آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: دستِ کم در استانی که «لاکچری»‌ترین آپارتمان‌ها در گرانقیمت‌ترین زمین‌های شهر، با سرعتی اعجاب‌آور در حال تکمیل است(استان یزد) منظم‌ترین جلسات، جلساتی است با نام «شورای مسکن» و بیشترین بازدید‌ها نیز از پروژه ۳۷۷ هکتاری که آن را «پردیس زندگی» نامیده‌اند به انجام می‌رسد(تقریبا هفته‌ای یک […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: دستِ کم در استانی که «لاکچری»‌ترین آپارتمان‌ها در گرانقیمت‌ترین زمین‌های شهر، با سرعتی اعجاب‌آور در حال تکمیل است(استان یزد) منظم‌ترین جلسات، جلساتی است با نام «شورای مسکن» و بیشترین بازدید‌ها نیز از پروژه ۳۷۷ هکتاری که آن را «پردیس زندگی» نامیده‌اند به انجام می‌رسد(تقریبا هفته‌ای یک بار)اما واقعیت این است که؛ بر اساس برخی یافته‌های میدانی و بررسی اخبار حوزه ی«نهضت ملی مسکن» در سراسر کشور،احتمالا سهم مردم از این طرح یا پروژه، زمین است و اسکلت‌های بتونی و وام‌هایی که پرداخت اقساط آن برای متوسط به بالا نیز دردسر است چه رسد به طبقه ی بی‌خانمان و اجاره نشیناما سهم دولتی ها، آپارتمان‌های میلیاردی در بهترین نقاط شهر!

حداقل در یزد چنین است
از عمر دولت سیزدهم فقط ۲۰ ماه باقی مانده است
دولتی که هنوز نیامده، شعار ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال داد لابد الان و در بیست و هشتمین ماه «پاستور نشینی»، حداقل باید یک میلیون واحد را تحویل می‌داد(انبوه سازان آپارتمان را بین ۱۸ تا ۲۲ ماه تحویل می‌دهند) اما دولت تازه رسیده به عدد ۱ میلیون و۹۰۰ هزار واحد آن هم نه آپارتمان قابل سکونت که زمین و واحدهایی که صرفاً اسکلت‌های بتونی است و تا سالیان سال، تکمیل آن‌ها زمان و هزینه‌هایی گزاف نیاز خواهد داشت.

دولت با بودجه‌ای که نوشته احتمالا فاتحه ی مسکن‌سازی را خواندنی‌تر اینکه توضیح بدهند چگونه؟
اگرچه بالاخره مجلس یازدهم با آرایی شکننده لایحه ی بودجه ۱۴۰۳ را تصویب کرد اما هیچ کس در این سرزمین بهتر از دولت نمی‌داند با این دخل و خرجی که در بودجهردیف کرده است، گرانی و تورم تازه در ۱۴۰۳ است که خودنمایی خواهد کرد و مردم لابد حسرت ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ را خواهند خورد.
مضاف بر این ماجرا با مالیات ستانی‌ها و گرانی‌هایی که بودجه عملاً به مردم و بازار تحمیل خواهد کرد، اولین متضرر خودِ دولت سیزدهم است چون لااقل در بحث ساخت مسکن حتماً گرفتار گرانی‌هایی خواهد شد که توان آجر روی آجر گذاشتن نخواهد داشت.
به این موارد باید کاهش فروش نفت و تحریم‌هایی که احتمالاً سال آینده سختگیرانه‌تر نیز خواهد شد را اگر محتمل نزدیک به تحقق در نظر بگیریم لابد کابینه ی سیزدهم برای بازپس‌گیری شعار ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال پیشقدم خواهد بود و با یا بدون عذرخواهی خود را از این موضوع بیرون خواهد کشید و آن وقت، دولتی‌هایی می‌مانند که آپارتمان‌های شان آماده ی سکونت است و مردمی که در مکان‌های پست‌تر آدرس واحدی که به نام آن‌ها ثبت شده پیدا نخواهند کرد!حداقل در یزد چنین است

تا ابد پاسخ ندهید اما؛ روزی که دولت را تحویل دادیدمعلوم می‌شود برای خودتان خانه ساختید یا مردم؟!
فروشنده می‌گوید:«برای سرمایه گذاری، آپارتمان‌های «نهضت ملی مسکن» هم دارم، ۱۲۷ متری که ۱۸ ماهه تحویل خواهد شد.» با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می‌رسیم، اگرچه از عمر دولت سیزدهم تنها ۲۰ ماه باقی مانده است اما آپارتمان‌های عموماً دولتی و متعلق به نهادهای خاص ـ اگر اتفاق غیرقابل پیش‌بینی رخ ندهد ـ دو ماه مانده به پایان دولت قابل سکونت خواهد شد و این یعنی؛ وعده ی آفتاب یزد و دولت سیزدهم دقیقاً ۲۰ ماه بعد تا سرجمع نوشته‌ها و واقعیت‌های روی زمین را در کنار هم قرار دهیم و آن وقت با سند و مدرکی که حتماً قابل انکار نیست اثبات خواهیم کرد، ساختید، خوب و محکم و لاکچری هم ساختید اما نه برای مردم بلکه برای خودتان!
یک روز مانده به آغاز زمستان ۱۴۰۲ می‌نویسیم برای تابستان ۱۴۰۴ که؛ تا ابد پاسخ ندهید اما؛ روزی که دولت را تحویل دادید معلوم می‌شود برای خودتان خانه ساختید یا مردم؟!

نماینده مجلس: کارگران با ۸ میلیون حقوق چگونه اقساط ۱۰ میلیون تومانی مسکن را پرداخت کنند
نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس، گفت: یک کارگر ساده‌ای که ماهانه
۸ میلون درآمد دارد چگونه ۱۰ میلیون تومان قسط پرداخت کند.انتظار داریم شورای عالی مسکن و وزارت راه و شهرسازی برای این افراد که نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند تدبیری کنند تا این گره نیز بازشود. به گزارش شفقنا از خانه ملت، مجید نصیرائی در نشست صحن علنی چهارشنبه ۲۹آذر ماه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خودگفت: نکته‌ای که باید در وزارت راه و شهرسازی به آن توجه شود این است که کسانی برای دریافت مسکن ملی زحمت کشیده‌اند به مقطعی رسیده‌اند که باید قسط تسهیلات را پرداخت کنند و بعضا برخی افراد باید ۱۰میلیون تومان قسط پرداخت کنند.
نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یک کارگر ساده‌ای که ماهانه ۸ میلیون درآمد دارد چگونه ۱۰ میلیون تومان قسط پرداخت کند.انتظار داریم شورای عالی مسکن و وزارت راه و شهرسازی برای این افراد که نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند تدبیری کنند تا این گره نیز بازشود.

ناپاسخگویی برای تان گران تمام شده، گران‌تر نیز تمام خواهد شد!
هشت ماه تمام در باره ی چای سنواتی تاریخ گذشته نوشتیم، لب فرو بستید و پاسخ ندادید، نزدیک به دو سال در باره ی لاکچری‌سازی به نام نهضت ملی مسکن نوشتیم، سکوت اختیار کردید، ده‌ها بار از شما درخواست کردیم طی یک راستی آزمایی ساده و بدون خرج و زحمت، جانمایی طرح یا پروژه نهضت ملی مسکن را مشخص کنید تا مردم واقعیت‌ها را با چشم ببینند که دولتی‌ها دارند برای خودشان خانه می‌سازند و نه برای مردم اما باز هم خاموشی در پیش گرفتید. سر جریان فساد در چای(دبش) متوجه شدید ناپاسخگویی تا چه اندازه برای تان گران تمام شد، چند ماه بعد(۲۰ ماه) با گوشت و پوست و استخوان درک خواهید کرد این ناپاسخگویی چه بلایی بر سر اعتبار جایگاه دولت سیزدهم خواهد آورد.
گفتنی‌ها را بسیار و بار‌ها گفته‌ایم و به فراخور باز نیز خواهیم گفت اما تا همین جا بسنده می‌کنیم و ارجاع تان می‌دهیم به آن چه «پور حاجت»، دبیرکانون سراسری انبوه سازان ایران، در گفتگو با «انتخاب» بیان کرده است تا در آینده، صریح‌تر و شفاف‌تر گفتگو را ادامه دهیم.
دولت الان در مرحله صفر ساخت مسکن ایستاده؛ ۱میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی که زمین برای آن در نظر گرفته‌اند در ابهام است / قرار است مثل مسکن مهر بارگذاری اشتباه کنند و مسکن را در جا‌هایی بسازند که مردم تمایلی به زندگی در آنجا نداشتند؟
فرشید پورحاجت، دبیرکانون سراسری انبوه سازان ایران، درباره عدم مشارکت بخش خصوصی در پروژه نهضت ملی مسکن گفت: در خصوص پروژه جهش تولید مسکن که جزء وعده‌های دولت و تکلیف قانونی بوده است؛ فعلا بخش خصوصی نقشی ندارد. آن چیزی که از اقتصاد برمی‌اید این است که بخش خصوصی باید بازیگر اصلی فرآیند‌های تولیدی کشور باشد و ما هم به عنوان تنها نهاد صنفی و مدنی کشور در حوزه مسکن معتقدیم که مجموعه انبوه سازان باید نقش آفرین اصلی طرح‌های مسکن دولت باشد. ما بار‌ها به دولت پیشنهاد دادیم که در حوزه جهش تولید بخش خصوصی می‌تواند کارگزار خوبی باشد. مضافا بر اینکه با تمام فراز و فرود‌هایی که داشته یک تجربه ساخت و ساز عظیم در مسکن مهر داشته است.
دولت رئیسی همچنان بر وعده ۴ میلیون مسکن در ۴ سال تاکید دارد؛ وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی که با گذشت۲ سال از روی کار آمدن دولت او، به یکی از مهمترینمحورهای نقد عملکردی او و کابینه‌اش تبدیل شده است. دبیرکانون سراسری انبوه سازان ایران در این رابطهمدعی است که دولت الان در مرحله صفر ساخت مسکن ایستاده است.
فرشید پورحاجت، دبیرکانون سراسری انبوه سازان ایران، درباره عدم مشارکت بخش خصوصی در پروژه نهضت ملی مسکن به «انتخاب» گفت: در خصوص پروژه جهش تولید مسکن که جزء وعده‌های دولت و تکلیف قانونی بوده است؛ فعلا بخش خصوصی نقشی ندارد. آن چیزی که از اقتصاد برمی‌اید این است که بخش خصوصی باید بازیگر اصلی فرآیند‌های تولیدی کشور باشد و ما هم به عنوان تنها نهاد صنفی و مدنی کشور در حوزه مسکن معتقدیم که مجموعه انبوه سازان باید نقش آفرین اصلی طرح‌های مسکن دولت باشد. ما بار‌ها به دولت پیشنهاد دادیم که در حوزه جهش تولید بخش خصوصی می‌تواند کارگزار خوبی باشد. مضافا بر اینکه با تمام فراز و فرودهایی که داشته یک تجربه ساخت و ساز عظیم در مسکن مهر داشته است.
وی در ادامه درباره تکرار تجربه مسکن مهر اشاره کرد: در سال ۸۸ هم شرایط فعلی در حوزه مسکن وجود داشت؛ بعد از ۲ سال از شروع مسکن مهر بیش از ۴ درصد پیشرفت فیزیکی نداشتند؛ وقتی مجموعه انبوه سازان کشور در قالب تفاهم نامه‌های چهار جانبه که با وزارت راه و شهرسازی نوشتند در روندی ۲ ساله حجم گسترده‌ای از ساخت و ساز را تکمیل کردند. در شرایط امروز مشخص نیست جایگاه بخش خصوصی به چه سمت و سویی است. آیا قرار است که از تجربه‌های گذشته استفاده کنیم یا همین مسیری که وجود دارد را ادامه دهیم. دولت الان در مرحله صفر ساخت مسکن ایستاده و
۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی که زمین برای آن در نظر گرفته‌اند در ابهام است. آیا قرار است مثل مسکن مهر بارگذاری اشتباه کنند و مسکن را در جاهایی بسازند که مردم تمایلی به زندگی در آنجا نداشتند؟
وی در رابطه با قیمت تمام شده بالای زمین و مسکن دولتی بیان کرد: وقتی به حوزه شهرسازی ورود می‌کنیم زمین‌های مسکونی کاربری خدماتی دارند و در همین ساخت و ساز‌ها شاید ارزش افزوده زمین صفر باشد اما وقتی ساخت و ساز صورت گرفت و طرح‌های توسعه‌ای ایجاد شد؛ ارزش افزوده برای زمین‌ها ایجاد می‌شود که پوشش هزینه صفر زمین دولتی را لحاظ می‌کند. اگر در بیابان ساخت و ساز کردید؛ وقتی شهرک ساخته شد زمین‌های کناری آنجا نیز گران می‌شود. ما در شرایطی هستیم که بخش خصوصی و دولت هزینه را می‌داند؛ اینکه دولت خانه را به چه قیمتی تمام کند مشخص نیست اما طی دو سال گذشته ما مرتبا اعلام کردیم که قیمت‌های اعلامی و ابلاغی دولتی منجر به تولید مسکن نخواهد شد و بخش خصوصی کشور حاضر نیست با قیمت‌های دولتی ورود کند. اساسا باید قیمت‌ها اصلاح شود. من اخیرا شنیده‌ام که وزارتخانه قیمت متری ده میلیون تومان را در نظر گرفته است. پورحاجت درباره میزان اقساط بالای نهضت ملی مسکن و عدم استفاده مصرف‌کننده واقعی گفت: من میزان اقساط ۴۰ میلیونی را تایید نمی‌کنم و قطعا پایین‌تر است. ما باید بپذیریم که تنها راهی که دولت دارد؛ افزایش درآمد و نقدینگی مردم است. ما دو راه در نیم قرن اخیر برای تقویت قدرت نقدینگی مردم داشتیم. اول افزایش حقوق و دستمزد که نتایج اقتصادی خود را دارد. راه دوم تامین نقدینگی از طریق تسهیلات بانکی است. تفاوت مسکن مهر احمدی‌نژاد و جهش تولید مسکن رئیسی در نرخ تسهیلات بانکی است. دولت و مجلس باید یک خط اعتباری باز کنند تا سود تسهیلات در حوزه جهش مسکن را کاهش دهد. در دولت احمدی‌نژاد بین ۴ تا ۷ درصد سود بانکی مسکن می‌گرفتند اما الان ۱۸ درصد است. الان اگر میزان قسط وام مسکن بالاست ناشی از سود بانکی بسیار بالایی است که دولت می‌گیرد.