلی زیاد است. وی با اشاره به بازدیدهای متعدد از بیمارستان گاندی در گذشته و صدور اخطارهای لازم در این زمینه که مستندات آن موجود است، ادامه داد: سه جلسه هم با مدیریت این بیمارستان داشته‌ایم. به گفته وی، آخرین جلسه مدیریت بحران شهرداری منطقه در بیمارستان دی و با حضور مدیر بیمارستان گاندی برگزار شد که در آن مسئولان این بیمارستان‌ها مجاب شدند که در آتش‌نشانی تشکیل پرونده دهند. مدیر بحران منطقه ۶ شهرداری تهران افزود: در این جلسات مقرر شد که مسئولان بیمارستان گاندی یک مشاور برای چگونگی اجرای به‌روزترین سیستم‌های اطفا و اعلان حریق به منظور رعایت ایمنی در فازبندی‌های مختلف داشته باشند. خسروانی تاکید کرد: همه بیمارستان‌ها و مراکز مهم اعم از خصوصی، دولتی و مجتمع‌های بزرگ و مهم برای مدیریت بحران در اولویت اول قرار دارد؛ اینکه ساختمان وزارتخانه یا شهرداری باشد، تفاوتی ندارد. وی یادآور شد: همواره ضمن بازدید از همه این ساختمان‌ها، دستورالعمل لازم را با مالکان ارائه می‌دهیم که مستندات آن موجود است. خسروانی ادامه داد: به حدود ۴۰ بیمارستان خصوصی و دولتی بزرگ مثل بیمارستان امام خمینی و شریعتی که در سطح منطقه هستند، هشدار داده‌ایم؛ هر کدام حداقل سه اخطار را دریافت کرده و با مسئولان آن‌ها جلسات متعددی برای حل مشکلات‌شان برگزار کرده ایم. وی یادآور شد: سیستم ایمنی حریق مختص آتش‌نشانی است و بازدید این بخش توسط کارشناسان آن‌ها انجام می‌شود؛ موضوع بعدی هم سازه است که همه بیمارستان‌ها از این نظر مورد بازدید قرار می‌گیرند. مدیر بحران منطقه ۶ شهرداری تهران افزود: هر ساختمان که از نظر ایمنی یا سازه شرایط نامتعادلی داشته باشد در کمیته بررسی و با حضور شهردار منطقه تشکیل جلسه می‌دهیم؛ همچنین اخطارهای لازم و متعدد به آن‌ها داده می‌شود. خسروانی با اشاره به اینکه مراکز درمانی یکی از مراکز خدمات رسان هستند که تعطیل بردار نیستند، تاکید کرد: ایمنی این مراکز در اولویت اول مدیریت بحران قرار دارد؛ همچنین طی هماهنگی با وزارت بهداشت هر بیمارستانی که نتواند تاییدیه ایمنی آتش‌نشانی را بگیرد، پروانه آن‌ها تمدید نمی‌شود. وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها با توجه به نیازی که به پروانه کار دارند، خودشان پیگیر موضوعات مربوط به ایمنی ساختمان هستند، گفت: در کنار بیمارستان‌ها دیگر مراکز درمانی، پزشکی، ساختمان پزشکان و رادیولوژی در این لیست قرار دارند چون ایمنی و امنیت و تاب‌آوری مراکز درمانی به خصوص بیمارستان‌ها برای مدیریت بحران خیلی مهم است.

 ناایمن بودن «ساختمان‌های امدادی» پذیرفتنی نیست
همچنین رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشکر از تلاش آتش‌نشانان در حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی خواستار دستور عاجل رئیس‌جمهور مبنی بر ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر شد. به گزارش ایسنا، مهدی پیرهادی با صدور پیامی آورده است: «در شرایطی که حادثه تلخ آتش‌سوزی بیمارستان گاندی، جان ده‌ها شهروند تهرانی را به خطر انداخته بود بار دیگر شیرمردان دلیر آتش‌نشان شهرمان، شجاعت و غیرت را در خطرگاه شعله و آتش معنا کردند. بدینوسیله مراتب سپاس و قدردانی خود را از همه عزیزانی که در سازمان‌های امدادی و خدمت‌رسان، به‌ویژه همکاران خدوم، شجاع و ایثارگرمان در سازمان آتش‌نشانی اعلام می‌دارم و از اینکه با سرعت عمل و تلاش بی‌وقفه خود جلوی یک فاجعه بزرگ را گرفتند تشکر می‌کنم. امیدوارم اخطارهای چندباره سازمان آتش‌نشانی مبنی بر ایمن‌سازی ساختمانهای ناایمن جدی گرفته شود و دستگاه‌های مسئول
در خصوص اخطارهای سازمان آتش‌نشانی، اقدام سریع، قاطع و قانونی خود را صورت دهند تا پس از این شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. ساختمان این بیمارستان در رسته ساختمان‌های پرخطر بوده و پنج‌بار اخطار دریافت کرده است؛ سه‌بار در کمیته رفع خطر منطقه طرح موضوع ناایمنی بیمارستان در دستور بوده و دستورالعمل ایمنی به مالکین ابلاغ شده است اما متاسفانه موضوع با پیگیری مناسب روبه‌رو نشده است. در صدر توجهات باید ساختمان‌های امدادی، خدمت‌رسان و دولتی، ایمن‌سازی شوند و وجود ساختمان ناایمن در این مجموعه‌ها به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست. در این راستا از رئیس محترم جمهور و وزیر محترم کشور می‌خواهم دستور رسیدگی عاجل صادر فرمایند.»

 می‌توانست فاجعه آفرین باشد
همچنین سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز گفت: عوامل آتش‌نشانی حضور به موقعی در محل حادثه داشتند که ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی به محل اعزام شدند و خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته آتش سوزی مهار شد. وی ادامه داد: هنوز علت اصلی حادثه بررسی و مشخص نشده، اما بر اساس برخی اظهارات، متأسفانه نمای اشتعال زای کامپوزیت یکی از دلایل حادثه بوده است. طبقات بالایی قسمت مهمانپذیر بیمارستان دچار آتش سوزی شده و آتش از نما به پایین ریخته و باعث گسترش آتش سوزی به طبقات پایین شده بود. رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: سازمان آتش‌نشانی در ۵ مرحله نسبت به ایمنی این بیمارستان اخطارهای لازم را داده بود؛ اما اقدامی درخصوص رفع آن صورت نگرفت. حادثه صورت گرفته زنگ خطری بود درخصوص ساختمان‌های ناایمن شهر که متأسفانه توجهی به آن نشده است. نجفی ادامه می‌دهد: بیمارستان‌ها محل مراجعه شهروندان در زمان حادثه و بحران هستند که باید از ایمنی لازم برخوردار باشند؛ اما بنابر اعلام سازمان آتش‌نشانی تعدادی از بیمارستان‌های شهر تهران ایمنی لازم را ندارند و جزو ساختمان‌های ناایمن هستند که انتظار می‌رود قوه قضائیه نیز در خصوص آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهد. وی در پایان یادآور شد: اگر اقدامات و تلاش‌های مداوم عوامل آتش‌نشانی نبود، این حادثه با توجه به موقعیت بیمارستان و بیمارانی که در آن حضور داشتند می‌توانست فاجعه آفرین باشد که با تلاش‌های به موقع اورژانس به سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.